![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Svårt att veta vad man ska säga för ord räcker inte till riktigt ibland. Fantastiskt vilket jobb du gör och resultatet ser ut att bli därefter. Liknande vagnar användes som arbetsvagnar när jag var barn (under femtiotalet). Kommer ihåg tredjeklass träbänkarna, som barn var det mycket bekvämare med trådhyllorna för bagage och kläder. Fungerade bra som hängmattor, farsgubben däremot han kunde sova varsom helst. Han hade också den märkliga egenheten att han sov mest hela sträckan mellan Boden och den tillfälliga arbetsplatsen, vaknade när sista infartsväxeln passerades och plockade ihop sina grejor och var klar när tåget stannade oavsett station. Han var vagnsreparatör på den tiden också trots att han inte hade den utbildningen. Normalt tillhörde han bangårdspersonalen men på den tiden var många Sjanställda mångsysslare. Nog om det, vagnarna var ofta halvinredda med utrymme för verktyg och redskap i den oinredda delen. Jag kommer inte ihåg om det var någon annan färg än SJbrun utanpå men plattform och grindar fanns kvar.
Kul att du fortsätter med dina projekt. Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) Senast redigerad av stickanw den 2015-02-13 klockan 13:01. |
![]() |
![]() |