![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]() Citat:
Om jag förstått det hela rätt så är Sv den sträcka som den sista vagnen i tåget skall ha passerat vägskyddet med innan bommarna får gå upp, i det här fallet 20m. Återaktivering Sv fungerar som så att om tåget passerat Sv, men fortfarande befinner sig inom området S1 eller S2 och du backar tillbaka mot vägskyddet så fälls bommarna igen när du kommer in i området Sv Rätta mig gärna om jag har fel Mats. ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Tack för förklaringen MatsH, det är helt korrekt
![]() Angående halvbommarna är jag lite osäker men tror att jag förstår vad du menar Bengan. Mig veterligen är det ingen skillnad på fyra halvbommar jämfört med två helbommar. Den längre förringningstiden, 10s , jämfört med två halvbommars 5s skall hantera att bilarna hinner ut. Jag vet att det du nämner finns i andra länder men inte i Sverige vad jag vet. Det är alltså ingen skillnad i tid då fällningen/öppningen börjar, alla börjar samtidigt. Bommens fällningstid är lika lång för alla bommar i en övergång, frånsett för GC-bommar bredvid vägen exvis. Hoppas det var någorlunda begripligt ![]() /Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
|
![]() Citat:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=ML5JIjxo4kI |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Dubbelpost
Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 15:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Precis det som jag har provat och försökt att få till, i filmlänken från Joel. Har sett samma fällning på Roslagsbanan vid Frescati. Och var ligger Frescati. Vid Bergianska trädgården eller kanske enklare att säga vid Naturhistoriska riksmuseet.
Som jag tidigare har skrivit, så finns det en massa härliga kombinationer med ditt nya vägskydd Mats. En annan tanke, som slog mig. Vägsignalen. Du har inte lust, att släppa en variant utan kors. Kan användas vid brandstationer eller vid en väg, som ligger väldigt nära inpå start/landning vid flygplats. Skulle ju fungera fint, med din huvudtrigger. Om man skulle vilja bygga något för biltrafiken. Om inte annat, så kanske bara kul att få se en utryckning från hytten. Bara en tanke. Kors, kan vi aldrig bli riktigt nöjda ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Det blir nu möjligt i nästa version att göra som på filmen
![]() Visst är det fascinerande med vad som är möjligt med scripten? Jag nappade på idén med kryssfri stolpe, den är lätt att lägga till. En idé jag haft är att göra en bom som egentligen är en grind som öppnas tvärt om, dvs en blockering för tågvägen istället för vägen. Såna används ju ofta vid industrier. En mer vild idé är att ha en bom i form av en växlare som står med flagga eller lykta mot vägen. Då tåget passerat fästs han längst bak på sista vagnen. Lite mer seriöst är att ha möjlighet för föraren att manövrera vägskyddet med en knapptryckning. Tyvärr har jag inte lyckats klura ut hur man gör det. /Mats Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har testat och lekt lite i ett industriområde denna gång. Får det inte alls att fungera. 2st olika felmeddelanden dyker upp. Det första bara en gång, så där är det kanske bara skit bakom spakarna. Den andra dyker upp hela tiden. Tror och gissar mig till felet, men vet inte om det är så. Att jag inte har använt några V-signaler. Hade tänkt mig en övergång, med bara ljussignaler som på bilden och en flagvakt. Måste V-signalerna vara med eller har jag gjort en groda någon annanstans med inställningar tro.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
|
![]()
Det kan skilja en liten aning men det beror på en slumpmässig fördröjning på upp till en halv sekund som jag lagt in. Utan den såg det lite för perfekt ut. Det är ofta inte helt synkroniserat i verkligheten har jag sett. Kanske är en halv sekund för mycket.
Detta kan jag göra valfritt samt att man kan lägga till en konstant bomfördröjning för den som önskar. Det blir alltså en fördröjning från det bommen fått impuls, tills det att den börjar gå ner. Den tiden måste alltså läggas till fällningstiden för att beräkna sträckan innan tågvägen får vitt. Man kan säga att det är en per bom ställbar förlängd förringning ![]() /Mats |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|