![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Hejsan alla!
Nu när alla har fått sig en omgång kritik i svenolovs tråd, så kanske vi ska hjälpa varandra här genom att sammanställa all fakta som vi själva vet om järnvägar och det runt om kring. Jag vill bara se fyra typer av inlägg i denna tråd, snälla, försök håll er till det, så slipper man massa onödiga inlägg. Såklar att ni får skriva hur ni vill, har ni tex en länk till en jättebra sida, kasta med den. Försök även samla ihop dina frågor i ett inlägg, skriv inte frågor som redan har skrivits! så skriv inte flera inlägg i rad, detta kallas spamning! Jag vill mest undvika inlägg i formen ”det där är fel”. Dvs. ett inlägg utan ett syfte/som bara kritiserar, men inte svarar på frågan. 1) En fråga/or som ni vill ha svar på ex: Hur lång är en järnvägsstation? 2) Fråga och ett svar ex: minsta kurvradien är 180 då är STH 40 3) en svar på en fråga Se till att CITIERA frågan! så slipper fler svara på samma fråga (om nu inte någon har material som visar att den ena har fel). Skapa inge tjafs om vem som har rätt.. Då får frågan fler svar fram tills dess mer bevis finns 4) en lång utläggning (redo för att användas i en gudie) Så här gör man den perfekta världen bla bla bladibla Mitt förslag är att vi färgkodar hela inlägget/rubriken enligt denna standard som följer på de inlägg som innehåller svaret på en fråga. Tycker ni att det ni skriver om är så viktigt så fler ska skriva inlägg om det, skapa då en egen färg. Men märk ut det tydligt. (tag ej ljusa (ljusa) färger eller röd!!) Järnvägsfakta - Allt som rör järnvägen, längd på stationer/mötesspår/lutningar/kurvradier osv Smalspår - lite mer om just bara smalspår (utifrån järnvägsfakta) Skriv inte dubbelt, mer det som särskiljer sig. (allt som går att applicera på roslagsbanan till en torvbana) Landskap - hur ser det ut längs en järnväg, växtlighet, byggnader /hur ser Sverige utifrån ett landskaps perspektiv Trainz - Hur gör man saker i trainz, backar, kurvor, växlar, tips och trix i trainz Förkortningar/Järnvägstermer - DLS, STH, CM, CCG, sliper, räl osv förklara vad dessa är, så talar alla samma språk sen ex. 1 Längs järnvägar så finns ofta rallaros ex. 2 Hur ser en bangård ut oftast ligger dessa bla bla bla.. ex. 3 hur du bygger din bangård börja med att bla bla bla.. försök även använda fet/understruken/röd samt dessa två rutor: Kod:
bra för kort fakta Citat:
Vi tar inte upp hur man skapar 3d objekt/hur man importerar dessa till trainz här. Tanken är väl att guiden ska bli i pdf-form om ett par veckor, när tråden böjar dö av sig själv. Ni ska nu inte kopiera texter från nätet! Utan länka till texter på nätet iställte ![]() edit: länka gärna till guider som folk redan skrivit, dubbelarbete är dubbelt arbete ![]() skriv gärna vad som står i guiden, och inte bara en länk Så vad vill folk lära sig?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam Senast redigerad av leoj den 2011-03-02 klockan 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Då gör jag ett inlägg först med en massa fakta:
Järnvägsfakta Tabell om kurvradier: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11519 Lutning i höjdled - http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9580 Hur man ska namnge signaler rätt - http://ida8iext.banverket.se/bvdok_e...5-993697196452 Kom ihåg att alla inte kan lika mycket som dig, så även de mest solklara saker såsom att signaler ska försöka placeras till vänster på singelspår, och på utsidan av spåret vid dubbelspår exempelivs. Även den minsta faktan kommer någon bli glad över. Har läst på någon sida, någonstans, att lutningar under en visst antal promile ej märks ut, stämmer det, vad är då gränsen?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Mycket bra initiativ, leoj.
Många sitter nog inne med lösningar/tips/hjälp utan att kanske tänka på det, för det man vet/kan själv, upplever man ju inte som problem. Kanske ett bra sätt att locka fram dom på nu, vi denna tråds tillkomst. TIPS PÅ VÄXELBYGGE I TRAINZ Kan ju bidra med ett tips på hur man enkelt gör växlar "snygga". På bild 1 ser det ut som det gör för dom flesta i början, när man placerar en växel precis i in/utgången av en kurva. På bild 2, så har man lagt till en splinepoint alldeles före växeln, och sedan använt verktyget "Straighten track". Då har man t.o.m slagit två flugor i smällen, dels fått en snygg växel, dels en naturlig, mjuk början/slut på kurvan. Hoppas att färgerna, pilarna och texten på bilderna klart visar vart man placerar pointsen, vart man klickar på spåret, och vilka knappar som är vilka. Bild 3: Likadant gör man med en växel "inne" på bangården. Så här brukar det se ut innan man infogat splinepointen, och använt "Straighten track. Bild4: och så här ser det ut efteråt. Ett tips till alla som vill lämna fler tips: Tänk på att en bild, eller två, ofta säger mer än tusen ord. Allra helst för alla som nyss har börjat med Trainz, och inte hunnit lära sej t.ex vad alla knappar heter, och vart dom finns.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 37
|
![]()
Jag fyller på lite...
Järnvägsfakta - Promille (I Jvg:s sammanhang): Mått på spårets lutning i vertikalled. Promille betyder tusendel (0,001) 1‰= 1/1000 = 0,001. Ex. 20m höjdförändring på en sträcka av 2000m = 20/2000 = 0,01 = 10‰ M.a.o. innebär 2‰ på ett uppställningsspår att rälsen inte får luta mer än 2mm/m. Citat:
- Gränsen för station/hållplats beror på att alla tåg kan starta från stillastående vid 5 promille. - I långa tunnlar bör lutningen vara 3 promille och högsta punkten vara belägen i mitten av tunneln, eller så ska det luta åt ett och samma håll genom hela tunneln. (För att tåget vid t.ex. ett strömavbrott ska kunna rulla ut ur tunneln av sig själv.) Parantes… Normalt är den maximala möjliga lutningen för järnvägstrafik 30-40 promille, men i Flåm - Norge, är lutningen hela 55 promille. Vid större lutningar behövs kuggbanor vilket förekommer i bl.a Schweiz. //TheSnuFFer - Läser till Järnvägsprojektör ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Bra initiativ, leoj.
Skulle bara vilja lägga till. Vid fråga eller tips. Tala gärna om, vilket Trainz frågan gäller eller själva tipset. Då det är lite skillnad på TRS2006 och äldre varianter, mot TS2009/10.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
TheSnuFFer, så kanske du kan svaren på följande frågor (andra får också svara)
Olika längder på plattformar/vad som kan tänkas stanna där (typ så borde ett pendeltåg ha ca 230m om man tänker logiskt) Olika längd på mötesspår (malmbanan har 750m om jag inte missminner mig) Hur mycket klarar ett lok dra innan man börjar multipelköra? Med det du läser till så vore du värsta guldgruvan till sådanahär frågor ![]() Hur spåren i Trainz uppför sig (bekräfta/dementera hur ni upplever det) Du har skapat ett spår som har de fyra punkterna (splinepoints) , A, B, C samt D. Om du flyttar på C (via move) så kommer spåret mellan BC och CD att röra sig. Även spåret mellan AB kommer att ändra vinkel i viss mån. Flyttar du på D så kommer CD samt BC röra sig, AB förblir som spåret var lagt innan. Detta gäller även vid stigningar, så det är exakt som i ovan. Dvs om du höjer punkten D så ändrar sig CD samt BC, AB förblir som det var innan. Hur de objekt som fästs (snäpper fast) i spåren upp för sig (ex kontakledningsstoplar) Dessa objekt använder sig av en referensteknik till rälsens splinepoints. Så om du flyttar, skapar en ny eller tar bort en punkt, så kommer du märka att objekten som är ansluta till spåret kommer börja hoppa omkring. Så provkör spåret utan signaler/kontaktledning för att vara helt säker på att du fått det som du vill ha. Du kan flytta en punkt i höjdled utan förändring. (jag har aldrig märkt en förändring av deras position) Tips på växelbygge/kurvor/stigningar En annan metod som liknar den som ekan just presenterade, som i visas fall enl mig är bättre att använda sig av, om man refererar till det som jag sa ovan om hur rälsen uppför sig. Denna metod går ut på att använda sig av STWs verktyg för spåravstånd för att skapa två splinepoints som är 4m ifrån varandra (de flesta spår kommer i längd om 4m, så texuren blir optimal). Vidare så blir det ett fast rakt spår (som vid användandet av straighten track vetkyget). Så ta godtyckigt verktyg av dessa, sätt ut det, dra spåren om båda sidor (man kan flytta/rotera på verktyget om tex växeln blivit för liten kurvradie). Se till att du blir helt tillfredställd med det du vill uppnå. Har man dubbelspår kan man bortse från detta, men jag brukar ändå välja att ta bort spåravståndsverktyget och fylla igen hålet med spår och sen använda straighten track. Detta måste göras Att göra detta innan/efter en stigning leder till en kort guide i stigning med kontaktlening efter använt markfyllandsverktyget. Om man gör enl ovan, så underlättar det i denna guide med tanke på hur spåren rör sig i höjdled. Trainz markfyllandsverktyg (som planar ut marken under spåren) är dumt konstruerat, då detta inte fyller upp till en exakt höjd längs spåret (som det skulle blivit om man la spåret på en plan yta), utan marken hamnar 0,2 m under spåret. ex: två punker ligger på 2m höjd, och du ska använda fyllningsverktyget mellan dessa. Då kommer marken under hamna på 1,8m höjd. Detta gör att det blir mycket jobbigt att bygga kontaktledningar. Så tipset är att man höjer upp spåren 0,2 m, använder verktyget, säker spåret till det ursprungliga. För att uppnå bäst resultat med detta så bör man använda guiden ovan. Annars kan spåren innan/efter hoppa omkring lite och ev skapa problem.
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |