Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-23, 23:42   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Unhappy TRS2006: Skumt prestandaproblem :(

Började så smått på en ny bana i TRS2006 ikväll och gjorde en baseboard med välplanterad skog på ena sidan och sluttande ner till sjö, mm på andra. Kopierade sedan allt så det blev till slut en raksträcka på 18 baseboards, hehe...

Tänkte sedan göra om med lite kurvor här o var samt variera med ömsom vatten och åkermark/bebyggelse på ena sidan.

MEN, vid provkörning uppkom ett nytt fenomen jag inte märkt i TRS2004! Det flöt på riktigt bra med jämn FPS men efter varje baseboardskarv så hackade det rejält i nån sekund för att sedan stabilisera sig igen, väldigt irriterande
Det verkade uppkomma efter att hela tåget kommit in på nya bordet vilket är ännu mer skumt tycker jag. Om det vore för att bordets data skulle laddas så skulle det ju komma före...

Jag kollade även hårddisklampan och den läste inte alls när detta hände utan allt fanns i minnet...

Någon mer som märkt nåt liknande?

Kan tillägga att jag la endast in en splinepunkt vid varje bordsände så frågan är om det är den eller själva bytet av baseboard som triggar fenomenet.

Väldigt trist eftersom det annars flöt på extremt bra.

Hmm, kan det helt enkelt vara så att mitt ATI kort inte gillar TRS
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_079_resize.jpg (103.6 KB, 110 visningar)
Gammal 2005-09-24, 01:19   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Tja, jag kom på vad ryckningarna beror på...
Det är när nästa bit spår skall visas efter splinepunkten framför

La in dubbelt så många splinepunkter nu och mycket riktigt så kom det ryck även vid dessa då. Rycken varade dock lite kortare tid men ändå irriterande.

Jag har använt STW's nya spår, funderar lite på om det kan vara någon av alla de nya fält som CMP la till med default värden som ställer till det.

Ljudet av spår "kloppeti-klopp" som kommer och går vid varje splinepunkt är också lite jobbigt, kanske man kan få bort detta i configen till spåret? Det skall ju gå att ändra ljud för olika spår tydligen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_084_resize.jpg (86.2 KB, 108 visningar)
Gammal 2005-09-24, 08:49   #3
alex
Medlem

Reg.datum: May 2003
Standard

Hej

snyggt
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-24, 10:16   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Hmm, när jag bytte till någon av spåren som kommer med TRS2006 så försvann rycken och det flöt bättre än 2004 någonsin gjort för mig!

Detta måste undersökas närmare...
Gammal 2005-09-24, 10:33   #5
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hm tråkigt att det skall uppkomma sånna problem med mina spår i trs2006
jag kan som sagt inte hjälpa till på nått sätt då jag inte har det och vet inte vad för nya saker som tillkommit i configen till spåren. Om du vill kan jag maila över ett spår som du kan testa på om du inte kommer åt dem på annat sätt.

Snygga bilder iallafall

/Tomas
Gammal 2005-09-24, 10:40   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tomas
hm tråkigt att det skall uppkomma sånna problem med mina spår i trs2006
jag kan som sagt inte hjälpa till på nått sätt då jag inte har det och vet inte vad för nya saker som tillkommit i configen till spåren. Om du vill kan jag maila över ett spår som du kan testa på om du inte kommer åt dem på annat sätt.

Snygga bilder iallafall

/Tomas
Hej Tomas, jo lite skumt är det. Kolla ditt PM

Jag har nu suttit o testat nästan en av varje sort av de inbyggda spåren och även öppnat dem o kollat i config (man kan öppna även inbyggt material i TRS2006). Men ärligt talat så ser inte jag vad det skulle kunna vara.

Så här långt är det bara dina spår som jag får problemet med. Dock fick jag det inte i 2004 så det kan ju vara nån skum kombination av mitt grafikkort/drivrutiner, osv. Så med lite "tur" är det kanske bara jag som märker av det.

Om du själv vill titta på någon config så kan jag skicka det. Följer med en del rätt fina spår som också är indelade i 2,4,8,16 m osv.
Gammal 2005-09-27, 22:03   #7
Tomas
STW-member

Reg.datum: Oct 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

är det någon som kan verifiera problemet med mina spår? Vore bra för mig att veta om det bara är en enstaka företeelse hos Deskgrunt eller om det är fler som får samma. Så jag vore mycket tacksam om några av er med TRS2006 och ST2005 kunde pipa till om det fungerar eller inte för er.

/Tomas

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02.