![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
|
![]()
Hej !
Jag håller på att experimentera med att kopiera in tex en Enirokarta / bild som displacement-map i trainz 2006. Jag lägger in bilden i mappen TRS2006\World\Custom\displacements, och den blir mycket riktigt valbar som displacement map när jag startar upp surveyour. Men.......när jag valt område att lägga ut bilden på i surveyour, får jag inte upp bilden, utan ett antal olika höjdskillnader genereras........ Jag ser inte ett spår av stationen i Smålandsstenar ![]() Vad gör jag för fel ?? Vore tacksam för assistans. //Stefan Senast redigerad av mr. desa den 2008-06-23 klockan 02:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Displacement maps gör som namnet avslöjar en displacering av "rutornas" knutpunkter i höjdled på basebords likt en trådmodell och inget annat.
Med andra ord så har den funtionen inget med texturer att göra, utan är ren terraformering. Det är visserligen en bild som används för att åstadkomma detta men enbart med svarta och vita pixlar och hela gråskalan däremellan som sinsemellan avgör höjden på landskapet. Ta en titt på någon av de medföljande displacement mapsen i en bildbehandlare så framgår det bättre vad jag menar.
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
|
![]()
Tack för ditt svar,
jag förstår hur dissp.maps funkar nu, Finns det något sätt att få in en bild av en karta på ett baseboard ? Kanske går att lägga in som texture ? //Stefan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Det finns en väldigt bra tutorial här:
http://www.stw.se/tutorials/dem/dem_tut1.html Tillhörande tråd till ovanstående för att få med tillkomna fakta: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ht=realistiska Utöver denna så finns det en massa bra saker på nätet, men som oftast saknar dessa något av just det man själv söker. Ofta så blir resultatet att det antingen blir detaljrik bild och ingen kuperad terräng eller vice versa. För samtliga dessa metoder gäller att det oftast inte är något man slänger ihop på 5 minuter, utan man bör vara beredd på att det oftast kräver en rejäl arbetsinsats med lite trial and error dessutom. Här kommer en till länk: http://www.g0akh.f2s.com/Trainz/Basemap_tutorial.html
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry Senast redigerad av Kiefer den 2008-06-24 klockan 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
|
![]()
Tackar !!!!
Nu skall det byggas !! Hmmm.... en liten fråga, var i Trainz 2006 ligger kartorna ? Kan inte heller öppna http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=11082, där det tydligen beskrivs hur man går tillväga i Trainz 2006 Jäklar vad kul !!!!! //Stefan Senast redigerad av mr. desa den 2008-06-25 klockan 00:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
I Trs2004 ligger dom på denna plats: C:\program files\auran\trs2004\world\custom\displacement
Glömde nämna Terrain Zurveyor som är en liten pärla när det gäller att skapa slumpmässiga(men med viss kontroll) displacement maps. Program med manual hittas här: http://www.gaurc.us/index_files/software.htm
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 88
|
![]()
Tack än en gång ,
vilka kanontips ! Har nu följande problem.... Får in kartan i trainz 2006, alla höjder finns med, MEN jag kan inte få med texturerna av gator och vägar. Hmm.....funderar vidare ! Men ett JÄTTETACK för hjälpen ! /Stefan |
![]() |
![]() |