![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
TSR2004 kommer att stödja sk. bump-maps. De fungerar ungefär som Opacity-maps men ger en illusion av utstående och intryckta detaljer i en yta. Detta sparar polygoner. Man kan göra ett tegeltak, en tegelvägg, locklistpanel, korrugering på vagnsidor, ja tillochmed ojämnt klippt gräs PÅ EN ENDA YTA!.
SÄTT IGÅNG OCH TRÄNA ALLA NI G-MAX 1.2-SNILLEN!!! LAn |
![]() |
|
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hmm.. ger det en illusion eller?. Har för mej att det tar vara på en gråskaleinfo i texturen och sen skapar saker som står ut?.. eller är jag ute och cyklar?
/Mats Tinnerholm Borlänge ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
STW-member
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]() Citat:
det lär inte påverka fps alls, det är belysningen som skapar illusionen! Det går att göra 1024x1024 texturer också. Har sett utmärkta exempel på detta i Tyskland. LAn |
![]() |
![]() |
#7 |
STW-member
|
![]()
lol, du vet inte mycket du. Har du varit o sett nått half-life2 demo lr? [
![]() Har du ens prövat o köra 1024*1024 texturer på vart enda objekt i trainz och alla groundtextures?... Nä skulle inte tro det för du skulle fått sån dålig fps att du snabbt skulle inse hur fåfängt det är du säger. Och ännu värre om allt är bump-mappat. Det må funka i Half-life2 och Doom3, men det är helt andra spel. Du kan ju börja med att köra min sommarbana i 1600 upplösning på max grafik o se vad du får för fps.. den är inte hög, och jag lovar, värre blir den med bump-mapping och 1024 texturer. Belysningen som skapar illutionen? har du skrivbordslampan ståendes på nått speciellt sätt eller vilken belysning menar du? ![]() Bump-mapping har inget med belysningen o göra, det får bara ytorna att verka skrovliga eller liknande. Det finns en anledning till att Auran har gett oss rekomendationer i både textur storlek och polygon antal, och det är för att datorerna klarar knappt av Trainz som det är nu [|)][:X] Men visst, den dagen vi kan köra Trainz med 1024 texturer och bump-mapping, den dan ser jag fram emot! [8D] Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
När man skapar texturer som använder bump mapping till Trainz (undrar om jag är nära att kliva över NDA nu) så använder man ju en extra fil som måste finnas med.
Om man har en bana med 100 objekt som alla använder 2 olika texturer så måste 3d-kortet läsa in 200 texturer. Lägger man bump mapping på dem blir det 300 filer den måste läsa in. Här kommer hårddiskens prestanda in och att det kan bli en hel del läsande från disken som påverkar prestanda. Generellt sett är det bättre att använda en större textur än 2 mindre. (t.ex en 512x512 istället för 2 256x256) Sen så tror jag visst att Ian vet både det ena och andra så nu ska du vara snäll mot honom Tomas ![]() ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Tomas är visst snäll, han har stora kunskaper när det gäller Trainz, grafik och datorer. Det är ett nöja att debatera med Tomas och han behöver inte alls vara "snäll" mot mig. Jag fick en demonstration av några studenter vid universitetet i Tübingen (sydtyskland)vid intitutionen för datorgrafik,om vad som kan göras med Gmax 1.2 och en egentillverkad grafikmotor som arbetar mot Open-GL, och det var imponerande. De använder bump-, reflexion-, illuminate- mm, och lyckas driva en 1.6 Ghz processor med GeForce 2 grafikkort med 100-tals mycket detaljerade, rörliga objekt utan det minsta hackande. Om Ni kan lite tyska finns en (relativt gammal) Gmax-3DS-tutorial på följande hemsida: http://rzhome.rrze.uni-erlangen.de/~...s/gmax_tut.htm Aurans Jet-motor vers. 2 är säkert mycket bra, så vi får hoppas att även vi kan använda åtmindstone bump-maps utan att tappa fps. LAn |
|
![]() |
![]() |
#11 |
STW-member
|
![]()
på lok o vagnar kommer vi givetvis använda bump-maps, där syns de tydligt eftersom man är nära och kan dräggla mycket [:0]
![]() Visst kan man göra mycket fint me bump-maps, många drool mops kommer gå åt när man spelar Half-life2 [ ![]() Det är bättre med en stor textur eftersom grafikmotorn då bara behöver göra en "pass" över texturen, annars behöver den ladda in två texturer och då göra 2 "passes". Det är egentligen inte så mycket storleken på texturerna som avgör, mest antalet, då det är laddtiden som är den svaga länken. En sak man bör tänka på oxå i Trainz är ju att byggnader ser man oftast på 30-400 meters håll, och på det avståndet har de fått mipmap så texturerna blir "suddiga" (om man nu inte använt nått litet program och ändrat detta) och man kommer alltså inte att få nån direkt nytta av bump-mappingen, då den lär försvinna i suddet. Därav kan ett hus med 128*128 textur se exakt lika snyggt ut som ett hus med 256*256 eller 512*512 på lite längre håll. Men ju närmre man är ju sämre ser det ju självklart ut med en liten textur. Det är ju en avvägning man får göra, är det nått som står nära spåret kan man ju använda en lite större textur för att det ska se bättre ut, men är det ett hus eller liknande som förekommer i stora mängder och ofta långt ifrån spåret så kan man ju minska texturen för att få en bättre total fps på layouten. Visst svider det att göra en liten textur, men om det på håll inte är så stor skillnad, så varför inte. Ibland är det måttot dock svårt o hålla sig till när man gör en riktigt snygg textur [8)] Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej grabbar...ja...flickor också om det finns några här!?!
Läste ovan diskusitioner om fps, NDA, drool maps. Kan någon förklara för mig vad det är för något. När jag expereminterade med min Y7 för att spara polyoner så varnade mig Fredrik för att använda genomlysande texturer därför att det inte fungerade på lok. Tänkte spara polyoner till fönstren med hjälp av detta. Där emot så byggde jag Y7:an som står upppe i Mellerud som är modifierad till arbetslok med en del kranar på taket bl.a. Kragen runt korgen till liften är av nätkonstruktion och den målade jag med genomlysaden textur och det fungerade när jag körde loket i Trainz utan problem. Är det något nytt som kommmit till om sådant här ni snackar om? [8] ![]() Hälsningar LokKalle KAH |
![]() |
![]() |
#13 | |
Veteran
|
![]() Citat:
LAn |
|
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Inden alle nu begynder at hoppe på tungen af bare begejstring over bumpmaps, så lad mig slå et par facts fast:
Så må Auran slå mig oven i hovedet med min NDA, hvis de vil. Men mangel på konkret info fører til spekulation og det er ikke altid konstruktivt. Damn the polys! Full speed ahead!!! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Jag förstår inte denna skepsis mot bump-maps (och alla andra typer av mapping som stöds av G-max), det är väl bara för speltillverkarna att programmera om sina grafikmotorer så att dom stöder det! Utvecklingen går framåt på grund av nytänkande, inte på grund av konservatism!!! LAn |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Displacement maps | Barman | Landskapsdesign - Trainz | 3 | 2003-07-17 09:37 |
Avinstalera Tåg & Maps efter SP# | toren | Trainz - Allmänt om Trainz | 8 | 2002-08-08 11:46 |
Landskaps Design Merging Maps | ghostwalker | Landskapsdesign - Trainz | 4 | 2002-04-12 13:01 |