![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Vi är säkert många som sitter och drömmer, fibblar med Gmax och försöker göra saker till Trainz. Några har redan uträttat stordåd, TuffTuff, STW, Lok-Kalle m. fl. Jag tror vi behöver ett forum där vi kan samordna idéer, inför TSR2004. Svenska lok, vagnar, banor, tillbehör, scenarior m.m. behöver utvecklas. Hur gör vi det utan att sitta var för sig och pula?
Något slags forum där vi kan anmäla vad vi håller på att utvecka, och där vi kan meddela förändringar, förseningar och förtret. Något mer systematiskt än detta forum!? TSR2004 kommer nog? att bli ett lyft för tågsimulering och virtuellt modellbyggande framöver. Jag vet att Ni är många "därute" liksom jag genuint intresserade av järnvägar och ett avbildande av dem på dator. Jag är själv s.k. fotöljrallare, d.vs. jag har en massa modelljärnvägsgrejor, men har aldrig tid och plats att bygga. Jag har anammat Trainz, som jag tycker ger alla möjligheter att anpassa sitt byggande till det man vill ha. HUR GÖR VI? Förslag!? LAn |
![]() |
|
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Sorry,
nu har jag retat upp någon i de högre sfärerna (läs STW) igen. Jag ångrar djupt detta intramp på helig mark. Jag drar mig ur debatten!!! Någon kan kanske sopa igen spåren efter mig. Jag övergår till andra fora tillsvidare. LAn |
![]() |
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
Men lan, som Janne sade så är ju detta "3D-design - Trainz" forum just till för 3D skapande till Trainz, och ett till TRS2004 forum är väldigt överflödigt med tanke på att detta forum är rätt dött.. så TRS2004 kommer inte o "drunkna" i andra posts
![]() TRS2004 är snarare det som kommer få fart på detta forum ![]() Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
STW-member
|
![]()
Nej, men du sköt dig själv i foten. Vad tror du vi sysslat med i detta forum de senaste två åren? Spelat canasta? Allt det du tar upp har vi i tusentals inlägg på forumet debatterat och vi kommer framgent att fortsätta att debattera. Flera av oss samarbetar med varandra i lösa formeringar som tycks fungera väl och vars resultat avspeglar sig i nya lok, vagnar och andra trevliga objekt medans somliga vill sitta och pula för sig själv. Vi har lyckats anstifta fred och samarbete över gränserna för MSTS och Trainz och lever numera i ett trevligt förhållande med och till varandra. Du kanske kan uttrycka dig lite tydligare med vad du vill åstadkomma som inte redan åstadkommits på forumet?
![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Tack Janne och Fredrik,
jag medger att det är jag som är sur och otrevlig! På lediga stunder sitter jag och försöker få grepp om Gmax, "Content Creation", "Scenario-Scripts", "Content Dispatcher", "Config.txt", "Texturredigering och mappning" m.m. , och ibland blir man "liksom frustrerad" över allt man måste kunna, och inte riktigt kan, för att få till en enkel, bra modell av något man vill bygga (Byggt ett underrede (bogey) till en litt N godsvagn, jättesnygg med stjärnekerhjul och detaljerade fjäderpaket, men pivotpunkter, aligning, help-points, animering m.m.tar tid att lära, och modellen vill liksom inte bli rätt i Object Explorer). Jag lovar sluta med dumma, provocerande inlägg i detta forum (som ju trots allt är det allra bästa av forum). Jag ägnar mig åt att försöka utveckla svenkt materiel för 600 mm och normalspår, speciellt Säröbanan och svenska skogsbanor. Lyckas jag med något hör jag av mig. Kommer det fler gnälliga inlägg från mig, så dräm till bara, jag tål det! Min idé var väl att vi kunde utbyta åsikter om hur vi bäst jobbar mot att utveckla TSR mot svenska järnvägar. Vi är nog rätt många amatörer på forumet som vill, men har svårt att få till det. Jag är medveten om att Ni på STW gör en fantastisk insats för att ta fram svenska modeller till TSR, men dela gärna med Er av lite "Tips und Kniffe", vi andra kommer aldrig att att åka ifatt och förbi Er, men vi kanske kan producera något användbart om vi får hjäp "på vägen"! Det här blev nog lite mycket är jag rädd, men ibland tillåter min uppkoppling att jag talar fritt. Förlåt för alla hårda ord, och en ursäkt till STW! Ångerfull: LAn |
![]() |
![]() |
#7 |
STW-member
|
![]()
har du svårigheter med något är det bara o slänga fram en fråga så svarar vi gärna, men det är lite jobbit o göra tips&tricks rätt upp och ner, vi spenderar hellre tiden på o själva luska ut hur vi ska göra med de problem vi har
![]() Men vi får se vad som kan komma. Om du inte har nått roligare för dig kan du ju kanske börja med och sammanställa en tips&tricks från de frågor vi svarat på redan här på forumet ![]() Tomas ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
STW-member
|
![]()
Javisst lan, no hard feelings. Vi får väl som Tomas sa försöka ställa frågor till varandra och få svar. Vi sitter ju alla och försöker komma på hur hur gmax och 3D-Max funkar och det är så stoooort... Men hjälper varandra, det gör vi alltid.
Oftast sker kommunikationen via ICQ när man har problem och då syns inte det här i forumet. Men om någon kommer på nåt bra kan man ju slänga ur sig det i nån lämplig tråd. ![]() Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej Ian och ni andra.
Tycker också att det inte är så där vidare fart på 3D-Forumet. Har visserligen inte varit här på ett tag fast ändå. Något nytt forum för TRS2004 kanske inte behövs fast det skulle kanske inte skada om vi frågar på lite mera om t.ex gmaxhandtering. Jag har lärt mig själv genom att öva lite med de gmaxexempel som finns med i hjälpenfilen och genom eget experimenteranda för att utröna om vad alla knappar och verktyg har för funktion. Så småningom har det givit mig tillräcklig kunskap så jag kunnat bygga t.ex. Y7orna. Fast det finns väll ändå, nästan oräknelika, knep och verktyg kvar att ge sig i kast med och jag som inte är så där vidare bra på engelska saknar beskrivningar på svenska många gånger. Så är det någon som känner till någon bok på svenska eller om det finns bra länkar man kan gå till för att kunna utveckla sitt skapande med gmax så är jag, säkert Ian och många andra gmaxamatörer mycket tacksamma om det kan dyga upp sådant här på forumet. Det fanns ett forum som var i gång ett tag för 3Dbyggare och där man visade hur utt hus blir till och som dessutom var på svenska. Fast det har inte funnits något där sedan dess. SYND!! Någon efterlyste att vi skulle visa varandra lite mera vad vi höll på med och det är väll i och för sig inget fel i det. Fast det är nog så att det av olika skäl inte blir så mycket av med det. TuffTuff är väl den ende som kommer med sina lok ganska ofta och det är ju kul. Det finns andra också och jag själv har lagt caben till Y7 på hyllan ett tag fast jag har inte givit upp om den. Den kommer fast det blev nog lite för mycket Y7 då för en tid sedan. Dessutom är ju Y7 rund i fronterna med många fönster vilket gör det lite besvärligt att få till och som ni vet så är det detta med de förb....polyonerna som inte skall bli för många...helst. Kanske kommer det en utveckling av spelet som gör att man kan få ha med lite mera. Kanske redan nu i TRS2004 vad vet jag? Hoppas kan man ju. Nä...jag håller just nu på med efterföljaren till Y7. Y1 Och eftersom den går här i Lidköping så har jag av förarna som kör dessa på bl.a Kinnekullebanan fått tillåtelse att ta lite bilder och resultatet kan ses här nedan. Fast inga av dem är färdiga ännu. Förutom dessa har jag byggt lite hus och annat som jag skall ha till just Kinnekullebanan som jag tänkt börja bygga på när jag fått tag i TRS2004. Tänkte visa en bild från en eventullt medföljade cab till Y1 fast efter att väntat på upload an attachmen i en kvart nu så får jag nog ge upp för denna gång. År det fler än jag som tycker att det börjat ta lång tid med det där. Så till sist för denna gång. Undrar vad Ian själv håller på med ljust nu? Kanske kan man få veta? ![]() KAH |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
[
![]() ![]() Vad snyggt LokKalle! Det går inte att finna ord för det, så snyggt är det![ ![]() MVH Dson i Sandviken. ![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Senior Member
|
![]() Citat:
![]() ![]() M.V.H Nicke! |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej Nicke och Dson!
Det var kul att ni gillade Y1 ![]() Skall se om upload an attachment är bättre nu så jag kan visa bilden från caben. Ett öjnablick. ![]() Se där ja. Hade nog bara sparat den i fel format. jpg skall det ju vara. Hälsningar LokKalle KAH |
![]() |
![]() |
#13 |
Junior Member
|
![]()
Lite synd att TRS 2004 redan inkluderar en Y1:a... Men den där
cabben och dina texurer skulle garanterat komma till användning ![]() --- ![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Veteran
|
![]()
Snygg Y1 med snygg cab, Lok-Kalle! Själv håller jag på med byggnader till Säröbanan. Dom är långt fråm klara, jag väntar på bump-mappning.
Bifogar bilder på GSJs banvaktstuga, förråd, godsmagasin och jordkällare. Har börjat projektera stationsbyggnader, Särö, Släp, Billdal, Järnbrott mm. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() LAn |
![]() |
![]() |
#15 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Alltihop ser riktigt bra ut! Lite synd med Y1an, fast det är som med dom gamla ketchupflaskorna, först inget sen allt på en gång
![]() Jordkällaren borde vara den första någonsin i trainz. Finurligt att komma på, såna är ju faktisk rätt vanliga på landet. Hög klass på Säröhusen lan[ ![]() /Mats ![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
TSR2004 nya konstruktionsidéer | lan | 3D-design - Trainz | 1 | 2003-10-21 21:54 |
STW och Auran presenterar svenskt i TRS2004 | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 18 | 2003-10-01 00:00 |
Kör både amerikanskt och svenskt i HO... | RapidHO | Trainz - Allmänt om Trainz | 0 | 2002-05-18 21:30 |