Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-12, 16:48   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Tack för påminnelsen om ånglokläran 1949, har ju faktiskt laddat hem den för ett bra tag sen och sedan har den fallit i glömska (gaggig). Därefter var ju bara problemet och hitta var jag lagt den i datorn, men hittade den i alla fall till slut. Har ju min gamla loklära från 1910, som jag flitigt använder men i den finns ju inga sådana moderniteter som snabbavstängning vad jag kunnat hitta.

Naturligtvis är ju kranen på röret till ångbromsen till för smörjningen, funderade mycket på vad den där "mässingsburken" kunde ha för funktion.

När jag kollade på "artikeln" om snabbavstängningen så såg jag att det fanns en bladfjäder på baksidan, den kanske motsvaras av spiralfjädern på bilden.

Kollade lite om asklådor i lokläran också och det framgick att i vissa lok saknas en framdamp som istället ersatts av en "mellandamp", kanske är så fallet i "Sexan".

Skall bli spännande att se vad Stinsen fått fram.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009