Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-25, 19:51   #1
coffiehans
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard Flyttning av 2004 + 2006

Hej Igen.
Nu kommer en ny dum fråga.
Har flyttat 2004 + 2006 till Hårddisk D (p.g.a. utrymmesskäl).
Ska nu försöka ladda ner från Download helper men den säger bara fel adress
Var någonstans ändrar jag från C till D i mapparna,eller går det inte att flytta ?

M.V.H
Coffiehans
(Hans-Erik Hedström)
coffiehans besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-25, 20:27   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Spel och program går i regel inte att flytta på eftersom de har registrerats i en plats kallad "registereditorn". Det bästa är om du installerar spelet på den nya platsen, tyvär!
Gammal 2005-12-25, 20:55   #3
Byggare Bob
Guest

Standard

Kan tillägga att flytta spel och program till någon annan partition än C: är ingenting att rekommendera,
då oftast vissa gemensamma filer (t ex delade filer) ibland måste läsas in från C:/WINDOWS

Dokument och bilder, videosnuttar etc kan man dock ha på en annan partition (D:, E: eller vad du nu döper den till),
men som sagt spel och program ligger oftast bäst på samma partition som WINDOWS d v s C:

Elementär datakunskap!
  Svara med citat
Gammal 2005-12-25, 22:00   #4
coffiehans
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Tackar för dom svaren.
Då är det bara att börja om från början å installera
coffiehans besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-25, 23:40   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Kan tillägga att flytta spel och program till någon annan partition än C: är ingenting att rekommendera,
då oftast vissa gemensamma filer (t ex delade filer) ibland måste läsas in från C:/WINDOWS

Dokument och bilder, videosnuttar etc kan man dock ha på en annan partition (D:, E: eller vad du nu döper den till),
men som sagt spel och program ligger oftast bäst på samma partition som WINDOWS d v s C:

Elementär datakunskap!
Det där är inte sant, så någon elemtär kunskap tycker jag inte det är

Vilket modernt spel som helst funkar hur bra som helst på vilken partition som helst. Jag har alla mina spel på E: och L: till exempel. Dock installeras ofta profiler och andra delade filer på C: i Mina dokument eller liknande men det har ingen som helst betydelse.

Skulle vilja rekommendera att folk installerar alla sina spel på någon annan partition än C: eftersom det är betydligt bättre. Lättare att hålla ordning och defragga, bättre prestanda vid laddning eftersom växelfilen ladds ifrån C: och spelfilerna ifrån annan partition, etc. Bara fördelar enligt mig...

Det som kan ha betydelse är så att man säkert även tänker på att det finns plats på C: för dessa filer samt windows växlingsfil som kan bli skapligt stor vid spelande.

Problemet ovan bero ju enbart på att Windows register har info om var spelet finns installerat, med lite pulande i regedit så kan man ofta fixa detta utan ominstallation.
Gammal 2005-12-26, 12:06   #6
JenzA
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob

Elementär datakunskap!
Det där är så fel det kan bli.
Det spelar absolut ingen roll vart man installerar spel och program, delade filer hamnar alltid i rätt mapp, antingen i %system% (x:\WINDOWS) eller i %common files%.

Man vinner även en del i prestanda att lägga program och spel på en annan partition där OS inte ligger, Helst ska man installera dom på en annan disk om man har det..
Dessutom kan man faktiskt installera WinXP på en annan partiton än c:\.
JenzA besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-26, 13:07   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Fel eller rätt?
Att bara flytta filer ställer till problem med registry
OM man kan uppdatera registry går det att lösa men om man inte vet exakt hur man ska göra så ska man låta bli.
Vad som är elementärt för några är ofta obegripligt för andra.

Jo jag har jobbat backoffice i en helpdesk och har sett vad som händer om en ovan användare försöker följa tips från en vänlig kompis.
Gammal 2005-12-26, 13:29   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Fel eller rätt?
Att bara flytta filer ställer till problem med registry
OM man kan uppdatera registry går det att lösa men om man inte vet exakt hur man ska göra så ska man låta bli.
Vad som är elementärt för några är ofta obegripligt för andra.

Jo jag har jobbat backoffice i en helpdesk och har sett vad som händer om en ovan användare försöker följa tips från en vänlig kompis.
Nu var det inte själva flytten jag reagerade på utan att ByggareBob påstod det vara elementär datorkunskap att man alltid skall installera spel på systempartitionen... DET har ingen som helst betydelse vilken partition man installerar på, snarare är det bättre att INTE installera på systempart. för prestandan.
Gammal 2005-12-26, 14:30   #9
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Nu var det inte själva flytten jag reagerade på utan att ByggareBob påstod det vara elementär datorkunskap att man alltid skall installera spel på systempartitionen... DET har ingen som helst betydelse vilken partition man installerar på, snarare är det bättre att INTE installera på systempart. för prestandan.
+ att du slipper troligen installera om skiten om Windows kraschar...
Låter konstigt i mina öron att det ska installeras på C, då är spelet/programmet väldigt konstigt kodat?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.