Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-25, 19:40   #34
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Då har vi tagit oss igenom samtliga enklassiga vagnar bland boggievagnarna av modell 91, förutom Co4, vilken enbart byggdes i 4 exemplar och som jag därför valt att hoppa över. (Och tekniskt sett en vagn till, men den kommer vi till lite senare i etappen)

BCo1 (modell 1897) nummer 1082

Första blandvagnen är BCo1 modell 1897. Varför 1897? Var det inte vagnar av modell 1891 som stod på schemat? Jodå. Men det byggdes nämligen två serier med vagnar med något olika utseende som båda började att levereras före 1902, alltså innan man börjat skilja boggievagnar åt med en siffra efter boggienollan. Så dessa båda typerna hette BCo fram till 1902 och ville man skilja dem åt så kallade man dem modell 1893, eller 1897, efter det året som första vagnen av den typen levererades. Båda modellerna hade tre andraklasskupéer med tredelade fönster, men tredjeklassdelen skiljdes åt. md97 som jag har byggt hade fem stycken vanliga tredjeklasskupéer, men md93 hade istället tre salonger bestående av två hopsatta tredjeklasskupéer helt avgränsade med en vägg i mellan.
Man kan lätt skilja de båda typerna åt på bild, då den äldre modellen 1893 har ett dubbelfönster längst ut i tredjeklassänden på vagnen, istället för det lilla enkla toalettfönstret som syns på bilden på modell 97 här ovan.

Samtliga vagnar av littera BCo1 var sovvagnar, så att man kunde använda andraklasshalvan som sovvagn, men däremot så var tredjeklassavdelningen endast sittvagn med träbänkar. Från sekelskiftet så började man att måla andraklassavdelningen i förstaklass-blå färg, för att indikera att det gick att använda den som både första och andraklass. Det kommer att finnas en sådan blå/röd textur att byta med, samt en brun.

Sedan så kom moderniseringsvågen på 20-talet och även BCo1: orna drabbades. 1930 så gick 19 vagnar av den äldre modellen kvar som BCo1 i oförändrat skick och de resterande 4 hade omlitterats till BCo3. Skillnaden var att man bytt de bäddbara sofforna i andra klass till enbart sittsoffor från 1925. Ursprungligen byggdes 23 BCo1 modell 1893.
Av den nyare modellen som jag byggt så hade man 1930 moderniserat 19 av vagnarna till BCo7 med täckta övergångar, men fortfarande med sina ursprungliga -91-boggier. De 43 resterande vagnarna hade fått sofforna i andraklass utbytta till obäddbara soffor och även de hade littera BCo3. En sista vagn, 1201 har jag hittat som skrotades efter en olycka i Lännersta 1928. Detta summerar alltså till 62 vagnar BCo1 modell 1897.

Ovanligt nog så finns ett exemplar av denna vagnstyp bevarad, dock av den äldre modellen. Det är nummer 1032 finns på JvM i Gävle och är restaurerad till nära originalskick. Bengan har bilder på den från TÅG150 då den ingick i sekelskifteståget. Som det ser ut nu så kommer jag inte att bygga denna äldre BCo1 modellen.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.