![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
|
![]()
Hej.
Finns det någon här som kan hjälpa mig med olika höjder på åar. Som t.e.x vid Kristinehamn där ån ligger på ca. 50m sedan slutar den på 89m alltså en höjdskillnad på ca 40m. Hur kan man få en snygg åkant på den, Om man höjer till 89m längst upp ja då ser det ju inte snyggt ut nere vid 50m. Är det någon här som vet hur man gör ? M.V.H H-E Hedström |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ett nätt problem, roligare än det jag håller på med. Jag gissar att du arbetar med en DEM- karta och har ån inlagd. Pröva med att lägga ut en räls på ån med rikligt med splines. Skriv in höjderna för rälsen så du får ett skapligt fall ner till 50 meter. Då har du höjder att gå efter. Jag har i bilderna använt mig av 80, 70, 60 och 50.
Sen ska du justera järnvägens höjder och då bör ån följa med. Använd Use height i Topology. Sen finns det ett utmärkt verktyg för finlir i form av Wireframe view - fjärde punkten högst upptill bredvid menyn. Låter som ett mycket spännande projekt. Rapportera gärna. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Coffiehans
Ett problem vi har stött på också med DONJ. Vår lösning på det är splines i form av vattendrag som man kan justera höjden på och därmed fallet på vatendraget och sedan justera in mot fasta vattenytor på olika nivåer. Jag vet inte om det överhuvudtaget finns någon anan metod.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
|
![]()
Jag tror också det är enda metoden. Sök på DLS efter "water" "river" "creek" "fluss" och liknande. Här är några exempel som jag har. Finns i flera utförande och bredder.
Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
|
![]()
Hej
Tackar för svaren, Ja det är riktigt att jag arbetar med DEM-kartorna. Hur är det finns DEM-Kartan över Värmland där spåren å dylikt ej är inlagt så skulle jag vara glad om jag fick den för det där med donjs åar verka intresant ska också kolla det som Nils skrev. M.V.H H-E Hedström |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Finns åar med splines skall de självfallet användas. Med järnväg blir det bara tårta på tårta.
När det gäller finliret rekommenderar jag Wirefram. Det är välkänt och omvittnat att Tranz´ femmetergrid fungerar mer än dåligt. Genom att gå in i Wireframe-läget har man i alla fall en hyfsat kontroll över tiometern när det handlar om finlir, exempelvis skärningar, banker - och åkanter. Men ska parallella mätningar göras av någon anledning är järnväg ett utmärkt sätt - inte minst när det gäller DEM-banor. När vi ändå är inne i ämnena vatten och DEM - hoppas jag inte spårar ur tråden - så verkar det som om Radio Mobile inte mäter vattenytan utan bottenplattan. Trainz rekommenderar minus tio meter när en sjö anläggs. Har RM mätt en sjö till 100 meters djup /baseboardplattan) och man lägger till 10 meter blir det problem nar vattnet fylls i. Jag gör så här: Mäter höjden vid strandkanten, exempelvis 100 meter, drar av en meterhög strandkant, sedan de tio metrarna och skriver slutligen in 89 meter i Topology/Used heigh. Det fungerar. I övrigt; lycka till Cuffiehans Nisse |
![]() |
![]() |