![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Kanske en knepig rubrik men jag försöker hitta information kring hur vardagen såg ut på 50-talet. Orsaken är att jag försöker sätta miljön för min DONJ kopia till början på femtiotalet, en tid när det fortfarande var fart på järnvägen och som är hyfsat dokumenterad - t.ex. så är de kartor som lantmäteriet har ute på nätet från den tiden.
Problemet för mig är ju att jag med mina dryga trettio år inte har en aning om hur saker och ting såg ut då.... jag kan inte fråga mina föräldrar heller för de var småbarn då. Den enda källa jag har är farmor samt diverse böcker. Den historia man får lära sig i skolan slutar ju i princip vid WWII. Vad jag alltså skulle behöva veta är om någon har något tips på ställen där man kan få reda på mera kring hur saker och ting såg ut vid denna tid, gärna online. Jag tänker mig hus, bilar, vägmärken osv.... gärna ritningar osv. Såg t.ex. vägmärkena vid vägarna ut som idag - jag tycker mig se skillnader i t.ex. hur järnvägsövergångar såg ut jämfört med idag.... Många hus står ju kvar sen den här tiden så det är väl kanske en lättare sak. Jag antar att det finns flera som har samma funderingar - vill ni t.ex. slänga in Ians nya fina Pa lok så kan du inte gärna slänga A7-B7 vagnar efter och ordna möte med en Regina utan att du hamnar jäkligt långt utanför verkligheten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 850
|
![]()
Ja, jag föddes precis efter andra värlskriget 1945.
Det fanns knappt inga motorvägar. Det fanns frifart på riksvägarna som de kallades så. Det fanns mest dubbelspår i stambanorna annars bara enkelspår överallt. Det fanns massor av ånglok, diesellok och rälsbussar. Elloken fanns mest på stambanorna. Industrierna släppte ut avfall fruktansvärt mycket till sjöar, havet och luften. Ja, det var allt jag kom på. Hoppas du är nöjd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Var t.ex. riksvägarna asfalterade? Länsvägarna - var det grusvägar? Vad hade man för bilar - var det mest svenska Volvo eller mycket amerikanst femtiotal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...=v%E4gm%E4rken
Där har du en bunt gamla vägmärken, komihåg att det var vänstertrafik då ![]() lite fler länkar: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4...rken_i_Sverige http://www.trafikverket.se/Museer/Om...l-1950-talet-/ http://www.trafikverket.se/Museer/Om...begransningar/ Det fanns förrut en pdf på VV hemsida lite mer om vägmäken, dock verkar den försvunnit när mupparna stuvade om.. Lite bilder/inseperation kan du nog hitta här http://www.flygfotohistoria.se/bildarkivet Sen lär det funnits en hel del av beredskapslok längs banorna http://www.youtube.com/watch?v=NR8s5jJEWaQ ex http://svtplay.se/v/2243796/svenska_...k138824,1,f,-1 fast här är hela: http://www.youtube.com/watch?v=VUzi2jMq_Y kanske nått att ta med också ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
De flesta av dem är ju fortfarande gällande och några av dem som jag inte sett på länge har jag iaf för mig att jag sett på olika ställen så sent som på 80-talets slut.... Bevisligen händer det väldigt lite på vägmärkesfronten... Älgen där är ju t.ex. fortfarande standard - det är ju den tyskarna snor som sjutton.... ![]() Btw - några beredskapslok lär inte stått längs min järnväg.... känner inte till att man höll beredskapslok på någon 891mm järnväg. =) Senast redigerad av spyfrog den 2011-03-14 klockan 13:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 850
|
![]()
Ja, det var mycket grusvägar och riksvägar var asfalterade och betongarmerade. Bilarna var Volvo, Saab, AM-bilar, franska, italienska och tyska. Japanska fanns inte då i Sverige. Lastbilarna och bussar var mest Volvo och Scania Vabis.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2011-03-14 klockan 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Och glöm inte Engelska bilar, t.ex alla "underbara" Fordar, som Anglia, Cortina mm. Finns ju en hel del sådana till Trainz
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Älgen där är ju t.ex. fortfarande standard - det är ju den tyskarna snor som sjutton....
![]() Ta en liten närmare titt på älgen och jämnför med dagens skylt. Från vilket håll, kommer älgen springandes. Från snåren till vänster, som är närmast din körbana vid vänstertrafik. Idag kommer han springande från höger + allt annat vilt på skyltarna.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Kul förändring. ![]() |
|
![]() |
![]() |