![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Det är ju kul att bygga ånglok till ett visst stadie innan det är dags för
detaljer, texturering och paketering. Första delen bygger ofta på att hämta färdiga delar från andra ångloksbyggen vilket jag gjort med G4 (utgående från G2) och G6 (utgående från G5) G4 och G6 fick ett främre löphjul tillbyggt för att bl.a. öka STH till 60 km/t från 55 km/t. Personligen tycker jag att löphjulen var väl små: Endast 73 cm:s diameter! Bild1 visar G4 1418 nedsläckt utanför Åmåls lokstall. Bild2 visar G6 1452 nedsläckt utanför Melleruds lokstall. Bild3 visar G4 1418 och G5 1465 just ankomna till Ånimskog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Vilken fart du bygger i! Och vad snyggt det blir!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jätteskönt! Ånglok och LAns lokstall - vad kan vara bättre.
Nu får du rätta mig Vovven47, men jag tror att det var hösten 2010 som du startade bygget av E 2 - från scratch. Sen dess har det ena loket efter det andra rullat in i Forum i allt raskare takt. Skulle tro att det handlar om minst 15 lok. Hoppas du Vovven47 har bättre koll på det än jag. Men jag lyfter ett varningens finger. Snart står du inför tubbyte och pannstensknackning. Gissa att det blir liv på innevånarna i centrala Malmö, så då är det nog dags att fly till plågsam hetta och hög luftfuktighet. Nisse Fotnot: En stor del av ångloksproduktionen sker Thailand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]() Citat:
Jo, det har blivit en del ånglok nu, uppåt 15 st, men MÅNGA svenska ånglokstyper finns ju fortfarande kvar att bygga!!!???? Jo, och som tur är bor jag nära LillaTorg så grannarna hör INTE mitt hamrande och SVÄRANDE(GMax) utan istället skränet och musiken från de många restaurangerna runt ikring! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Jag har vet nog också att man hade byggt Sj G2 som hade en svensk panna med en vanlig G-tender.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Det tyska G8 loket kom till Sverige 1918 (20 st) i ursprungligt utseende,
men försvenskades omkring 1930 med ny panna, BGb. År 1941 försågs Ga2 1418 med främre löphjul (för högre hastighet) och döptes 1942 om till G4 1418. Snart leveransklart: |
![]() |
![]() |