![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Tjosan alla glada
![]() Tänkte höra om någon har vettiga bilder på ovannämda saker, dvs ballast,slipers,räls Varför detta är pga jag tänkte göra lite roligare 3d räls till Trainz, men saknar bra ref bilder.. Det jag söker är
Bilderna som jag behöver är inte 100x100 pixlar, utan jag behöver så stora som möjligt ![]() *storhetsvansinne* Alternativt om någon har en bra länk till typ photoshop/motsv om hur man gör ballast bra, har googlat, men google verkade inte vara min vän ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Att göra sandballast i Photoshop är inte så svårt (beroende på verklighetsgrad) Den texturen som jag gjort till mina 1067/891/600mm spår till trainz (lika så STW-Tomas' spårs ballast vad jag kan se) så har jag gjort en ljus sandfärgad yta i Photoshop och sedan lagt på filtret Add Noise (vet ej vad det heter på svenska) och lekt runt med knapparna och reglagen lite. (Monochromatic bör vara ikryssad)
Rätt hyfsat resultat för att ta max 1 minut att fixa. Betong kan du göra på i princip samma sätt, bara använd grå som grundfärg. Får att få till skuggigare partier eller ojämnheter i färgen så kan man lägga på ett nytt lager och måla med en lite mörkare grå färg lite här och där med penseln och sedan använda filtret Glaussian Blur (Gaussisk oskärpa) och sudda ut det gråa ordentligt så att det knappt syns. Vill du ha trä så kan man få till den hyfsat bra för hand också: http://www.tutorio.com/tutorial/photoshop-wood-texture För att få fram bra resultat är det helt enkelt så att man ska arbeta i många lager med mycket filter och ändra opacity (genomskinlighet) på lagren. Har man bara fantasi och vågar testa så kan man göra nästan vad som helst utan att ha fototexturer. Själv brukar jag utgå ifrån ett fotografi från verkligheten och sedan sno ett par "färgprover" och sedan göra en textur med det genom att använda filter. För att få träff på google kan man söka på t.ex. photoshop *materialet på engelska* texture (ev. tutorial också)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |