Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-24, 21:26   #1
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Det går ofta helt utmärkt att handla på nätet, men kanske man ska hämta ut större objekt såsom TV och dylikt i butik istället. Netonnet är ju klockrent på det, förutom att de just nu kanske är få lagerbutiker i landet, men de ökar med tiden.

I den lokala Radio/TV-butiken ligger priserna högre men där vet man att man får det man ser.

"Hota inte, ljug inte, en kund som skriker och gormar gör knappast företaget (säljaren) positivt inställd och angagerad för att få ditt problem löst.
Tänk dig in i säljarens situation skulle du vilja hjälpa nån som uppför sig på detta sätt?"

Men om man blir bemött nonchalant behandlar man givetvis likadant tillbaka. Det är en skillnad om man kommer in i en butik och försöker få seriös hjälp, det är inte ofta man får det. Man måste själv kunna sin sak. En del säljare har inte kompetens att vara säljare.

Ett exempel är när jag kollade efter glasögonbågar. I en butik gick säljaren och iaktog mig (kunden) och verkade inte intresserad av att fråga mig vilken smak jag hade. Viktigaste egenskapen hos en säljare är att spela seriöst intresserad och göra skäl för sitt yrkesnamn.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 00:21   #2
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Lightbulb ett genmäle från en som ej är helt opartisk

Naturligtvis vimmlar det av stolpskott till försäljare
och kommihåg att det är ditt val om du vill köpa eller ej
likväl som expiditen oxå gör en värdering av ditt köpmönster
det finns otaliga sätt att göra detta på
ett är att först iakta kunden för att se vad han verkar intreserad av
ett annat är att inleda en konversation
i affärer är det alltid två parter som skall komma överens

Min erfarenhet (35år i en av sveriges mest välrenomerade radioaffärer)
är att oftast så har kunden ingen susning om vad han igentligen behöver
utan det vimmlar av självlärda puttar som tror sig veta allt om det mesta
Jag brukar säga att det finns 2 sätt att lära sig gör alla mistag själv eller var smart och lär av andras.

Ett typiskt exempel på bluff är de flesta Datorföretag som säljer via nätet
kolla deras lagerstatus alla har exakt lika många i lager
ingen skall inbilla mig att detta stämmer, vad de gör är att spegla någon distributörs lager (ofta kallat centrallager) och vägen därifrån till dig är oftast lång då många inte har kredit hos sina leverantörer utan måste betala i förskott.
sen det där med parralellimport
Dustin InWarehouse NetoNet har flera produkter som de importerar direkt
ett exempel
InWarehouse importerar själva en Sony DVD recorder RDR-HXD970
längst ner på sidan står Har ej stöd för CA-modul
vilket innebär att du ej kan se Boxers betalkanaler
dessutom är de 90:- dyrare än flertalet vanliga butiker
men som sagt var det finns 2 sätt att lära sig

nu skall jag inte strö salt i såret men
Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 01:18   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
Standard

Ringde servicefirman igår vid 15-tiden och trodde jag skulle få veta vad för tv dom tänker ge mig och om den är skickad. Jag fick (som vanligt) inte veta ett piss!

Efter suttit i telefonkö i nästan 50 minuter så kommer jag fram. Då ber dom mig vänta medans dom ska höra vad som händer med mitt ärende. Efter en stund kommer killen tillbaks i luren och ber att få ringa mig lite senare, när han kollat upp allt. Än har dom inte ringt tillbaka...

Har nu skickat iväg ett nytt mail till Dustin Home, som Pussgurkan skrivit (tack för hjälpen!).

"Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik"
Det tror inte jag heller, men trodde det var säkert att köpa från en större nätbutik. Dessutom var det förståss lite billigare.

Rättelse: Transport bolaget heter BC-transport.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-25 klockan 13:03.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 14:55   #4
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan
Naturligtvis vimmlar det av stolpskott till försäljare
och kommihåg att det är ditt val om du vill köpa eller ej
likväl som expiditen oxå gör en värdering av ditt köpmönster
det finns otaliga sätt att göra detta på
ett är att först iakta kunden för att se vad han verkar intreserad av
ett annat är att inleda en konversation
i affärer är det alltid två parter som skall komma överens

Min erfarenhet (35år i en av sveriges mest välrenomerade radioaffärer)
är att oftast så har kunden ingen susning om vad han igentligen behöver
utan det vimmlar av självlärda puttar som tror sig veta allt om det mesta
Jag brukar säga att det finns 2 sätt att lära sig gör alla mistag själv eller var smart och lär av andras.

Ett typiskt exempel på bluff är de flesta Datorföretag som säljer via nätet
kolla deras lagerstatus alla har exakt lika många i lager
ingen skall inbilla mig att detta stämmer, vad de gör är att spegla någon distributörs lager (ofta kallat centrallager) och vägen därifrån till dig är oftast lång då många inte har kredit hos sina leverantörer utan måste betala i förskott.
sen det där med parralellimport
Dustin InWarehouse NetoNet har flera produkter som de importerar direkt
ett exempel
InWarehouse importerar själva en Sony DVD recorder RDR-HXD970
längst ner på sidan står Har ej stöd för CA-modul
vilket innebär att du ej kan se Boxers betalkanaler
dessutom är de 90:- dyrare än flertalet vanliga butiker
men som sagt var det finns 2 sätt att lära sig

nu skall jag inte strö salt i såret men
Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik
Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller. Dock är det självbetjäning, vilket är superbra, då man vet vad man ska ha och man slipper jobbiga förföljare till säljare som undrar och bla bla bla (jag vet, de gör bara sitt jobb, men för vissa teknikkunniga kunder är de jobbiga). Vill man ha råd och hjälp är det bara att går till kundservicen inne i butiken. Helt klart en bra affärsidé.

Kanske gick lite OT, men hela forumet är väl OT?
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 18:36   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
Standard

"Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller"
Ja det är bra, men hjälper ju inte en annan. Har ju 40 mil till närmaste...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 19:41   #6
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
"Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller"
Ja det är bra, men hjälper ju inte en annan. Har ju 40 mil till närmaste...
Jag vet, men i framtiden hoppas man ju på tätare mellan lagren.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 19:43   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
Standard

Nu har jag fått svar på senaste mailet. Dustin Home tycker det är illa att det tagit så lång tid och att det är konstigt att jag inte fått ny tv ifrån Anovo än.

Vidare så har Dustin Home varit i kontakt med servicefirman, men inte fått något besked dom heller. I slutet av veckan har jag nu blivit lovad ett besked ifrån Dustin Home.

fortsättning följer...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 23:07   #8
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Nu har jag fått svar på senaste mailet. Dustin Home tycker det är illa att det tagit så lång tid och att det är konstigt att jag inte fått ny tv ifrån Anovo än.

Vidare så har Dustin Home varit i kontakt med servicefirman, men inte fått något besked dom heller. I slutet av veckan har jag nu blivit lovad ett besked ifrån Dustin Home.

fortsättning följer...
Hej

Det är konstigt att allt skall ta sådan förbaskad tid Jag hoppas verkligen att de kan erbjuda dej kompensation för allt detta jobb som du lagt ner som det egentligen inte skulle varit något problem med.
Sen tycker jag det är konstigt att inte Dustin får något svar från den servicefirman de anlitar eller är det kanske bara en bluff från den ena sidan?

Jaja som du skrev: "Fortsättning följer...."

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009