![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
![]()
Hej.
Behöver hjälp med Demkartor. Har lagt spår mellan Borlänge å Gävle enl Eniros kartor å sen använt radiomobile å hog. Men jag får en skillnad på 1 Km mellan Falun å Gävle det blir ca 90 Km å det ska vara 91 Km. Kan någon säga mig hur jag ska göra för att det ska bli riktigt. Använder inställning 9 på Eniro å mäter ut 9400 m till nästa mätpunkt å det har faktisk stämt med vägar å dylikt. Sedan använder jag inställning 1000,1000,10,10 på Radio Mobile men som sagt det skiljer 1 Km när jag sätter ut kmstolpar. Är det någon som vet hur man gör för att jag ska få det riktigt ? M.V.H H-E Hedström |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Pröva med Goggle Earth och dess mätverktyg (tjock lodrät svarta linje i menyn). Försök och leta rätt på en linjebeskrivning. Sök på "BVF 646.1". Erfarenhetsmässigt mycket svårt att kombinera DEM-kartorna med Goggles eller Eniros kartbilder.
Dessutom finns verktyget "Track Scanner" (DLS), som jag dock är mycket tveksam till. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tror att det är något vi får leva med, på våra breddgrader. Då DEM-kartan smalnar av mer och mer, ju närmare polen vi kommer.