![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Det verkar rimligt att multdosan ska öppnas så. Jag har forskat runt en del på nätet men inte hittat någon endaste bild på multade AEG-lok, trots att de gick så planenligt med koppelvagn och normalspårsvagnar mellan Karlstad-Skoghall, åtminstone på 50-60 talet.
Däremot har jag hittat en massa andra detaljer, det finns ganska många bra bilder på järnvägsmuseums hemsida samlingsportalen Några grejer att nämna: - från början breda strömbyglar på "trissolatorer", sedan utbytta mot tyska byglar som är bredare upptill. - fyra av loken (33, 37, 40 och 41) målades röd och gräddvit, troligen under andra halvan av 60-talet. Persontrafiken lades ju ned 1964 och de tre sista ASEA-loken kom 1966. Då slopades flertalet av AEG-loken, men fyra lok behölls och målades om. Övriga 11 lok var alltså bruna under hela sin livstid. - 33:an hade en rakare målning av de röda fälten i fronten än 37, 40 och 41. Dessutom saknade den vinghjulet i fronten. - Det verkar som att de fyra ommålade loken fick ena "tyskbygeln" (den i B-änden) utbytt mot en likadan som ASEA-loken (tror att de heter LLXJ), men monterad på en klumpigare ställning. - från början hade loken någon sorts skyddsplåt ovanför löphjulen, men den togs bort senare. - röda skärmar över bägge nedre strålkastarna (monterade utanpå) användes tydligen i lokens ungdom, men verkar ha upphört på senare tid. -från början hade loken tre fönster på varje sida och två ventilationsöppningar nedanför dessa. Senare har två fönster ersatts av ventilationsgaller och de två nedre öppningarna satts igen. - övergångsbrygga (det finns ju en dörr i fronten) togs bort på senare tid - de fyra ommålade loken användes mest i växling, jag har inte hittat en enda bild på ett ommålat lok i tjänst som hade plogar påmonterade. Jag letar vidare efter detaljer ![]() Om du söker på nklj och något av de fyra loknumren 33, 37, 40 och 41 på Google bilder så ser du exempel på flera av de saker jag listat ovan.