Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-06, 20:09   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Återupptar frågor om pantografen

Hej

Vill gärna komma igång med min pantograf så att den skall fungera.

Denfungerar i Gemax med denna uppställning av det hela. Se bild.

http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...ntid=141&stc=1

Pantografens config ser ut så här. Se nedan.

kuid <kuid:78090:57002>
trainz-build 2.2
category-class "ZP"
category-region-0 "SE"
category-era-0 "1980s"
category-era-1 "1990s"
category-era-2 "2000s"
description "my first panto"
obsolete-table {
}
asset-filename "NyPant"
username "NyPant"
kind "pantograph"
thumbnail
author "Karl-Arthur Hyllman"
organisation "LokKalles LokVerkstad"
contact-email ""
contact-website ""
license ""

Det står att man skall koppla den till en bogey fast inte alltid för den följer bogyen i kurvorna. Jag har försökt att kopla den till bodyn. Kanske är det här som felet uppstår. Har inte kunnat utläsa på vad sätt man kopplar pentografen med bodyn. Har försökt med att sätta en point på taket i gmaxfilen till bodyn som jag kallar a.main. Har försökt utan också och på en massa olika vis.
Det enda som kommer fram i surveyor är ett lok utan pantograf. Trycker jag på pan knappen då jag laddat in loket på en bana så händer det inget.

Det vore fint om någon kunde vilja och hinna med att kolla lite på det här.

Hälsningar
Kalle

Lokets config ser ut så här. Se nedan.


kuid <kuid:78090:853>
name "Y7Pant"
engine 1
mass 18000
company "Statens Jarnvagar"
origin "SWE"
interior <kuid:-10:172>
bogey-r <kuid:78090:50001>
enginespec <kuid:78090:51001>
enginesound <kuid:1:42003001>
hornsound <kuid:1:42003101>
pantograph <kuid:78090:57002>
fonts 0
smoke0 {
attachment "a.smoke0"
mode "speed"
color 100,100,130,175
start 0,5,10,20
rate 10,20,30,40
velocity 1,1,1.5,1.5
lifetime 1,0.9,0.7,0.5
minsize 0.15
maxsize 0.6
}
running-numbers {
rn-0 "#1"
}
description "

Y7Pant
"
kuid-table {
0 <kuid:-10:172>
1 <kuid:78090:50001>
2 <kuid:78090:51001>
3 <kuid:-1:42003001>
4 <kuid:-1:42003101>
5 <kuid:78090:57002>
}
obsolete-table {
}
trainz-build 1.5
category-class "RH"
category-region-0 "SE"
category-era-0 "1950s"
category-era-1 "1960s"
category-era-2 "1970s"
category-era-3 "1980s"
category-era-4 "1990s"
category-era-5 "2000s"
light_color 255,255,255
ditch_color 255,200,200
asset-filename "Y7Pant"
username "Y7Pant"
author "Karl-Arthur Hyllman"
organisation "="
contact-email "karl-arthur.hyllman@lidkoping.mail.telia.com"
contact-website "www.stw.se"
license ""
kind "traincar"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg pantr.jpg (110.4 KB, 133 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 21:58   #2
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle
Har försökt med att sätta en point på taket i gmaxfilen till bodyn som jag kallar a.main
den bör väl heta a.pant0 har jag för mig
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-06, 23:30   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Question Får väll hålla på

Tack tufftuf för att du tar dig tid för mig.

Har provat lite med det du föreslog fast det är samma. Bara loket som kommer fram som det skall.
Kanske skall det vara en motsvarande points "a.pant0" i gmaxfilen till pantografen också? Där finns inga points. Bara dummisar. Det stod inget om points i tutorialen heller.

Får väll hålla på. Någon gång skall jag väll komma påt.

Kalle
__________________
KAH

Senast redigerad av LokKalle den 2005-04-06 klockan 23:33.
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-07, 00:38   #4
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

det ska bara vara några a.pant* i själva lokobjektet, ej i pantografen...
kollat att alla 3d-objekten (även icke animerade delar) är länkade till en helper-point (b.r.***) kollat även hela länk-kedjan?
exporterat anim.kin??

har inte kunnat använda min dator alls sedan ett par veckor (bildskärmen som försvann i eld & rök ) så jag kan inte kolla upp något närmre än så här tyvärr
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-07, 11:42   #5
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Kanske boven i dramat?

Synd på din dator. Hoppas det skall ordna sig.

Länkningarna verkar vara OK. I alla fall fungerar animeringen så långt man kan se i Gmax.

Kanske kan exporteringen vara fel vad det gäller den sparade mappens namn.
Enl. MatsEmges så skall man spara med ändelsen -*****någonting. Ex. Y7_body. Y7_interior m.m. Jag skrev Pantograph_pant. Vet inte om detta har någon egentlig betydelse i detta. Det finns de som menar att man kan utesluta ändelsen.
I exporteringen finns alla filer med IM, PM och ANIM.KIN och inga bokstäver med åäö finns i texter. Dispatscher godkänner filen utan errors.

Där emot blev jag lite misstänksam när du nämnde de båda helpers som skapas i pantografens gmaxfil då man efter länkningen gör IK Solver. Dessa helpers namn skapas automatiskt av gmax till IK Chain01 resp. 02. Kanske skall de heta något annat med a.*****någonting. Nu finns dessa längst ned i det hierarkiska.
Se bild Select Objects i det första inlägget ang. detta.

Om dessa helpers namn stod det inget om i Tutorielsen.
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...raphTutTRS.htm

Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-07, 15:49   #6
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

jag råkade nog förvirra dig lite... vad jag menade var att jag brukar inte använda vanliga "bones" eller IK... för jag tycker bara dessa är besvärliga... visst kan de vara praktiska om man gör en mera avancerad animering (tex rörelsen på ett ånglok)
men för enklare animeringar, brukar jag använda endast några "dummy" (en blåa kub alltså, som jag ger dessa b.r.namn, helper använder jag som ett sorts markeringmärke som för att markera EXAKTA positioner vid varje dels led

men det är mitt sätt det..

datorn min e hel, bara gammal (tror jag iaf)... fick nya skärmen idag, så nu kan jag nog snart använda min dator igen (en kort tag iaf... för även ny dator är på gång)
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009