Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-05, 11:52   #1
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Post En guide till Buss and cable simulator Del 1

Till att börja med är den fruktansvärt avancerad och svår eftersom allt står på tyska och vissa knapptryckningar man ska göra kommer inte upp på skärmen, men ska försöka förklara hur man går till väga:

Styr gubben gör man med: W(Fram), S(Bakåt), A(Vänster) och D(Höger)
1. Gå mot ytterdörren i lägenheten där du startar, tryck med vänster musknapp på den så kommer du ut
2. Gå ner för trappan sväng höger och gå ut på gatan och sväng höger igen tills du står med näsan mot förarglaset på pickup bilen
3. Tryck på C så hoppar du in i fordonet(På bussar måste man först öppna dörren och kliva uppför trappan tills man står med näsan mot förarplatsen, sedan trycker man på C så sätter man sig bakom ratten)
4. Tryck på E för att starta motorn(Gäller bilar och bussar iallafall)
5. Om det regnar tryck på B så startar vindrutetorkaren
6. Tryck på F1 så ser du när handbromsen är lossad, växeln är i och din hastighet(Gäller Bilar och bussar iallafall)
7. Om du vill zooma ut fordonet(Gäller alla fordon, dra på mushjulet bakåt tills du är nöjd, dra på mushjulet framåt för att få rattvyn igen)
8. Tryck på tabtangenten för att lossa handbromsen(Gäller bilar och bussar)
9. Tryck nu på page up så lägger du i D läget, tryck på Page down så lägger du i p läget och backen beroende på om du trycker en eller två gånger från D läget alltså(Detta gäller bilar och bussar iallafall)
10. Klart att köra och styra ditt fordon, detta gör du med: Uppil(Framåt), Nedpil(Bromsa), Vänsterpil(Vänster) och Högerpil(Höger)(Gäller troligen alla fordon)
11. När du är i ett fordon(Iallafall bil) kan man trycka på N för att få upp kartan där man kan klicka på en av snabbpunkterna och trycka på Reise så åker man dit direkt, det går inte förrän man låst upp dessa punkter, vet inte hur det går till, men men...
12. Tryck på M när du vill se att fordonet rörs, då tittar du längst till vänster vid vattnet så ser du en stor orange symbol, detta är mässhallen, kör till den
På vägen kör du om du kör närmaste vägen rakt ner och så höger en sightseeingplats som heter union square, du får notis om när du hittat sådana sightseeingplatser på skärmen med text, det finns många sådana, vet inte om man blir belönad när man hittat dom eller hur det hela fungerar
13. Parkera bilen på stora parkeringen och gå in genom den öppna dörren
13. Gå rakt fram och sväng in i den öppna dörren som leder in i en korridor
14. Inne i mässhallen står alla fordon som finns i spelet överhuvudtaget, du kan gå in i dom och titta, men du kan inte köpa något om du nu trodde det, däremot kan du när du står vid ett fordon och det står nån text på skärmen trycka med vänster musknapp så ser du vilka belöningar du måste ha för att kunna köpa fordonet i fråga
15. Gå samma väg fast ut mot bilen istället
Du kan när som helst snabbåka till appartment genom att trycka på N, för att kunna trycka på N och få upp kartan så måste du sitta i fordonet(Gäller bilar iallafall) Sedan kan man snabbåka till appartment genom att klicka på den punkten på kartan och välja knappen reise eller så kan man ju åka dit på vanligt sätt också, det finns pengar där på garagegolvet, (sedan om du gjorde detta efter mässhallen så tryck upp kartan med N igen och välj förslagsvis
Mässhallen och Reise så kommer du tillbaka dit, OBS! Du måste ha varit vid mässhallen för att kunna snabbåka dit igen såvitt jag kan förstå
16. När du tar fram M nu så ska du kunna se blåa bussymboler på kartan, detta symboliserar arbetsgivare med fordon, finns säkert på flera ställen så
17. Åk till en av dessa, (jag tog den närmaste från mässhallen)
18. Väl framme gå in i byggnaden och prata med chefen där genom att klicka på honom med vänster musknapp när det står text på skärmen
19. Du får nu upp en lista med vilken linje du kan köra, (fordon väljs av chefen så vitt jag kan förstå) När du känner dig redo klicka med vänster musknapp på vilken linje du vill köra
20. Gå ut ur byggnaden så ska du se en buss eller vad nu linjen tillhörde för fordon
21. Gå fram till fordonet och stå med näsan mot dörrarna eller dörren(Beroende på fordon antar jag)
22. Nu är det lurigt för du kan inte bara trycka på f5 och dörrarna åker upp, du måste dutta på f5:an tills dörrarna står vidöppna, försiktigt dock annars åker dom igen och du får börja om med samma harang
23. Kliv in i bussen eller vad det nu är för arbetsfordon du fått för uppdraget
24. Stå med näsan mot förarplatsen och tryck på C
Ska tillägga att jag bara provat buss och pickupen och känner inte till andra fordons knapptryckningar för att komma iväg o.sv än så länge...
På bussen gäller följande knapptryckningar:
Jag misstänker starkt att man är smart om man antecknar från listan där man valde linje och tur, iallafall står linjenumret där och för att skylta upp bussen före man ger sig ut på turen så gör man så här
25. Tryck på I så zoomar du in destinationsdatorn som sitter under taket
26. Tryck på shift-tangenten så tar du fram peksymbolen som man styr med att röra på musen och utför interaktioner med genom att trycka på vänster musknapp
27. Styr peksymbolen, det finns en knapp som heter: Line, klicka på den, skriv sedan in med siffrorna på apparaten turnurmet och avsluta med enter
28. Nu klickar du på Tour(Jag var inte så smart att jag antecknade linje och turnummer, men jag kom ihåg linje 099, så skrev in tour: 001, på ren chansning, vet inte om turnummer står i chefens arbetslista heller, men med lite tur så)
29. Stäng framdörrarna på bussen med f6, det räcker med vanligt tryck denna gången, alternativt tryck på båda de röda knapparna till höger i förarmiljön så stängs både fram och bakdörrarna, (det finns en liten grön skärm framför dig där du ser när dörrarna är stängda)
30. För att ta fram biljettautomaten tryck på T och fram med peksymbolen, vilken knapp som är vilken där har jag inte figurerat ut än, men det ger sig nog
31. Nu kommer abret för när jag körde ut från gården och över trottoarkanten så var det troligen nåt som var fel för bussen gick upp i 14 mph, sedan ner till 11 och så upp till 14 igen och det gick hackigt och ryckigt som när man växlar mellan att trampa gasen och bromsen eller nåt liknande, behöver säkert inte gå så för er för när jag satt bakom ratten och inte visste vilka knappar på tangentbordet som hade vilken funtion o.sv så provade jag troligen alla och då kom jag väl åt nån som man inte ska använda när man ska köra iväg
Då gav jag upp för natten igår och längre än så har jag inte kommit än så länge. Mvh Johnny

Senast redigerad av Jonmpa den 2011-07-05 klockan 12:28.
Jonmpa besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-05, 12:11   #2
henrik645
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Mycket bra och intressant läsning! Vet du hur man "får upp" biljettdatorn?

Senast redigerad av henrik645 den 2011-07-05 klockan 12:14.
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-05, 12:26   #3
Jonmpa
Medlem

Smile

Tack för att du påminde mig om det:
För att ta upp biljettdatorn använder man T, och shifttangenten för att ta fram peksymbolen och trycka på knapparna på den, fråga mig inte vilken som är vilken där, så långt har jag icke kommit än tyvärr
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 10:15   #4
tågkillen85
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Tack för guiden, verkligen.

Men vad konstigt att ni öppnar biljettdatorn med "T", jag öppnar den med "F".
tågkillen85 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 11:02   #5
Jonmpa
Medlem

Smile

Citat:
Ursprungligen postat av tågkillen85 Visa inlägg
Tack för guiden, verkligen.

Men vad konstigt att ni öppnar biljettdatorn med "T", jag öppnar den med "F".
Ja det var konstigt, antingen finns det två varianter att göra det eller också är det nåt som inte stämmer riktigt. Mvh Johnny
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-10, 17:25   #6
tågkillen85
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Jonmpa Visa inlägg
Ja det var konstigt, antingen finns det två varianter att göra det eller också är det nåt som inte stämmer riktigt. Mvh Johnny
Japp - haha.
tågkillen85 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.