![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Tack för påminnelsen om ånglokläran 1949, har ju faktiskt laddat hem den för ett bra tag sen och sedan har den fallit i glömska (gaggig
![]() ![]() Naturligtvis är ju kranen på röret till ångbromsen till för smörjningen, funderade mycket på vad den där "mässingsburken" kunde ha för funktion. När jag kollade på "artikeln" om snabbavstängningen så såg jag att det fanns en bladfjäder på baksidan, den kanske motsvaras av spiralfjädern på bilden. Kollade lite om asklådor i lokläran också och det framgick att i vissa lok saknas en framdamp som istället ersatts av en "mellandamp", kanske är så fallet i "Sexan". Skall bli spännande att se vad Stinsen fått fram. |
![]() |
![]() |