Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 16:01   #1
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Ponera att han använder en förälders kort. Hade han då fått en bokningskod som hos SJ, så hade han kunnat hämta ut biljetten utan att ta med kortet som ju tillhör föräldern.
Förvisso, men det finns ju andra betalningsmedel att tillgå om föräldern ej har möjlighet att närvara vid biljettuthämtningen..
Sparkfot besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 16:54   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot Visa inlägg
Förvisso, men det finns ju andra betalningsmedel att tillgå om föräldern ej har möjlighet att närvara vid biljettuthämtningen..
Företagsbiljetter; Har inga
Presentkort; Har inget
Kontokort; Har inget

Som Simon sa använder jag mina föräldrars kort eftersom jag inte har ett eget och dom kan inte vara med vid uthämtningen och jag får inte ta med kortet dit. Andra betalningsmedel blir som du förstår svårt.
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 00:31   #3
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Presentkort; Har inget
Kontokort; Har inget

Som Simon sa använder jag mina föräldrars kort eftersom jag inte har ett eget och dom kan inte vara med vid uthämtningen och jag får inte ta med kortet dit. Andra betalningsmedel blir som du förstår svårt.
Det borde väl gå att boka via nätet, använda sig av telefon numret och sen pröjsa över disken på biografen, det funka iallafall så förut.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 22:00   #4
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Detta landar nog här. Metallica inställt då James är sjuk, är nu på något svenskt sjukhus och blir undersökt. Ny spelning i Maj... god damn
Gammal 2009-03-08, 22:39   #5
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Detta landar nog här. Metallica inställt då James är sjuk, är nu på något svenskt sjukhus och blir undersökt. Ny spelning i Maj... god damn
Tur att man var där igår och hann se dem, men förstår besvikelsen hos fansen..
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 23:51   #6
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Presentkort; Har inget
Kontokort; Har inget

Hm, inte för att vara petig med att använda ett kontokort som inte är ditt eget, är något som en säljare kan neka köp till då det egentligen inte är tillåtet. Ha det i åtanke nästa gång. Skaffa elektronkort är mitt råd, ifall du inte är kreditvärdig än p.g.a ålder

För att ta ett exempel, sitter det en resenär på Uppsalapendeln och vill betala med kort måste denne legitimera sig, stämmer inte kortuppgifterna överrens med personen i fråga har jag full rätt, och ska neka köp vid tillfälle även om användaren har tillstånd. Det är först vid användning av pinkod som man kan förvänta sig att kortinnehavaren har tillstånd att använda kortet.
Gammal 2009-03-09, 00:30   #7
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg
Hm, inte för att vara petig med att använda ett kontokort som inte är ditt eget, är något som en säljare kan neka köp till då det egentligen inte är tillåtet. Ha det i åtanke nästa gång. Skaffa elektronkort är mitt råd, ifall du inte är kreditvärdig än p.g.a ålder

För att ta ett exempel, sitter det en resenär på Uppsalapendeln och vill betala med kort måste denne legitimera sig, stämmer inte kortuppgifterna överrens med personen i fråga har jag full rätt, och ska neka köp vid tillfälle även om användaren har tillstånd. Det är först vid användning av pinkod som man kan förvänta sig att kortinnehavaren har tillstånd att använda kortet.
Stämmer! Om man inte använder PIN så är det legitimation som gäller, samt signatur som ibland faktiskt jämförs med sign. på körkortet. Har iaf jag varit med om när jag skulle hämta ut ett paket hos ett postombud. Tydligen skulle killen i disken drivit med mig, men från första början vet man inget alls.
Gammal 2009-03-09, 19:10   #8
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Eric B Visa inlägg

Jag utgår från att samma gäller för Visa Electron som för Maestro, och i så fall kan du inte använda det på nätet. Går endast att använda i en uppkopplad kortterminal.
Det är det som är kruxet...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 20:09   #9
Robert
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson Visa inlägg
Jag utgår från att samma gäller för Visa Electron som för Maestro, och i så fall kan du inte använda det på nätet. Går endast att använda i en uppkopplad kortterminal.
Det är det som är kruxet...
Mitt electronkort går att betala med på dom flesta hemsidor. SJ's hemsida är nog den enda sidan jag har stött på där det inte går..
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 22:15   #10
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Om Visa Ung är ett electronkort så förstår jag varför det ej går att använda på Internet.
Gammal 2009-03-09, 22:24   #11
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Mitt electronkort går att betala med på dom flesta hemsidor. SJ's hemsida är nog den enda sidan jag har stött på där det inte går..
Ser man på...

Gammal 2009-03-10, 18:38   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Hårddisken på Datorn är trasig så nu måste jag köpa en ny, och installera om allt jag hade på den, ganska så förbannad om jag ska vara ärlig, då jag hade 3 skolarbeten på den som jag inte hunnit skriva ut ännu... *bankar huvudet i bordet*
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-15, 19:23   #13
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Hm, olika för olika banker. Men ifall du kan handla med ditt electron över nätet så går banken isåfall i godo för att du har teckning på kontot och då är det ditt ansvar att pengarna finns från kontot direkt vid registeringen vid kortköpet. Ett electron/maestro kort kräver onlineuppkoppling med banken för att fungera då pengarna dras/reserveras direkt vid köp. Eftersom att köp med Electron är en riskaffär för många handlare så har både bank och handel begränsat möjligheterna.

Finns två typer av personer med Electron/Maestrokort. Ungdomar är normalt den största skaran. Ännu ej kreditvärdiga men har konto och pengar på detta men kan ännu ej då de ej fyllt 18 få VISA eller MasterCard. Helt normalt enligt mig. Lite problem när det skall köpas biljett ombord på tågen dock för det går inte, då får man vackert hosta upp kontanter eller kliva av och köpa biljett till nästa tåg.

Kategori nummer 2. Personer, ej ungdomar som har denna korttyp är oftast inte kreditvärdiga p.g.a tidigare betalningsanmärkningar/skulder eller andra ekonomiska problem. Då höjs ett varningens finger.

Visa Ung är ett Electronkort vad jag vet. Enligt svensk lag (kan ha fel) får inte icke myndiga personer handla med kredit eller ingå sådana avtal.
Gammal 2009-03-15, 19:34   #14
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Standard

Eluttaget funkar inte här på min X2. Snart är batteriet slut....

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01.