![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
STEG 1:
Det första steget till en kuperad terräng är att använda sig av Displacementmaps.
Egna displacementmaps kan man enkelt skapa med programet Trainz Zurveyor som finns att ladda ner från följande länk:Trainz Zurveyor En Displacementmap sparas som en .bmp-fil i ...\World\Custom\Displacements Ett bra tips angående Displacementmaps finns att läsa i följande tråd på Auran's forum: The much underestimated Displacement Map Det går i korthet ut på att man med fördel kan göra sin displacementmap lite otydlig genom att använda t.ex. funktionen "Gaussian Blur" i Photoshop. Detta gör att man får lite mjukare linjer på sina kullar och berg som annars riskerar att bli ganska kantiga.
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2006-09-08 klockan 23:56. |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|