Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-11, 22:18   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard Uppförsbacke och höjdskillnader

Hej!

Jag tänkte ge Trainz en chans till efter alla bedrövelser jag haft med mitt jätteprojekt Bensland. Själva idén har inte falnat hos President Ben. Han är en mycket envis person så nu tar vi itu med nya tag.

Själva Bensland kommer i framtiden att återuppstå fast inte med hjälp av några DEM-kartor utan helt efter egna ritningar av Benslands landskapsarkitekt Carl Kartfager. Han vill nu dra en järnväg från Benstad upp till Staveby. Problemet är bara att Staveby ligger 78 km från Benstad och ungefär 600 meter över havet.

Hur gör man lämpligast nu för att få hela landet från 0 till 600 meter?
Det kan gärna vara lite uppförsbacke och nedförsbacke. Lite berg- och dalbana med andra ord.

En metod kan vara att man höjer landet på varje baseboard med ungefär 25 meter. Det blir som en trappa. Sedan återstår jobbet att jämna till det hela så det inte ser ut som en trappa. Det är ett jättejobb.

Är 25 meter för mycket för varje steg? Finns det något annat alternativ?
Jag har sett banor där höjderna ligger högt över nollan. Hur har de gjort där?
Hur gör de egentligen för att lägga till ett baseboard som ligger i höjd med det som jag arbetar på? Det är jobbigt att lägga till ett baseboard som ligger i noll intill ett som ligger på 600 meter. Man halkar lätt ner i avgrunden och måste släta ut marken så den kommer i fas med arbetsytan, om ni förstår vad jag menar.
Det finns säkert ett sätt som de professionella skaparna använder för att lägga till baseboards på höga höjder, eller?

Någon som har tips och förslag?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Trappmodell.jpg (83.5 KB, 104 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 23:44   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ja, jag har ett svar. Gör för allt i världen ingen trappstegsform. Du får bara ett rent elände för varje trappsteg med omöjliga stigningsprocent.

Sträcken och höjd motsvarar drygt sju promilles stigning. Lägg ut baseboard rakt av och en järnväg hela sträckan. Lägg ut splines med jämna mellanrum (100 m kanske) och höj banvallen och terrängen runty om succesivt. Verktygen finns. Sen kan du modellera terrängen och banan efter fritt tycke. Trappstegen som blir då är lätta att besegra.
På det här viset blir du din egen Radio Mobile.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 06:15   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Först av allt, 7 promille är inga problem att ha som stigning. Vi kör upp till 17 promille i Sverige (på något ställe 25 promille men inte så lång sträcka). Sedan kan du göra som du gjort och sedan klicka på Shift+CTRL+alt+P och låta datorn forma resten av din baseboard. Du avslutar med att klicka på esc. Jag har inte testat själv med baseboard i olika höjd men det kan vara värt ett försök i alla fall. Det fungerar utmärkt på baseboards på samma höjd.

PS!! Om du inte vill ha för mycket djupa dalar och höga berg så var beredd på att klicka på esc efter någon sekund bara...... DS!!
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 11:25   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mycket intressant, Pursche. Om din lösning fungerar så får du sju promilles stigning hela vägen och då är saken OK.

När det gäller trappstegsmodellen vet jag ju inte höjden på varje trappsteg och hur många baseboards Benkegbg lagt upp. Bilderna tyder dock på cirkus 25 meter. Då blir matten följande: 25 meter dividerat med 770 meter (ett baseboard) gånger 1.000 = 32,5 promille. För att klara detta måste man först bygga upp en skaplig bank och en djup skärning i nästa baseboard. Detta skall upprepas för varje tillkommande baseboard. Ingen höjdare.

Om Pursches modell fungerar är det den som gäller och inte min. Då är det också dags för dig Benkegbg, att göra en manual i sedvanlig stil.

Det är härligt att du är tillbaka. Jag lägger min röst för president Ben.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 11:39   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Läst på jobbet och inte testat.
Bilden visade ett försök med bara några baseboard som mycket riktigt har 25 meters skillnad. Helt förkastligt då det är alldeles för brant stigning. Var mest ämnat som en illustration.

Jag har lagt ut 110 baseboards i lite varierande riktning (mest norrut) från Benstad till blivande Staveby. Om man slår ut skillnaden på höjd och sträcka (som skall bli någonstans kring 78 km) så blir höjdskillnaden cirka 5 meter mellan varje baseboard. Då kommer jag upp från nollan till 600 meter på dessa 78 km. Men jag vill ju ha lite mer variationen i höjden än så.

Jag skall testa Pursches förslag när jag kommer hem.

Frågan är dock fortfarande ställd: Hur kan de som skapat banor på höga höjder lägga till baseboard och fortfarande behålla "arbetshöjden". Det nya baseboardet ligger väl på nollan? Eller måste de göra på det enda sätt jag känner till - släta ut marken från arbetsytan och då höja nollan till arbetshöjden?
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 14:59   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Själv brukar jag göra lite som Nisse beskriver. Lägger ut spåren som dom ska ligga. Sen höjer och sänker jag spåren med hjälp av Gradient verktyget, och till sist formar jag landskapet runt spåret. Dock har jag ej provat det på en så lång sträcka som du tänker göra.
Men jag har gjort ca 50 st baseboards på det viset. Jag brukar inte göra hela på en gång.

10 st åt gången blir lagom för min del. Den sista baseboraden, brukar jag inte forma landskapet ända ut i slutet innan jag börjar på en ny del av sträckan. Håller man den på 0 nivån. Så blir det enklare att forma landskapet igen.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009