![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Mycket intressant, Blomsson – och jag kommer att följa ditt arbete med spänning, och kanske ha en och annan synpunkt också.
Tidsperioden förefaller väl tilltagen liksom ambitionen. Linjeblockering fungerar uselt i Trainz vilket säkert många instämmer i. Även jag har drabbats vilet resulterat i en krasch mellan två tåg som båda körde 90. Det var i Nynäsbanan som jag hade lagt in blocksignaler enligt reglerna.Jag satt i cabhytten i station X och fick grönt ljus av utfartssignalen. Samtidigt startade ett AI-tåg från station Y. Det fick också grönt utfartsljus. Jag blev helt överraskade när ett mötande tåg i full fart dök upp bakom den kurva mitt på linjen. Vad hände? Det här är inte min avdelning men den troliga förklaringen är att båda tågen fick grönt ljus därför att den kommande signalen visade grönt. För min del var ju lösningen enkelt; jag tog bort alla blocksignaler. Resultatet blev då att när jag passerade X:s utfartssignal slog den om till rött. I sin tur uppfattade utfartssignalen i station Y att nästa signal visade rött och därför slog om till rött ljus. Det här ju egentligen grundbulten i Trainz´ signalsystem. Har du, Blomsson, några tankar hur fixa det här? Nisse |
![]() |
![]() |