![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Än så länge bara en dröm, men kanske nån gång?
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jaha, drömma kan man ju alltid göra och det är väl precis vad jag har gjort om henne.
I nuläget. Så ser ju min dröm ut, att ha kommit, lite närmare verkligheten. Har några kort på henne, men inga detaljbilder tyvärr mer än på skylten som är på hytten.
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Allt tas tacksamt emot, detta är en liten utmaning för framtiden (har ju gjort ett ånglok med utvändig slidstyrning, nåt kommer jag väl ihåg?)
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
3 av 14 bilder redan skickade.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
Jag kan vara med där. Jag som är "ångloksnörd", vet lite hur man fixar så att den tuffar någulunga rätt. Är det 4-"tuffboggi*" eller 2-"tuffboggi*"?
*= hur många gånger den tuffar under ett varv(hjulen)
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Kan ju tipsa på ett mycket autentiskt "tuff-tuff"-ljud, som kanske skulle gå att låna eller "härma"
![]() Loket mitt på denna sida http://www.spaintrainzrutas.com/vapor.html är en ren njutning att bara lyssna på (gäller även dom andra loken på sidan).
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
F-loket hade 2 stora utvändiga cylindrar och två mindre invändiga (tror jag?). Man kan anta att dom jobbade kvartade, alltså två kraftiga "puff" på ett halvt varv och därefter två mindre "puff" på nästa halva - jag är inte helt säker, här skulle Jason behövas om det går att "puffa" på honom?
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
blir en bra bas för ljudexperiment (det är Prowler som gjort dom och han är väldigt "öppen" skall mejla honom och fråga [lika bra att vara ute i god tid]. SKickar enginespecen till X2, den verkar också vara en bra bas. (saknar X2:ans privatmejl - kan han kanske skicka den till mej?)
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-02-08 klockan 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Äntligen!
Hittade samma ritning som du har där för någon dag sedan och funderade faktiskt på att fråga om "han med hytterna" skulle kunna tänka sig att bygga ett ånglok av denna typen, eller ett liknande. Nu behöver jag ju inte fråga. F-loket var av kompoundtypen, med 4:a cylindrar. Två av dem var högtryck och två lågtryckscylindrar. (finns även med 2 cylinder kompound, 3 cylindrer med 2 hög och en lågtryckscylinder samt 3 cylindrar med 2 lågtryck och en högtryckscylinder kompound också) när ångan tas från pannan får den först verka i en mindre högtryckscylinder som på de flesta lok sitter innanför de lågtryckscylindrarna, mellan ramarna (F, inget undantag) där de lättare håller värmen och eftersom lågtryckscylindrarna är för stora. Sedan går ångan ut i de utanför högtryckscylindrarna belägna lågtryckscylindrarna vilka är de cylindrarna som man ser. De är större och mycket av ångan kondenserar här och blir vatten eftersom ångan är rätt avkyld efter att först ha varit i högtryckscylindern. Hög och lågtryckscylindern på samma sida är ställda i 180* vinkel mellan varandra och de på andra sidan på samma sätt fast kvartade mot den andra sidan. Högersidan först som alltid. Om man delar in ett hjulvarv i fyra delar så ser det ut såhär: 1. Höger lågtryck i främsta ändläget 2. Vänster lågtryck i främsta ändläget 3. Höger högtryck i främsta ändläget 4. Vänster högtryck i främsta ändläget Eftersom cylindrarna släpper ut ångan i bägge ändlägena betyder det att bägge cylindrar på varje sida, hög och lågtryck, släpper ut ånga samtidigt men de ligger i motsatta ändlägen. Men precis som med alla ånglok, fyra puffar per drivhjulvarv. Vad är då bra med kompound? Vid fyrcylindrig kompound så får man en mycket jämn gång hos loket vilket väl lämpar sig för snabba tåg, anledningen är att cylindrarna på samma sida (låg/hög) motverkar varandras stötande inverkan eftersom de motverkar varandras, på hjulet centrifugalverkande krafter. På tvillingcylinderlok (två vanliga cylindrar) så måste man sätta motvikter på hjulet för att få en lugnare gång så att inte loket vaggar fram och sliter på rälsen. De dåliga delarna med fyrcylindrig kompound är att men får en högre friktion och att det kostar mera att skaffa och att underhålla då man behöver massa speciella delar för att kunna starta när cylindrarna står i speciella positioner. t.ex. som när högtryckscylindrarna står så att de inte kan få någon ånga och då får inte lågtryckscylindrarna någon ånga även om de står i ett läge som de skulle kunna driva tåget i om de hade fått ånga. Men eftersom högtryckscylindrarna inte kan ge någon gammal ånga till lågtryckscylindrarna så kan inte heller de driva. Då behöver man en ingångsättnings och växelventil som kan växla så att lågtryckscylindrarna får ånga som kan dra runt hjul och slidstyrning så att högtryckscylindrarna ånyo får färsk ånga som sedan lågtryckscylindrarna kan använda osv. Står lite data i ånglokläranom litt. F som jag kan knåpa ihop ett dragkraftsdiagram med (för en gång skull något att gå efter! ![]() Nåja, Du vet vart du kan vända dig om du behöver råd. ![]()
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Tack Korvtiger!
Du blir en värdefull källa att ha med när bygget drar igång.
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Sammanställt ett datablad + en bild som Bengan tagit i Gävle.
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]() Citat:
Jag kanske kan kontakta trw109 eller vad han hette som gjorde ljudet.
X2an! ![]() Senast redigerad av X2an den 2010-02-09 klockan 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Var tvungen att testa lite bygge idag, och började bakifrån med en tenderboggi -rätt hyfsad tycker jag?
![]() |
#14 |
Veteran
|
![]()
Åsså lite texturexperiment.
![]() |
#15 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|