Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Visa resultat för omröstning: Installations-metod MSTS lok/vagnar
ZIP-fil 21 60.00%
Installationsfil 14 40.00%
Antal röster: 35. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-11, 10:18   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard Zip eller installationsfil

Nyfiken på den allmänna uppfattningen om hur ni helst ser att lok o vagnar är "förpackade" när dom läggs upp. En enkel omröstning då, endast två valmöjligheter:

1. En zip-fil som man packar upp på ställe man själv finner lämpligt. I mappen som skapas ligger en mapp TRAINS med undermapparna TRAINSET och i förekommande fall CONSIST. Installationen till MSTS görs så att man flyttar/kopierar TRAINS-mappen til MSTS TRAINS-mapp.

2. En installationsfil, som gör detta åt dig. Ofta (vet inte om det är alltid) hamnar det även information i registret, så du även kan ta bort fordonet senare genom den vanliga "uninstall".

Min egen uppfattning är helt kristallklar...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-10-11 klockan 10:21.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 10:54   #2
toren
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej

Visst kan det vara bra med en installationsfil
för dom som inte är så bevandrade i datorn.
men för egen del vill jag ha koll på vad som installeras
och om det är en installationsfil installerar jag till en
temp-mapp sen flyttar jag den och kvar har jag då
en uninstallfil som inte har någon funktion längre.
Tänk också på hur registret och programet
installera/lägg till program ser ut när du har
installerat kanske 200 tåg & vagnar, är det inte så
att windows kollar igenom registret när man startar
upp, jag vet inte men man får ju hela tiden veta i
tidningar att man ska rensa i registret så någon
betydelse har det väl.
Som sagt själv föredrar jag en zipfil där kan jag se
vad som finns och eventuellt plocka ut endast det jag
vill ha.
T.ex. slippa en massa file-id och liknande.

Ps. därmed inte sagt att det är fel på installationsfiler för vissa är dom bra.
Gammal 2005-10-11, 11:02   #3
Rogge
Medlem

Standard

Jag röstar självklart på installationsfil, se bara vilket strul det var när VHJ kom...

För den/dom som vill ha koll på vad som installeras så kan man packa upp en installationsfil till en temp-mapp och klippa och klistra därifrån.

Att kunna avinstallera det man installerat via Kontrollpanelen är ytterligare ett plus. Tycker man att det tar för lång tid eller att det är onödigt att det finns hänvisningar i registret kan man ta bort dom, manuellt.

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 11:09   #4
Mazz
Hedersmedlem

Standard

En förtydling... Det jag frågade om var angående lok o vagnar, inte rutter. Rutter kan vara annorlunda med, på gott o ont.

Så, man kan ju ha olika uppfattningar beroende på om det är en rutt man vil installera eller om det är ett lok man vil installera. Den här omröstningen gällde enbart lok o vagnar.

Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 11:30   #5
Rogge
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Den här omröstningen gällde enbart lok o vagnar.
VHJ var bara ett exempel. Jag röstar ja till installationsfiler oavsett om det är rutt, vagn, lok, skyltar, mm.

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 11:45   #6
Pierre
Hedersmedlem

Standard

En rätt packad (TRAINS/TRAINSET/CONSISTS) zip-fil får min röst. Jag vill se vad jag installerar!

Rogge: Alla exe-filer går inte att installera till en temp-mapp (låst path!?), utan vissa tvingar en att installera i MSTS...
Gammal 2005-10-11, 11:56   #7
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Härligt, nu har vi fått många för o emot...

Min egen uppfattning är en zip vad gäller lok o vagnar. Jag tillhör den skaran som dels tycker att jag vill ha koll på vad som kommer in i min MSTS-burk och dels tycker jag att ett tåg o vagn är så enkelt att installera om man bara kan det minsta av utforskaren.

Med många lok o vagnar skulle det dessutom bli löjligt mycke "program" som är MSTS-fordon i kontrollpanelen och det tycker jag inte alls om. Där vill jag hantera program och inget annat. vet inte hur många lok o vagnar man har installerat, men det rör sig säkert om flertalet hundra.

När jag hämtat hem nya fordon som då visar sig vara en installationsfil, så kör jag den på en helt annan "slask-burk" och flyttar sedan manuellt över grejerna til den skarpa MSTS-burken.

Som kuriosa kan nämnas att jag sedan 2001 inte har instalerat om MSTS en enda gång. Visst, nyinstallation i samband med datorbygge, men det är en annan sak.

Jag va nyfiken vad den allmänna uppfattningen och synpunkterna var eftersom det kan ha betydelse för hur man packar senare. Från egen ståndpunkt så blir det ju en zip, men om många gillar installationsfil kanske man ska göra både och...

Gammal 2005-10-11, 12:01   #8
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Jag håller helt med Mazz att ha en kontrollpanel full med lok och vagnar ser inget vidare ut. Det försvårar skulle jag vilja säga när man väl vill avinstallera ett vanligt program och man måste leta i den oändligt långa listan.

Dock har Rogge en poäng när han pekar på VHJ. Sådant strul som med just VHJ vill nog ingen ser mer igen för det skapar bara frågor och till slut ilska då man inte har en blekaste aning om hur man ska få till det...
Gammal 2005-10-11, 13:38   #9
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Zip-fil!!!

Hej!

Jag röstar för zip-filen. Varför? Jo då vet man vad man får installerat i burken och slipper allt onödigt.
Ok det är väldigt enkelt att plocka bort det som är onödigt om man är något så när bevandrad. Men om man nu inte är detta så samlas det en hel del "skit" på andra ställen ochså. Det är rätt som någon skrev tidigare att man skall rensa registret ibland eftersom det kan dra ner prestandan med tanke på de program som körs i bakgrunden. Men detta skall man bara göra om man kan detta och absolut inga nybörjare skall rota i detta.
Jag packar allt det som jag gör i Winzip. Sen skall vi ju inte glömma att det finns andra packprogram ochså...

MVH Kenneth
Gammal 2005-10-11, 13:52   #10
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Angående rutter i allmänhet och VHJ i synnerhet har jag egentligen följande aspekter...

Det stora stolpskottet med VHJ va ju helt o hållet att den levererades med inlagda aktiviteter, som använde alla möjliga fordon. Det blir ju en ordentlig detektivinsats innan man fått alla fordon på plats, om det inte är synnerligen väldokumenterat. I övrigt är ju VHJ baserad helt på original-grejer, så den kräver inga som helst tilläggspaket, såsom Xtracks etc. Så, utan aktiviteterna i VHJ är det inga problam.

Rutt-packning är nog min uppfattning att man packar rutten för sig och aktiviteter som separata paket. Inte alla som kanske vill installera de fordon som aktiviteterna innehåller. Undantag kan vara om det finns någon aktivitet som endast innehåller ett fåtal fordon och dessa oxå levereras med rutten, likt KMJ3.

Nåväl, det va lite OT, de va lok o vagninstallation det skulle handla om här... Men, det är ju närbesläktat...

Gammal 2005-10-11, 14:39   #11
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Nackdelen med en zip fil är att man alldrig riktigt vet hur den kommer att te sig efter att man har tryckt på extract. Jag har varit med om att man får upp allt från hela mappstrukturen från "Train Simulator" till att alla filer har hamnat oordnat i min temp mapp för MSTS. Därför föredrar jag en exe fil. Men visst har även det nackdelar ser mani inte upp heter mappen för MSTS något annat än i sverige och då hamnar inte tåget rätt.

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 14:41   #12
Byggare Bob
Guest

Standard

Tycker att en zipfil är att föredra, eftersom jag kan "förhandsgranska" den i Utforskaren och läsa en eventuell readme, innan jag bestämmer mig för att packa upp zipfilen och installera innehållet.

En exefil har jag inte alls samma "kontroll" över, och tar man t ex vissa nedladdade exefiler från nätet, så är inte alltid tågordningen C:/Program/Microsoft Games/Train Simulator/
utan det kan oftast vara som i Tyskland t ex: C:/Programme/.. och är man oerfaren på att själv ändra installationssökvägen, så kan det bli pannkaka av alltihop...
  Svara med citat
Gammal 2005-10-11, 14:50   #13
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Nackdelen med en zip fil är att man alldrig riktigt vet hur den kommer att te sig efter att man har tryckt på extract. Jag har varit med om att man får upp allt från hela mappstrukturen från "Train Simulator" till att alla filer har hamnat oordnat i min temp mapp för MSTS. Därför föredrar jag en exe fil. Men visst har även det nackdelar ser mani inte upp heter mappen för MSTS något annat än i sverige och då hamnar inte tåget rätt.

Magnus
Håller med om att innehållet i zippar ibland kan lämna en del övrigt att önska...
Jag ser ju helst att skaparen av innehållet även paketerar den så att rätt filstruktur redan finns i zippen... Men, långt ifrån alla gör det tyvärr... T.ex för ett objekt, så bör det finnas en mapp som heter TEXTURES och en mapp som heter SHAPES, samt add_me_to.ref i högsta nivån... Då blir det lätt att installera...

Men, om man har en god vana att alltid extrahera till en mapp som heter samma som zip-filen själv, så undviker man att det blir en rörig hög med filer där man packar upp det. Dvs "Extract to <filename>", inte "extract here".

Gammal 2005-10-11, 14:54   #14
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Byggare Bob:
Sen är det inte alla som vill ha oordning och installera spelet i c:\program! Jag lägger det i C:\Spel\X och tycker det är smidigare!

Att det är många som inte gör det smidigaste när de skapar en exe fil är synd. En liten kodsnutt å exe filen söker i registret upp helt rätt plats.
Gammal 2005-10-11, 16:26   #15
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Jag brukar göra en ny tom mapp på skrivbordet och i den lägger jag zip-filen. Sen högerklickar jag på den och väljer: extract here. Då spelar det ingen roll hur filen är packad, utan allt hamnar i den f.d. tomma mappen!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.