![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#29 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
![]() Citat:
Jag har alla ASTGTM-filer för Sverige. Så jag kan mejla över dom till dig. Det är 3,28 GB, så hur gör vi? Om du vet vilka breddgrader du vill ha så blir det ju färre filer. Jag kan också berätta att jag har kämpat med terrängen för BKJ-banan. Bergslagsterrängen är inte lätt att ha att göra med. Jag har en ambition att banan skall bli så realistisk som möjligt vad gäller gradienter och bansträckning och då går det inte att använda DEM-data (eller GM-data) rakt upp och ned. SRTM blir för platt och utsmetat och ASTGTM blir för småtoppigt. Båda dessa källor och även GM innehåller ju höjdinfo från skogar och annat. Så jag har utgått från importerade ASTGTM-data i TS. Det är de som jag tycker ger mest realistiska höjddata som utgångspunkt. Vad jag sedan gjort är att lägga in en overlay av terrängkartan (Landstingets kartor) i GM och sedan gjort banor i GM för höjdkurvorna i terrängkartan var 5te meter. Jag har sedan importerat banorna som Route Markers i TS och "skulpterat" terrängen efter höjdkurvorna först för att skapa terasser med LEVEL-verktyget, sedan jämnat ut med SMOOTH-verktyget. Det är ett j-a jobb, men det enda som jag har kunnat se funkar för att få en realistisk terräng i ett så pass bergigt landskap. Bifogar några bilder: ![]() ![]() ![]() ![]() Stenne |
|
![]() |
![]() |