![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#13 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Efter att ha hållit på med tågsim i närapå 10 år nu och med erfarenhet från de tre stora simulatorerna så blir detta mina slutsatser:
MSTS FÖRDELAR
TRAINZ FÖRDELAR
RAILWORKS FÖRDELAR
SLUTSATS Alla tre simulatorer har sina förtjänster och problem. Det är egentligen helt upp till användaren att välja märke utifrån vad han eller hon önskar göra i sin simulator. En annan sak som aldrig brukar nämnas, kanske mest beroende på att det bara är jag som är av den åsikten, är att nytt och kraftfullt inte alltid är bättre. 3D-modeller i Railworks till exempel kan idag göras nästan hur detaljerade som helst. Personligen så tror jag att det är en av anledningarna till att det inte kommer fram särskilt mycket nytt material. Kraven är helt enkelt så stora att det inte finns många byggare som klarar av att leva upp till dom idag, både vad gäller kunskap och tid att lägga på ett projekt. Om man tittar på MSTS till exempel så fanns det vid den här tiden mycket mer svenskt material ute än vad som idag finns till Railworks. Visst, modellerna var inte alls lika detaljerade, men visst hade vi kul med dom ändå. Detaljer är inte allt. I slutändan är känslan viktigast. Slutsatsen blir enligt mig att tågsimulatorns framtid ligger bakom oss. Med det menar jag flera mindre detaljerade modeller istället för ett fåtal precisionsbyggen. Men det är såklart bara min åsikt. mvh .... Mats
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2010-11-21 klockan 00:20. |
![]() |
![]() |