![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Hej!
Jag skulle vilja skapa passagerarstöd till våra svenska tåg, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Kanske kan någon som sitter inne med kunskapen dela med sig den till mig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Joel.
Har du TrainzObjects installerat. Om inte, så tanka hem det. Så fixar du passagerarstöd på 10-15 sekunder för varje vagn. Jag kan starta upp mitt och ta några skärmdumpar hur du ska göra, men det tar 5-10 minuter innan han har malt igenom allt. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack Bengan, det vore snällt om du kunde göra det.
![]() Senast redigerad av Joel den 2005-04-08 klockan 17:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]()
Sådär Joel.
Nu har han jobbat igenom alla objekten. Bild 1. När du har startat TrainzObjects och den har gått igenom alla filerna, så kommer det här fram. För mig är det ikryssat Scenery och alla dom objekten visas i listan. Vet inte riktigt om det är så för alla eller om det är någon speciell inställning som man gör där. Men hur som helst. Kryssa i rutan Rolling Stock, så får du fram alla lok och vagnar. Som det är på bilden. Bild 2. Sök upp dom vagnar som du vill lägga till passagerarstöd för i spalten name. Första spalten för mig. När du har hittat en av vagnarna. Vänsterklicka en gång på namnet (inget dubbelklick). Då ska det bli mörkblått i den rutan och ljusblått i dom andra rutorna som hör till den vagnen. Ta nu och högerklicka i det mörkblåa fältet. Då ska den ruta komma fram som är på bilden. Fjärde uppifrån har du Allow invisible passangers. Klicka på denna, så kommer bild 3 fram. Bild 3. Klicka OK. Vagnen har nu fått stöd för passagerare. Gå upp och öppna configen. Bild 4. Det som är i den gröna rutan har lagts till i configen. Antalet passagerare blir 25. Det värdet är bara att ändra på till det som du vill ha, så som t.ex i detta fall på tufftuffs vagn här. 52 passagerare. Jag har alltid lagt in passagerare vagn för vagn. Har inte provat att markera flera vagnar på en och samma gång. Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Okej, men jag har ett litet problem. Den där rutan som kommer upp efter att man högerklickat på vagnen/motorvagnen ser olika ut för dig och mig. På bilden nedan kan du se hur min ruta se ut, och förmodligen också lista ut vad det är jag har problem med...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]()
Joel.
Ser att vi har olika versioner av Trainz. Du har 2042 och jag 2365. Kan vara att du behöver uppdatera den eller så kanske du behöver uppdatera TrainzObjects. Ser att jag har lite fler alternativ att kryssa i där nere, än vad det är på din bild. Kan även vara att Reginan har stöd för passagerare redan. När man väl har lagt in stöd för passagerare, så försvinner Allow invisible passangers i den rutan som kommer fram och då ser det ut som det gör på din bild. Bengan. |
![]() |
![]() |