![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Är det någon mer än jag som råkar/råkat ut för detta? När jag vill lägga in en splinepunkt i rälsen så flyttar sig stolparna!!! Det är STW Linjestolpe (konfigurerad efter alla regler) som flyttar sig. Ibland så slår den också ihop sig med flera andra stolpar till en enda!! I mitt exempel: Jag vill lägga in en hållplats. För att ansluta den i rälsen måste jag lägga in ett par splinepunkter och radera mellanbiten, som alltså skall ersättas av stationsbiten. Men när jag klickar in en ny splitepunkt före och efter stationsbiten så rör sig stolparna. Luftledningen hänger kvar men får på så sätt ingen stolpe ansluten. Känns inte bra. Det är ett jobb att flytta tillbaka stolparna igen och leta upp de som har "försvunnit". Bilderna: Stolpar före och stolpar efter. Tagit bort markstrukturen för att se bättre. Hälsningar
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Kan tillägga att samma fenomen uppstår med signalstolpar också.
Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2012-10-17 klockan 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
Jodå det har hänt mig.
Vad jag kan förstå. Så om man lagt spår, och sätter ut signaler, trackmarks och andra spårobjekt. Som i ditt fall Linjestolpar. Och sen lägger ut nya splinepunkter på spåret efteråt. Då flyttas alla objekt, mellan dom gamla splinepunkterna. Jag tror det har att göra med, det avstånd man satt ut trackobjekten på. Dom följer platsen dom är är en gång utsatta vid. Därför flyttar dom på sig. Så själv sätter jag inte ut några nya splinepunkter, efter trackobjekts är utsatta.
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Det är ett "problem" man får leva med tyvärr, och inget man kan göra något åt (vad jag vet i.a.f.).
Jag har kringgått det på senare tid när jag elektrifierar mina byggen, jag anväder scenery stolpar nu för tiden, bl.a för att man kan konfig. en stolpe, och sedan bara kopiera ut den i mängder efter spåret, går blixtsnabbt.
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Helt rätt Ekan!
Det är en lösning. Men det är ett maffigt jobb eftersom man måste vrida stolpen rätt, placera den på rätt avstånd, både från spåren och längs med och sist konfigurera den .... Jag har använt mig av tracksideobjekten för att de sätts i rätt vinkel och avstånd från början. Sedan har jag jobbat stenhårt med att konfigurera en stolpe och kopierat in värdena till nästa - men utöver det har jag också satt ett nummer på varenda stolpe! Det rör sig om tusentals stolpar i Bensland. Jag har 98% av alla stationer utplacerade. Det är de där 2 procenten som rör sig om mindre hållplatser som inte fanns med i mina planer från början. Det är dom som ställer till det när jag skall sätta in de på banan och stolparna dansar runt. Men, men. Det går att fixa till med lite möda. Tydligen finns det ingen annan lösning på problemet. EDIT: Efter en några experiment har jag kommit fram till: REGEL: Planera ditt bygge först. Skissa på ett papper hur banan skall vara. 1. Bygg upp landskapets höjder. 2. Lägg ut rälsen. 3. Placera ut stationer med växelspår. 4 Sist av allt. Placera ut tracksideobject. Därför att om du lägger in splinepunkter och flyttar rälsen så flyttar sig tracksideobjekten med rälsen. Hälsningar
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2012-10-17 klockan 23:01. |
![]() |
![]() |