Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-25, 19:26   #1
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ojojoj!!! Ser mycket snyggt ut! Hela maskinen ser fantastisk ut! Jag hoppas att du får med alla skuggor och grejer och bakar in dom i texturen (det finns en sådan funktion i 3dsmax va?) för det gör det hela så snyggt.
Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag..

[quote=korvtiger;184474]
Lycka till med animeringen!
QUOTE]
Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i

Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host*
Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard (Iore och boggien till AB4an väger ungefär lika tungt)

En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render14.jpg (76.8 KB, 137 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 10:28   #2
roger_sj
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 25
Standard Hej

ja hoppas det kommar att passa till 04
roger_sj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 20:15   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Hade inte så mycket att göra....
1. Räckena på tanken
2. Pinnen som sitter under pannan som reglerar fram/back (vet ej facknamnet)
3. Koppelstänger m.m. har blivit mer utsirade.
4. Plåtbiten som sitter framför tankarna under pannan har fått en ny form.

Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4.
Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil.

Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 20:58   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

3 synpunkter...

1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag
2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner...
3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna.

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 21:21   #5
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4.
Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil.

Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.
Har jag faktiskt inte tänkt på, har följt ritningarna, men de brukar ju som vanligt inte alltid vara helt rätt i alla lägen

Ska undersöka saken vidare, men har hittills tyckt att de stämmer rätt bra mot de bilder jag också studerat. Tror du att du kan specificera vad som ser konstigt ut?

Tack för erbjudandet om att få använda dina buffertar, men jag tror jag avvaktar och ser först

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
3 synpunkter...

1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag
2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner...
3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna.

1. Den ser rätt skaplig ut från de flesta vinklar... utom en men den vägrar jag visa

2. Där ser man ritningar och verklighet skiljer sig ännu en gång... Ska se om 1307'an ser likadan ut.

3. Ack, precis som på AB4'an har jag en stark fobi mot runda saker (vill fortfarande hålla viss standard vid början av ett projekt även om det brukar spåra ur efter resans gång) Dessvärre finns det inte någon direkt enkelt sätt att lägga till sidor på ett redan skapat runt objekt i Max. Bortsett då från att köra Chamfer på alla kantlinjer och därmed fördubbla antalet polygoner på pannan...men kanske är det något man får ta har ju sett folk på Aurans forum klägga på detaljer som om det inte fanns någon vett och sans alls.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 21:34   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Kroppen ser för bred ut och det ska vara små flärpar som sticker ut längst ned vid buffertbalken. Sedan ska det vara en bit in till fjädern som sitter där inne. Kolla ritningen så förstår du vad jag menar.
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2331210058/
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2187411400/
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2032169715/
Kolla runt på Erhardsson's. Han har ett flertal bra Sb 1306 bilder.

För övrigt så brukar man göra pannor med 20-24 vertecies. Men det är ingen lag som säger hur många det ska vara. Man jag kan hålla med om att det bör upp. Föresten, hur många polys ligger den på?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 22:36   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Kollade lite i mina gömmor angående antal ledstångsfästen på rökskåpet. Det är ju samma rökskåpsdörr som på ett antal andra ånglok, t.ex litt L, litt E och ett "antal" till typer. Och jag skulle nog vilja påstå att det är 3st som gäller, även om jag är nyfiken på om det fanns dörrar 5 fästen oxå. Kollade på en äldre bild på 1307 och den har 3st.

Angående pannan, så var det bara en reflexion. Jag vet, det är pyssligt att trycka in flera på redan placerade grejjor...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 22:37   #8
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

[quote=sealpower;184620]Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag..

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Lycka till med animeringen!
QUOTE]
Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i

Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host*
Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard (Iore och boggien till AB4an väger ungefär lika tungt)

En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...
En spontan tanke, mer än att det är chuusigt, är att grejjorna i rörelsen ser lite klena ut, ffa vevstaken, den brukar vara lite biffigare än de andra pryttlarna.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 22:40   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 23:10   #10
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Insåg just att pannan är en del av huvudmeshen vilket innebär att den egentligen bara är en halv cylinder (kör med symmetri-modifier) vilket gör det betydligt enklara att försöka få dit några fler små streck.

Angående de där fästena på sotskåpetsluckan så tror jag att han som ritade ritningen en gång i världen inte visste riktigt vad han sysslade med (en tanke jag tänkt tidigare också...)
Jag tvovlar nämligen på att det skulle finnas flera versioner av luckan på en lokserie som endast bestod av 5 lok.


Ska titta vidare på buffertar och diverse mekaniska mojänger. har redan nu stora problem med dimensionerna på grejerna, framförallt på lokets breddled (syns inte så väl på bilderna men det är ett stort gap mellan hjulen och kopplingsstången som jag inte förstår hur det kommer sig)

Polygon antalet ligger nu utan att jag optimiserat alltför mycket på ca 18000 trianglar och jag vägrar att gå över 20

Angående olika versioner så tror jag inte att jag orkr ägna mig åt sånt (det är svårare att ta bort än att lägga till!) men jag ska anstränga mig och göra den kraftigt LOD-ad
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne

Senast redigerad av sealpower den 2009-05-26 klockan 23:13.
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 23:27   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
Det kan låta som en fiffig ide, men i praktiken innebär det en massa jobb att dubbelmodellera som det i så fall blir. Tror det är bättre att satsa på den polygon-nivå man själv siktar på, sen får dom som känner att modellen är för tung för sin dator antingen vrida på sina prestandarattar eller så får man skaffa bättre grejjer att köra på. Utvecklingen av ny hårdvara är ju verkligen fördelaktig för vår hobby. Att "snik-modellera" blir bara att den modellen får en väldigt kort livslängd. Bättre att lägga den tiden på fler modeller i så fall.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 17:35   #12
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny. Vilket iof är lika bra eftersom jag hade lyckats med en del rätt konstiga saker, bland annat runt eldstaden, på den gamla så här kommer en ny 24-sidig panna med samma polycount som den gamla
Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet...

Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render15.jpg (88.0 KB, 329 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 18:03   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma.

Pannan ser bättre ut nu!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 10:53   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.

Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor.

Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu.

/Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 11:48   #15
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Kritik!?!

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny. Vilket iof är lika bra eftersom jag hade lyckats med en del rätt konstiga saker, bland annat runt eldstaden, på den gamla så här kommer en ny 24-sidig panna med samma polycount som den gamla
Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet...

Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
Kritik....Ja. Kan bara säga KANON!
Önskar att jag kan komma så långt som du fast det kommer nog att ta tid vid min ålder.
Håller på med att försöka lära mig Blender som verkar vara flera hundra snäpp bättre än Gax.

Du lämnar väll ut loket när det är färdigt?

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009