Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-26, 08:49   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard SJ ångloks typer G4 och G6

Det är ju kul att bygga ånglok till ett visst stadie innan det är dags för
detaljer, texturering och paketering. Första delen bygger ofta på att hämta
färdiga delar från andra ångloksbyggen vilket jag gjort med G4 (utgående från G2)
och G6 (utgående från G5)
G4 och G6 fick ett främre löphjul tillbyggt för att bl.a. öka STH till 60 km/t
från 55 km/t. Personligen tycker jag att löphjulen var väl små: Endast 73 cm:s
diameter!

Bild1 visar G4 1418 nedsläckt utanför Åmåls lokstall.
Bild2 visar G6 1452 nedsläckt utanför Melleruds lokstall.
Bild3 visar G4 1418 och G5 1465 just ankomna till Ånimskog.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (219.1 KB, 238 visningar)
Filtyp: jpg bild2.jpg (280.7 KB, 240 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (281.3 KB, 241 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 15:29   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Vilken fart du bygger i! Och vad snyggt det blir!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-01, 21:54   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jätteskönt! Ånglok och LAns lokstall - vad kan vara bättre.

Nu får du rätta mig Vovven47, men jag tror att det var hösten 2010 som du startade bygget av E 2 - från scratch. Sen dess har det ena loket efter det andra rullat in i Forum i allt raskare takt. Skulle tro att det handlar om minst 15 lok. Hoppas du Vovven47 har bättre koll på det än jag.

Men jag lyfter ett varningens finger. Snart står du inför tubbyte och pannstensknackning. Gissa att det blir liv på innevånarna i centrala Malmö, så då är det nog dags att fly till plågsam hetta och hög luftfuktighet.

Nisse

Fotnot: En stor del av ångloksproduktionen sker Thailand.
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 08:02   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jätteskönt! Ånglok och LAns lokstall - vad kan vara bättre.

Nu får du rätta mig Vovven47, men jag tror att det var hösten 2010 som du startade bygget av E 2 - från scratch. Sen dess har det ena loket efter det andra rullat in i Forum i allt raskare takt. Skulle tro att det handlar om minst 15 lok. Hoppas du Vovven47 har bättre koll på det än jag.

Men jag lyfter ett varningens finger. Snart står du inför tubbyte och pannstensknackning. Gissa att det blir liv på innevånarna i centrala Malmö, så då är det nog dags att fly till plågsam hetta och hög luftfuktighet.

Nisse

Fotnot: En stor del av ångloksproduktionen sker Thailand.
Jo, och det är din fina cab bana jag ändrar lite här och där. Tack för den!

Jo, det har blivit en del ånglok nu, uppåt 15 st, men MÅNGA svenska ånglokstyper finns ju fortfarande kvar att bygga!!!????

Jo, och som tur är bor jag nära LillaTorg så grannarna hör INTE mitt hamrande och SVÄRANDE(GMax) utan istället skränet och musiken från de många restaurangerna runt ikring!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-07-05, 22:47   #5
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Jag har vet nog också att man hade byggt Sj G2 som hade en svensk panna med en vanlig G-tender.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-19, 08:31   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Det tyska G8 loket kom till Sverige 1918 (20 st) i ursprungligt utseende,
men försvenskades omkring 1930 med ny panna, BGb. År 1941 försågs Ga2 1418 med
främre löphjul (för högre hastighet) och döptes 1942 om till G4 1418.
Snart leveransklart:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DownLoadPageLOK.jpg.jpg (192.3 KB, 94 visningar)
Filtyp: jpg DownloadPageTENDER.jpg (167.2 KB, 92 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009