![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]()
...är såna som köper biljetter till ett stort evenemang för att sedan sälja dem till ordentligt överpris till de som inte fick tag i några. Ett typexempel är biljetterna till Metallicas konsert som släpptes imorse. Jag hade tänkt köpa biljetter men fick inte tag på några. När jag sedan kollar blocket ligger flera biljetter ute för otroliga 2000 kr /st, på ticnet kostade de 500/st.
Att göra på det här sättet tycker jag är väldigt fult, för att inte tala om de som står utanför det aktuella evenemanget och säljer sina buntar biljetter. Någon mer här som råkat ut för detta? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Allt handlar ju om tillgång och efterfrågan. Finns det köpare så kan man ju faktiskt höja priset utan problem.
![]()
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Lokförare
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Exilskånsk lokförare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]() Citat:
Vad tror du påslaget från tillverkare till detaljhandel är? När en tröja som kostat 750:- plötsligt kan reas ut för 299:-? Trots rean görs knappast någon förlust, snarare fortfarande en rejäl vinst jämfört med inköpspris. Men, vi kanske skulle göra som i gamla sovjet: införa planekonomi! Det var bättre för..... "....ty Internationalen oss alla lycka bär......upp till kamp......"
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ja det gör man rätt ofta om man vill ha biljetter till populära arrangemang. Inte nog med att det finns folk som prånglar ut biljetter på Blocket och andra medier. Det finns även företag som köper upp biljetter och sedan säljer de till överpris, inget ovanligt i denna branschen... Sen kan man ochså ha, skall vi kalla det tur, att strax innan matchen, konserten eller vad det nu gäller, så kan man få tag på billigare biljetter från prånglare som inte fått sålt dessa. MEN SE UPP!!! I många fall är dessa biljetter tyvärr falska!!! MVH Kenneth
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
Samma sak med melodifestivalen i globen...
Tänkte köpa några styck men så klart ... Det är ju överpris... Och det e ju de dyraste kvar ... Så därför skippar jag det detta året... Dåligt alltså! Jag tycker att de som säljer där borde fråga för vilken anledning man köper många biljetter. Till ex: Man får max köpa 5 men efteråt måste man ha bevis att man ska ha de till Kompisar,släkt... Inte för att sälja de över pris... Så kan man köpa de på normalpris! Företagen vill bara gå i vinst ju så det systemet lär aldrig tillkomma. De är ju miljardärer ju... kan de inte dela med sig... Men allt handlar om pengar ... No money ...no funny - Så är det!!
Senast redigerad av Affe den 2007-02-26 klockan 23:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
![]() Citat:
Oops .... ![]() Detta måste vara ett av de mest idiotiska inlägg jag läst. Att svara någon som är irriterad på vad som vanligtvis brukar gå under benämningen "Svartabörs-hajar" med att det handlar om "Den fria marknaden" och att alternativet tydligen är kommunistisk planekonomi. Väldigt nyanserat. ![]() Den fria marknaden är väl egenligen inte så "fri", utan regleras av diverse lagar och bestämmelser. Momsinbetalning, F-skattsedel, arbetsgivaravgifter mm brukar väl krävas för att kunna driva ett företag. Jag tror faktiskt inte att den svarta börsen räknas till den fria marknaden Slash2: Jag förstår precis vad du menar. Om man inte är intresserad av att gå på en konsert så borde man kunna låta bli att köpa biljetter och istället låta någon annan få dom. Tråkigt nog så kommer det alltid att finnas sådana människor som hela tiden försöker sko sig på andra. Det enda man kan hoppas på är väl att dom själva kommer att drabbas av samma sak när det väl kommer något dom faktiskt vill se. Tyvärr så tror jag inte att det finns något system för att helt eliminera sådant beteende, även om vissa försök har gjorts. Till exempel så brukar man inte få köpa mer än max 5 biljetter. Sist jag köpte konsertbiljett på Ticnet så var jag dessutom tvungen att ange kortnumret på det kort jag tänkt betala biljetterna med när jag sedan hämtade ut dom. Ett tips är att kolla på ticnet lite då och då eftersom bokade biljetter inte alltid hämtas ut och att dom då åter kommer upp för försäljning. Hoppas att du får tag på en biljett. Har själv sett Metallica en gång och det var röj från början till slut. ![]() mvh .... Mats
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Jag håller med ovanstående och lider med dig Slash2.
Och till Alexander vill jag säga; Att klaga på dessa männisiskor som vill profitera sig på andra, det betyter inte alltid att man vill införa planekonomi. Det finns nyanser...
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2007-02-27 klockan 10:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2003
|
![]()
OM arrangörerna skulle bry sig så finns det ett ganska enkelt sätt att komma ifrån detta. PÅ fotbolls-VM förra året så var alla biljetter försedda med passnr och namn detta innebar att biljetterna var ogiltiga om någon annan försökte använde dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Står om det här: http://www.expressen.se/index.jsp?a=895780
Ja, vad ska man säga???? Det är för jäkligt, men som det sagts tidigare, så finns det jämt folk som försöker sko sig på andra. Det Pussgurkan föreslår skulle ju sätta stopp på allt detta. Men men, då ska ju arrangörerna bry sig också... Bästa vore om alla bojkotta dessa ockrare, så fick dom stå där med sina biljetter!!!! Jag råkade ut för nått med festbiljetter för ett antal år sen. Men då hade säljaren fått dom och tänkte inte gå. Och han sålde dom billigare, än än vad dom tog vid insläppet!
![]() |
#14 | |
Exilskånsk lokförare
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#15 | |
Exilskånsk lokförare
|