Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-27, 10:05   #1
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard PEVSoft PM2IM & AI Driver

Jag installerade detta program och prövade det på en fil som tillhör UP9000.
Jag lät programmet byta ut PM filen till en IM fil. Men det ser inte ut till att ha gått bra snarare rena katastrofen. När jag nu är i surveyor och trycker på fliken för lok och vagnar dör hela Trainz 2010. Alla andra flikar går bra. Starta Trainz till driver går också bra.

Om jag läger upp ett körschema för några lok så fungerar det inte så bra. (Även före problemet som beskrivs ovan)
Om loken, 3 st, skall köra runt till andra änden av vagnarna så i samma ögonblick som de vänder så tapas alla kommandon. Hur kommer jag tillrätta med detta?
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 11:01   #2
CGD
Medlem

Standard

Prövat att radera allt som har med UP9000 att göra. Felet kvarstår dock.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-27, 12:54   #3
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Prövat att radera allt som har med UP9000 att göra. Felet kvarstår dock.
Testa att kör en database repair.

När du konverterade PM-filen till en IM-fil: Ändrade du det i config-filens mesh-table oxå (alt. lade till ett mesh-table om det saknades)???
Gammal 2013-09-27, 13:39   #4
CGD
Medlem

Standard Kan inget om det

Ekankal, jag vet inte vad du talar om! Jag skulle gärna ta emot en utförligare förklaring.
Nej jag gjorde inget. Fick en uppfattning att inget behövdes göras.
Jag läste det här inlägget, http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34535.
Laddade ner programmet och installerade det. Prövade det på en fil, just denna UP9000 fil. Lär programmet byta ut PM filen till en IM fil. Jag gjorde inget annat.
Men mu har jag ju raderat allt som hade med UP9000 att göra men ändå så består felet.

Skall nu köra en utökad databas reparation.

Senast redigerad av CGD den 2013-09-27 klockan 13:42.
Gammal 2013-09-27, 13:57   #5
ekankal
Veteran

Standard

Vart hittar man det här UP9000-loket???

Om jag kunde ladda ner det, så kan jag prova att konvertera det, och visa med bilder hur man ändrar i config-filen.
Gammal 2013-09-27, 15:47   #6
CGD
Medlem

Standard

Hittar och hittar. Man kan köpa det. Jag har köpt den variant som var för Trainz 2004 och 2006. Jag kör 2006 modellen helt felfritt i Trainz 2010. Jag har för mig att jag prövade det i TS12 med bra resultat också. Kan prova igen om intresse finns. Men de som har köpt loket kan ju pröva själva.
Jag måste kanske tillägga att jag låter AI köra ångloken.

http://www.cowboystrainzstation.com/...cific_9000.htm

Ta en titt på denna film
http://www.youtube.com/watch?v=rNqAiGU1LJc

Senast redigerad av CGD den 2013-09-27 klockan 16:52.
Gammal 2013-09-27, 16:48   #7
CGD
Medlem

Standard

Har nu kört hela utökad databas reparation. Felet kvarstår. Jag kan i Survayor öppna alla flikar utom den med lok och vagnar. När jag öppnar den dör Trainz helt.
Gammal 2013-09-27, 17:39   #8
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Har nu kört hela utökad databas reparation. Felet kvarstår. Jag kan i Survayor öppna alla flikar utom den med lok och vagnar. När jag öppnar den dör Trainz helt.
Har du installerat något annat lok på sistone, som kanske kan ha ställt till det? Och när började felet inträffa? Använd datum-funktionen när du söker och kolla just det datumet om du installerat något lok.
Gammal 2013-09-28, 09:16   #9
CGD
Medlem

Standard

Jag installerade från DLS men skall det kunna innebära problem utav denna art?
Men jag skall pröva och ta bort allt.

Hjälper inte. Något kan ha hänt med själva kärnan i Trainz. Hur är gången för att ta bort nuvarande installation och installera om utan att förlora nuvarande innehåll? Sist jag flyttade Trainz till en ny disk så fungerade det inte alls.
Därför det finns väl ingen reparationsfunktion i Trainz.
Det gick att köra installationsskivorna in i den närvarande installationen. Nu skall jag pröva alla uppdateringar.

Senast redigerad av CGD den 2013-09-28 klockan 15:57.
Gammal 2013-09-28, 17:47   #10
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Citat:
Jag installerade från DLS men skall det kunna innebära problem utav denna art?
Men jag skall pröva och ta bort allt.

Hjälper inte. Något kan ha hänt med själva kärnan i Trainz. Hur är gången för att ta bort nuvarande installation och installera om utan att förlora nuvarande innehåll? Sist jag flyttade Trainz till en ny disk så fungerade det inte alls.
Därför det finns väl ingen reparationsfunktion i Trainz.
Det gick att köra installationsskivorna in i den närvarande installationen. Nu skall jag pröva alla uppdateringar.
Jag provade avinstallera Trainz 2009 en gång, och då blev UserData-mappen kvar (som innehåller local och original bla.), även om jag gjorde en kopia utifall att. Men, gör ändå en kopia av UserData-mappen när du avinstallerar, kan väl bli någon miss. Annars verkar ju ekan vara en expert på problem med Trainz, så han kanske vet bättre än mig?!
Gammal 2013-09-28, 18:20   #11
CGD
Medlem

Standard

Nu har jag gjort allt. Installerat om ovanpå den gamla installationen och lagt in alla uppdateringar. Felet kvarstår.

Tänkte avinstallera Trainz men det gick inte. filen för det var trasig. Jag har sparat ner hela User Data katalogen till annan disk så jag tar nu och formaterar disken så jag blir av med nuvarande Trainz 2010. När jag sedan har installerat om Trainz hur skall då hantera den sparade User Data katalogen?

Senast redigerad av CGD den 2013-09-28 klockan 18:26.
Gammal 2013-09-28, 20:58   #12
ekankal
Veteran

Standard

Expert och expert , men jag har nog gjort över 10 ominstallationer av Trainz (har haft krascher som jag har ställt till själv, och även råkat ut för en del "ofrivilliga haverier", köpt nyare datorer, mm, som har gjort att jag blivit tvungen att ominstallera), och varje gång har det gått helt utan minsta problem.

En grundregel när man blir tvungen att ominstallera Trainz är att man börjar med att göra en RIKTIG avinstallation, och ser till så att man väljer att ALLA filer som har med spelet att göra avinstalleras (VIKTIGT!!).

Givetvis så måste man ju först av allt kopiera och spara localmappen som finns i User Data foldern, eftersom det är den som innehåller allt material som man har installerat själv (tåg, banor, sceneryobjekt, mm, mm, mm), samt allt man har byggt själv i form av egna rutter.

Visst kan man spara hela User Data mappen oxå, t.ex om man vill ha kvar alla screenshots, men den ska man INTE flytta över/kopiera till den nya installationen, eftersom den bl.a innehåller en hel massa filer och mappar som den nya installationen skapar nya "rena" versioner av (cache, assets.bku/tdx, trash, mm, mm).

Sen när man har fått bort alla gammla rester av spelet är det bara att installera på nytt igen, och installera alla nödvändiga uppdateringar/patcher som är aktuella.

När allt det är klart kan man starta spelet bara för att försäkra sej om att allt fungerar riktigt, låta Diagnostiktesten köras så att man får svart på vitt att all hård- och mjukvara är kompatibel och upptodate, testa att köra nått' tåg på någon av dom sessions som finns inbyggda i spelet, eventuellt prova att placera ut diverse objekt, splines, mm så att man ser att allt verkar ok, sen är det bara att stänga ner spelet.

Funkar allt, så kan man vara ganska säker på att man har en felfri installation av spelet nu, utan korrupta filer som som kan ställa till det.

Sen är det bara att öppna CM/Content, leta upp den sparade localmappen, dra den och släppa den i det öppna fönstret, alt. välja Import Content, och peka på localmappen.

Sen är det bara att vänta (kan dröja åtskilliga timmar innan det är klart beroende på hur mycket grejjor som man hade installerat själv), och slutligen låta spelet köra en database repair (om den inte startar automatiskt, MÅSTE man göra det själv), sen är det bar' å åk .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Content fönster.jpg (174.4 KB, 49 visningar)

Senast redigerad av ekankal den 2013-09-28 klockan 21:04.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-29, 09:54   #13
CGD
Medlem

Standard Oj oj oj.

Det här blev tung. Började köra in local katalogen under kvällen och det fortsatte under hela natten. Kollade datorn vid sextiden. Men när jag väl kom upp vid niotiden så hade programmet dött. Jag skall nu börja om och får ta en bit av local katalogen i taget.
Gammal 2013-09-30, 12:01   #14
CGD
Medlem

Standard Sedan gick det bättre

Började om med att installera en bit av local katalogen i taget. Efter detta så var det alla tusentals uppdateringars tur. Tog lång tid. Sedan delfragmentering av disk. (Funderar på att lägga Trainz på en SSD i nästa dator)
Nu fungerade allt, nästan allt. Jag håller på med lite ombyggnad utav en av mina favoritbanor, East Kentucky. Men när jag öppnade den så saknades det delar. Det jag märkte först var växelväljare. En del lok fanns inte med. Vad jag hittills sett.
Men tack för vägledning och jag förstår nu varför det tidigare fungerat dåligt när jag flyttat Trainz.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.