Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-18, 23:15   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Sen ett par frågor om huvudtriggern på ett par funktioner, som jag inte har hunnit testa än.

1. Det är Sv 20 m. Vad påverkas, när man ändrar värdet. Provade att ändra till 100 som var maxvärdet för mig, men jag kunde inte se, vad det var för skillnad.

2. Vad har Återaktivering Sv för funktion. Har ej hunnit testa, genom att markera rutan än.

Använder förresten TRS2006 vid mina tester.
Hej Bengan!
Om jag förstått det hela rätt så är Sv den sträcka som den sista vagnen i tåget skall ha passerat vägskyddet med innan bommarna får gå upp, i det här fallet 20m.

Återaktivering Sv fungerar som så att om tåget passerat Sv, men fortfarande befinner sig inom området S1 eller S2 och du backar tillbaka mot vägskyddet så fälls bommarna igen när du kommer in i området Sv

Rätta mig gärna om jag har fel Mats.
mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 07:30   #2
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Tack för förklaringen MatsH, det är helt korrekt.

Angående halvbommarna är jag lite osäker men tror att jag förstår vad du menar Bengan. Mig veterligen är det ingen skillnad på fyra halvbommar jämfört med två helbommar. Den längre förringningstiden, 10s , jämfört med två halvbommars 5s skall hantera att bilarna hinner ut. Jag vet att det du nämner finns i andra länder men inte i Sverige vad jag vet. Det är alltså ingen skillnad i tid då fällningen/öppningen börjar, alla börjar samtidigt. Bommens fällningstid är lika lång för alla bommar i en övergång, frånsett för GC-bommar bredvid vägen exvis. Hoppas det var någorlunda begripligt.

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 11:55   #3
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Angående halvbommarna är jag lite osäker men tror att jag förstår vad du menar Bengan. Mig veterligen är det ingen skillnad på fyra halvbommar jämfört med två helbommar. Den längre förringningstiden, 10s , jämfört med två halvbommars 5s skall hantera att bilarna hinner ut. Jag vet att det du nämner finns i andra länder men inte i Sverige vad jag vet. Det är alltså ingen skillnad i tid då fällningen/öppningen börjar, alla börjar samtidigt. Bommens fällningstid är lika lång för alla bommar i en övergång, frånsett för GC-bommar bredvid vägen exvis. Hoppas det var någorlunda begripligt.
Om du säger att alla bommar i ett vägskydd börjar fällas samtidigt så tror jag du har fel. Kolla på filmen nedan vid ungefär 4:12 så ser du.

http://www.youtube.com/watch?v=ML5JIjxo4kI
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 15:14   #4
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Dubbelpost

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 15:45.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 16:18   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Precis det som jag har provat och försökt att få till, i filmlänken från Joel. Har sett samma fällning på Roslagsbanan vid Frescati. Och var ligger Frescati. Vid Bergianska trädgården eller kanske enklare att säga vid Naturhistoriska riksmuseet.

Som jag tidigare har skrivit, så finns det en massa härliga kombinationer med ditt nya vägskydd Mats.
En annan tanke, som slog mig. Vägsignalen. Du har inte lust, att släppa en variant utan kors. Kan användas vid brandstationer eller vid en väg, som ligger väldigt nära inpå start/landning vid flygplats. Skulle ju fungera fint, med din huvudtrigger. Om man skulle vilja bygga något för biltrafiken. Om inte annat, så kanske bara kul att få se en utryckning från hytten. Bara en tanke. Kors, kan vi aldrig bli riktigt nöjda
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_006.jpg (55.7 KB, 190 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 17:33   #6
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Det blir nu möjligt i nästa version att göra som på filmen

Visst är det fascinerande med vad som är möjligt med scripten? Jag nappade på idén med kryssfri stolpe, den är lätt att lägga till.

En idé jag haft är att göra en bom som egentligen är en grind som öppnas tvärt om, dvs en blockering för tågvägen istället för vägen. Såna används ju ofta vid industrier.

En mer vild idé är att ha en bom i form av en växlare som står med flagga eller lykta mot vägen. Då tåget passerat fästs han längst bak på sista vagnen.

Lite mer seriöst är att ha möjlighet för föraren att manövrera vägskyddet med en knapptryckning. Tyvärr har jag inte lyckats klura ut hur man gör det.

/Mats

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 17:36.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 21:14   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Har testat och lekt lite i ett industriområde denna gång. Får det inte alls att fungera. 2st olika felmeddelanden dyker upp. Det första bara en gång, så där är det kanske bara skit bakom spakarna. Den andra dyker upp hela tiden. Tror och gissar mig till felet, men vet inte om det är så. Att jag inte har använt några V-signaler. Hade tänkt mig en övergång, med bara ljussignaler som på bilden och en flagvakt. Måste V-signalerna vara med eller har jag gjort en groda någon annanstans med inställningar tro.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_015.jpg (93.3 KB, 175 visningar)
Filtyp: jpg Screen_012.jpg (40.0 KB, 175 visningar)
Filtyp: jpg Screen_014.jpg (34.7 KB, 175 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 15:44   #8
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Det kan skilja en liten aning men det beror på en slumpmässig fördröjning på upp till en halv sekund som jag lagt in. Utan den såg det lite för perfekt ut. Det är ofta inte helt synkroniserat i verkligheten har jag sett. Kanske är en halv sekund för mycket.

Detta kan jag göra valfritt samt att man kan lägga till en konstant bomfördröjning för den som önskar. Det blir alltså en fördröjning från det bommen fått impuls, tills det att den börjar gå ner. Den tiden måste alltså läggas till fällningstiden för att beräkna sträckan innan tågvägen får vitt. Man kan säga att det är en per bom ställbar förlängd förringning.

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009