Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-15, 13:10   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Fastlåsta spline

Jag har drabbats av fastlåsta splines. Dessa skyddar en ful kurva som måste bort. Jag har försökt med olika knep, men inget fungerar – bl a att koppla på en liten bibana och via den vägen ta bort splinen. Sånt har fungerat tidigare. Splinen ligger nära ett fungerande vägskydd, men det tror jag inte påverkar. Det går inte heller att lägga in nya spline. På något sätt måste splinen bort – men hur?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Splines.jpg (193.2 KB, 126 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 13:16   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Prova tryck på stolpen med tabort knappen, då dessa kanske är lättare att träffa..
Prova flytta rälsen under, så får du mer att trycka på
Gammal 2011-01-15, 13:59   #3
Nils Blid
Medlem

Standard

Härligt leoj!

Flyttade stolpen och bums fixade det sig. Ny lärdom - bara jag inte blivit för gammal för att lära mig..
Ha en bra kväll.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 15:29   #4
leoj
Medlem

Standard

Bar det
Även kan det fungera att zooma ut en nivå eller två (om man är mest inzoomad)
Gammal 2011-01-15, 21:59   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Bra att ni löste problemet .

Hade ett liknande problem med en luftlednings-splinepoint, som hade hammnat fel, men som det var lögn i he..ete att ta bort, eller flytta på.

Trodde att någon kanske skulle komma med lösningen, när jag såg den här frågan, men det var inget som hjälpte mej .

I stället kopplade jag in tjurskallen.
Testade först med "Replace assets" (om det hade blivit något fel på själva tråden), funkade inte.
Fortsatte med att "plocka isär" bangården, någonstans måste ju "felet" finnas.
Började med att deleta alla intilliggande luftledningar, inga problem, men ledningen med den "felande" pointen gick fortfarande inte att ta bort.
Fortsatte med alla andra splines (perong, staket, mm), men icke.
Bort med alla dj..vla spår (nu hade jag börjat bli lätt, nää, mycket irriterad).
I he..et heller.
Fortsatte med objekt, fackverksbryggor osv. men icke sa nicke.

DÅ, av en ren slump, tryckte jag på ta bort.
Helt otroligt, splinepointen hade, på något lika otroligt vis ,förvandlats till ett objekt, och gick att ta bort under objekt, istället för under splines.

(Tog några bilder oxå, i dokumentations-syfte , medans jag höll på)

Så om någon råkar ut för något liknande ologiskt fel, testa med lika ologiska lösningar, det här är ett bevis på att det kan funka .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20110115_0013.jpg (199.4 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg unnamed_20110115_0015.jpg (136.7 KB, 89 visningar)
Gammal 2011-01-15, 23:18   #6
Gunter 2
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Skicka ett meddelande via MSN till Gunter 2
Question brygga

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Bra att ni löste problemet .

Hade ett liknande problem med en luftlednings-splinepoint, som hade hammnat fel, men som det var lögn i he..ete att ta bort, eller flytta på.

Trodde att någon kanske skulle komma med lösningen, när jag såg den här frågan, men det var inget som hjälpte mej .

I stället kopplade jag in tjurskallen.
Testade först med "Replace assets" (om det hade blivit något fel på själva tråden), funkade inte.
Fortsatte med att "plocka isär" bangården, någonstans måste ju "felet" finnas.
Började med att deleta alla intilliggande luftledningar, inga problem, men ledningen med den "felande" pointen gick fortfarande inte att ta bort.
Fortsatte med alla andra splines (perong, staket, mm), men icke.
Bort med alla dj..vla spår (nu hade jag börjat bli lätt, nää, mycket irriterad).
I he..et heller.
Fortsatte med objekt, fackverksbryggor osv. men icke sa nicke.

DÅ, av en ren slump, tryckte jag på ta bort.
Helt otroligt, splinepointen hade, på något lika otroligt vis ,förvandlats till ett objekt, och gick att ta bort under objekt, istället för under splines.

(Tog några bilder oxå, i dokumentations-syfte , medans jag höll på)

Så om någon råkar ut för något liknande ologiskt fel, testa med lika ologiska lösningar, det här är ett bevis på att det kan funka .
vad använder du för bryggor??
Gammal 2011-01-16, 01:10   #7
leoj
Medlem

Standard

http://www.nikson.se/stw/luftledningspaket.shtml
Gammal 2011-01-16, 11:39   #8
Nils Blid
Medlem

Standard

För att återgå till ämnet efter denna urspårning; det måste kännas surt, Ekan. Hur mycket har du att återställa?

Hur gick det för mig? Jo, jag fick ju bort mina fastlåsta splines genom att flytta luftledningsstolpar. Därefter spara och gick ut ur Surveyor och in igen – och där låg dom förb-ade splinen igen. Nu hade jag tydligen tur eftersom jag kunde omringa problemet med två nya splines. Därmed kunde jag ta bort hela järnvägssträckan mellan splinen. Återställningsarbetet tog nån timmes tid.

Jag är inte alls säker på att de är borta, och kommer dom tillbaka tar jag till objektlinjen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 13:01   #9
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
För att återgå till ämnet efter denna urspårning; det måste kännas surt, Ekan. Hur mycket har du att återställa?

Hur gick det för mig? Jo, jag fick ju bort mina fastlåsta splines genom att flytta luftledningsstolpar. Därefter spara och gick ut ur Surveyor och in igen – och där låg dom förb-ade splinen igen. Nu hade jag tydligen tur eftersom jag kunde omringa problemet med två nya splines. Därmed kunde jag ta bort hela järnvägssträckan mellan splinen. Återställningsarbetet tog nån timmes tid.

Jag är inte alls säker på att de är borta, och kommer dom tillbaka tar jag till objektlinjen.

Nisse
Tjena Nisse.
Som du ser, så är du inte ensam om att drabbas av konstigheter ibland .

Tack å lov så använde jag hjärnan, innan jag kopplade in tjurskallen, och clonade rutten först i CM, och gjorde "röjningsarbetet" i kopian.
Sen var det bara att öppna originalrutten, och deleta pointen under objekt, och det funkade.
Kan ju vara något att tänka på, som ett tips, om någon råkar ut för dylika underligheter, så slipper man en massa extra jobb med att återstålla allt det som följt med i "rivningsarbetet".
Gammal 2011-01-16, 14:22   #10
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Råkade ut för något liknande, men upptäckte att mitt skit var lagt på ett annat lager. Eftersom jag bygger i 2010 så använder jag också lager-funktionen. Något att tänka på för er som också använder 2010, att saker och ting kan ligga på ett annat lager.
Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.