![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Hej alla!
Nyårsdagen 2015 skrev jag till Bengan: "Törs jag tigga till mig lite hjälp". Därmed började bygget av Nynäsbanan i Trainz. Nyårsafton 2015, 16.00 var banan färdigbyggd. Nynäsbanan har nu omvandlats till två delar; Nynäsbanan OLD (den äldre signaltekniken, semaforer etc), Nynäsbanan MOD (modernt signalteknik). Nu står OLD-banan på tur. En massa ledningsstolpar skall rensas bort, manual skall skrivas och sen kan banan läggas ut, Nästa steg kommer att ta tid. Allt äldre material skall bort, kontaktledningar kompletteras och ett nytt signalsystem skall installeras. Svåraste jobbet: Tunneln – inget snack om den saken. Det handlar alltså om den drygt 1,5 kilometer bågformade dubbelspårstunneln under Södermalm i Stockholm Det gällde att inte bara om hitta rätt på början och slut, tunneln skulle också ha den rätta radien och höjd. Verktyget som möjliggjorde bygget var Lan:s dubbelspåriga bergstunnel, som dock kräva flera dagars experimenterande för att få på plats – för att inte tala om alla mätningar. Avslutningsvis: Ett gott nytt år till alla Forum-medlemmar, som gjort livet lättare för mig. Nisse |
![]() |
![]() |