Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-27, 19:33   #1
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard Trainz är helknäppt

Hej! Efter tre veckor utan dator pga datakrångel har jag nu fått tillbaka burken. Installerade Trs06 igen. Nu är något uppåt väggarna konstigt! För det första, så går det inte att spara vare sig det jag har byggt eller sessioner i befintliga rutter. Om jag placerar ett lok och trycker på symbolen för att köra sessionen kommer en ruta upp som frågar om jag vill spara ändringarna. Jag trycker ok och rutan stängs, men sedan händer inget mer. När jag la in mina gammla local och cache-mappar samt assets.tdx finns allt i surveyor och driver, men när jag ska öppna en rutt kommer det upp "No map selected". Så brukar det bli när man måste installera SP1, som jag dock redan har. När jag försöker skapa en ny rutt ser det ut som på stora bilden. Rutmönstret går knappt att se för att det är så suddigt. När jag försöker spara det jag har byggt i den nya rutten kommer felmeddelandet som syns i lilla rutan upp. Det spelar ingen roll vilket namn jag väljer på rutten, samma ruta kommer upp! När jag ska välja ett objekt visas också bara de objekt som följde med i Trainz. Samma sak med tex spår. Och det är likadant i Railyard. Det som jag hade installerat tidigare syns i listan men objektet kommer inte upp när jag väljer det. Jag har TRS06 V2.6 build 3335 och kör Windows Vista Home Premium. För övrigt, så kommer en ruta upp varje gång jag startar Trainz där det står "Some of your content has not be commited, are you sure you want to launch Trainz?" Det kom upp sedan jag flyttade över de gamla mapparna. Vad ska jag göra? Ominstallera Trainz?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainzfel.jpg (37.6 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg trainzfel2.jpg (10.6 KB, 119 visningar)

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-08-27, 21:35   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Antingen har du skrivit fel, eller så har du gjort fel .
Du skriver att du har laggt in din gammla asset.tdx fil.
Har du gjort det så får du ta bort den så att TRS kan bygga upp databasen igen.
Gammal 2009-08-28, 07:19   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Antingen har du skrivit fel, eller så har du gjort fel .
Du skriver att du har laggt in din gammla asset.tdx fil.
Har du gjort det så får du ta bort den så att TRS kan bygga upp databasen igen.
Aha, tackar, ska testa det.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-08-28, 16:15   #4
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Angående rutmönstret så är mitt likadant har jag för mig. Oskärpa? Mig har det aldrig stört i alla fall. Testa att dra upp draw distance och någon annan som jag inte kommer ihåg namnet på under preferences(tror jag att det är) i surveyormenyn.
Gammal 2009-08-28, 20:48   #5
Visent
Medlem

Reg.datum: Jun 2009
Standard Nä, Trainz är inte helknäppt.

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Hej! Efter tre veckor utan dator pga datakrångel har jag nu fått tillbaka burken. Installerade Trs06 igen. Nu är något uppåt väggarna konstigt! För det första, så går det inte att spara vare sig det jag har byggt eller sessioner i befintliga rutter. Om jag placerar ett lok och trycker på symbolen för att köra sessionen kommer en ruta upp som frågar om jag vill spara ändringarna. Jag trycker ok och rutan stängs, men sedan händer inget mer. När jag la in mina gammla local och cache-mappar samt assets.tdx finns allt i surveyor och driver, men när jag ska öppna en rutt kommer det upp "No map selected". Så brukar det bli när man måste installera SP1, som jag dock redan har. När jag försöker skapa en ny rutt ser det ut som på stora bilden. Rutmönstret går knappt att se för att det är så suddigt. När jag försöker spara det jag har byggt i den nya rutten kommer felmeddelandet som syns i lilla rutan upp. Det spelar ingen roll vilket namn jag väljer på rutten, samma ruta kommer upp! När jag ska välja ett objekt visas också bara de objekt som följde med i Trainz. Samma sak med tex spår. Och det är likadant i Railyard. Det som jag hade installerat tidigare syns i listan men objektet kommer inte upp när jag väljer det. Jag har TRS06 V2.6 build 3335 och kör Windows Vista Home Premium. För övrigt, så kommer en ruta upp varje gång jag startar Trainz där det står "Some of your content has not be commited, are you sure you want to launch Trainz?" Det kom upp sedan jag flyttade över de gamla mapparna. Vad ska jag göra? Ominstallera Trainz?
Foldern där datat ligger är read-only (bilden visar att filen TRS2006 försöker skiva till är read-only) vilket betyder att alla filer som ligger i den foldern också är read-only. Fixa till det. Sedan ska du slå av den för hemmaanvändaren av Vista fullständigt onödiga UAC (User Account Control).

- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen...
Visent besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:05.