![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Ja, Claes-Göran nu har jag kört den också!
Snacka om att få ståpäls! Jag har bara hunnit med en ytterst liten del, det finns åtta sessioner bara till del 2: Floder & kanaler, kusten, helikopterflyg mm.mm. Enda kruxet hittills är låga FPS-tal, men det kanske beror på att det är första gången och allt inte satt sig ännu och dessutom finns del 2 även i en version som inte är riktigt lika högdetaljerad plus att jag kört med alla skjutreglage i maxläge. Den har f-nimej ALLT!!! Jag körde nerifrån en grönskande dal, kom upp på höjderna som var snöklädda, ner på andra sidan mot kusten (där man på långt håll kunde höra fartygstyfoner bröla) med lastfartyg och färjor där man kunde köra ombord för vidare äventyr, bland annat på pråmar som drogs vidare med bogserbåtar. Överallt animerade vattenfall och forsar som brusade, fågelsång, you name it! Vackert så man blev tårögd, har knappt hämtat mig ännu. De baseboardsvarianter (och moduler) som du talar om är beskrivna i manualen och är nog specialgjorda för att kunna skapa maffiga och realistiska bergsformationer, något jag personligen är mycket svag för. Mycket nytt att försöka lära sig, vilket känns mycket spännende. Men kanske skall man kanske inte bry sig om det, den käre Michael blir nog ändå omöjlig att mäta sig med. Med hans rutter behövs nog inget annat, kanske att jag lite senare försöker peta in lite hus och spårvagnar som jag inte sett några. Men å andra sidan känns det nästan skamligt att pilla i detta mästerverk... Största problemet just nu är att någon suttit och dreglat i tangentbordet. Kanske får datorn också uppgraderas eller bytas ut, jag såg på ett ställe att spåren slutade vid en skylt där det stod: Prepared for #3. Men då blir det väl skilsmässa på riktigt. Tål att tänka på. Hmmmmmmmm........ Nä, nu måste jag tillbaka och bl.a. kolla in helikopterbruden. Här blir nog inte mycket sovit i natt... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Var det grynvälling och knäckebröd du rekomenderade?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
Allt skämt åsido som frukthandlar´n sa, ditt ursprungliga loktips som i sin tur ledde mig till Murchison och Michael Sutton (som jag dessutom fått en väldigt trevlig mailkorrespondens med) har lyft trainzeriet till oanade höjder. Hans read me-filer tycker jag är mycket intressanta och lärorika. Vansinnigt kul med Trainz och alla dess urstyva free- och paywareskapare som får allt att hela tiden utvecklas och gå framåt. Det gör i sin tur att man själv förhoppningsvis kan ta till sig det nya för att kunna höja den egna nivån på lite sikt. Hälsningar, Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Jag har inte köpt något material. Men jag har laddat ner banan. Det går att sätta ut lok det går att ändra höjden. Men den går inte att måla. Det är bara när jag hittar en liten målad bit på banan som jag kan kopiera den färgen och använda den. Inga andra går.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Det var ju tråkigt!
Jag funderar nu på det som vi diskuterade lite tidigare, att rutterna ofta läggs på lite egendomliga höjder för att försvåra ruttsammanslagningar. Denna har havsnivån på minus 175 meter. Det är ju i alla fall inte 1 km skillnad som med Marias Pass. Å ena sidan tycker jag att en så förnämlig rutt som denna inte skall tafsas på i onödan. Å andra sidan finns ju origalrutten kvar helt orörd i vilket fall som helst under sitt vanliga namn. Jag tycker det är väldigt roligt att bygga och till det har jag ju min egen rutt. Eftersom jag ofta efter långt byggande vill koppla av med lite körning är det trevligt med en färdig, vacker rutt, men det är lite bökigt och tidsödande att skifta rutt. Det skulle därför vara fint med en sammanslagning av Murchinson och Utopia. Då skulle jag kunna bygga utan dåligt samvete i Utopia och låta pärlan Murcinson vara helt orörd. Det har också den stora fördelen att jag under byggandet enkelt kunde plocka upp fina texturer och annat i M. och lägga ut i U. Vän av ordning tycker förstås att en sådan kombination är stygg: M. är professionellt byggd och mycket vacker, U. är ett nybörjarverk med sina fel och brister. Dessutom känns M. som 20-30tal, medan U. snarare ligger någonstans på 60-70talet. Sant. Då tänker jag så här: I Europa kan man åka från väst till öst, från en modern marknadsekonomi till motsatsen och då inträffar samma sak, allt känns äldre ju längre man reser, en sorts tidsresa. Okej! Om man då gör motsvarande resa här så skulle man ju kunna komma till en gränsstation med tull och annat som hör till. På ena sidan svenska signaler och svenskt material, på andra sidan deras signaler och material. Inget konstigt alls.Tidskillnaden som syns på bilar och allt annat skulle få en helt naturlig förklaring. Gränsen skulle också kunna utgöras av vatten varvid färjorna och kanske en nybyggd "Ölandsbro" skulle kunna stå för förbindelsen. En ganska frestande tanke faktiskt som känns oerhört spännande att ta tag i till hösten. Då återstår bara det säkerligen både tidsödande och monotona arbetet att sänka hela Utopianivån rätt över 175 meter. Jag har ochså hittat ställen uppe i bergen i M. där nivån ligger på 0-punkten och där man också skulle kunna ansluta kanske. Vattnet i U. skulle ju faktiskt kunna vara ett innanhav, det är bara att ta bort de största fartygen och hamnanläggningen. Nackdelen är att det då blir en häftig utförslöpa ner till linjen i M. och jag vill som sagt inte förändra den banan alls. Om det hela går i lås, så skulle jag kunna ha den mesta körningen i M., för att på kvällen köra in U. Där skulle jag kunna stiga av på centralstationen, kliva ombord på en av spårvagnarna och åka "hem" och under resan titta på neonljus och skyltfönster i staden. Den sammanslagna storleken skulle då hamna på ca 600 baseboards. Ganska lagom kanske... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
jag vill med haaaaaaaaaaa. Den banan låter helt otroglig. och jag som har beställ marias pass =) ångar lite att jag har beställt det. skulle beställt den här banan. jaja...när löning kommer, smyga undan lite pengar och beställa denna med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Nä så skall du inte säga.
Det är två helt olika banor. Marias Pass tillåter körning med riktigt långa tunga tåg. Det gör inte Murchison. Men jag tycker också den verkar mycket häftig. Jag gillar det där med broar, tunlar, berg och kraftiga stigningar. Kanske kan man använda sig utav dess tillbehör för att försöka bygga en bana som kombinerar dess fördelar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]() Citat:
Det finns även en "genväg" att gå när det gäller att slå ihop M & U. Om du slår samman banorna men lämnar något baseboards mellanrum (för att inte höjdskillnaderna ska synas så tydligt) så kan du sätta upp två portaler, en på U och en på M, som skickar tågen mellan varandra. Tåget som kör in i portal U kommer ut ur portal M efter X antal minuter. Inte riktigt samma sak som att köra tåget själv hela vägen, men du slipper stora ombyggnader för att anpassa höjden. Det finns även en höjdfunktion i "World Origin" där man kan ändra höjden upp till 100m, men jag har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar. mvh .... Mats
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Ja vad skall man säga...Detta är ju verkligen ett mästerverk... Oki...MSTS är ju mitt vapen, men detta var något i hästväg..Helt otroligt att det går att bygga något sådant som detta. Jag kan bara hålla med dej Håkan, man vill kasta sin egen rutt i soptunnan efter att ha sett dessa bilder..Jag är impad!!! ![]() MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|