![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Här skall jag presentera ett intrikat (= invecklat, krångligt, svårt, trassligt m m) problem:
Min senaste bana, DJ-DVVJ består ursprungligen av två DEM-banor - som mergats ihop. Dock anser Trainz att det fortfarande är två banor, varav den ena är känslig för konfiguration. Exempelvis kan 47 lutningsstolpar försvinna i DVVJ-delen medan dom ligger kvar i DJ-delen. Jag har vid ett par tillfällen tvingats konfigurera om DVVJ-delen fullständigt - tråkigt och tidsödande. Tanken har varit att skapa ett lager "DVVJ session" och lägga in all konfiguration i det och spara lagret. Men samtidigt måste ju konfigurationen läggas in i själva banan, DJ-DVVJ - och då försvinner ju lagret. Så frågan är; hur bär man sig åt? Hallå, där i Forum - sätt hjärnorna i arbete! Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Hej Nils.
Hoppas du har blivit frisk från din sjukdom. Nu till ditt problem. Jag tror att Trainz ser det som 2 banor, på grund av att du har 2 routelager och lika sessionslager. Jag misstänker att dom är där sen du mergade dina båda banor Plus då att du även har route och sessions lager från ursprunget. Mitt tips är att merga route lagern till 1 lager. och gör sen samma med sessionslagern. Men merga inte session och routelagern. Med varandra. Vad har du det lagert som heter route, och vad finns i sessionen som heter session? Men innan du prövar backa upp cdp filerna som innehåller banan och sessionen, så inget dumt sker.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Jag har en session och en route och inget mer. Bilder visar bara vad jag mycket löst tänkt med.
Alltså en route, en session - men Trainz ser dessa som två banor.Jag vill alltså spara sessionen för DVVJ-banan, samtidigt som jag bygger DJ-delen. Tanken är alltså om signalerna m m i DVVJ-banan kvaddas under tiden jag bygger i DJ-delen så ska jag alltså kunna återställa DVVJ-delen. Krångligt. Inget mot vad jag tycker. Överlag är banbygget synnerligen komplicerat. Tror att något liknande aldrig gjorts i Trainz. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Jaha, på det viset. Det var ju en annan femma.
"Tanken har varit att skapa ett lager "DVVJ session" och lägga in all konfiguration i det och spara lagret. Men samtidigt måste ju konfigurationen läggas in i själva banan, DJ-DVVJ - och då försvinner ju lagret." Om jag har förstått, vad du menar med det du skrivit ovan. Så gör du konfigurationen i session, och sen mergerar du det med routelagret. Och sen sparar du banan? Och när du gör detta går det åt skogen med vissa saker för dig. Du behöver inte merga dessa 2 olika lagern. För om du gör det så försvinner ju sessions lagret. Och blir då en del av routen. Så allt som du behöver ställa in i session för det skall fungera. Blir då återställt till 0. Det bästa tipset jag kan ge dig är inte jobba med både route och session samtidigt. För att göra som du beskriver, tror jag inte är möjligt.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Skall förtydliga: Jag gör allt i sessionen, sedan mergar jag sessionen till routen och sparar. Har fungerat utmärkt i många år.
Att konfigurationerna försvinner i DVVJ-delen beror troligtvis på något jag gör i DJ-delen under arbetets gång. Det finns en lösning: Innan jag sparar dagens arbete så checkar jag att inga obehagligheter inträffat i DVVJ-delen. I sånt fall är det bara att återgå till föregående dags sparade route och session. Allt enligt mottot: Den som spar han har. Håller med om att min framkastade idé om att spara DVVJ-banan i lager inte är hållbar. Nisse |
![]() |
![]() |