![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag.. ![]() [quote=korvtiger;184474] Lycka till med animeringen! ![]() QUOTE] Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i ![]() Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host* Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard ![]() ![]() En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 25
|
![]()
ja hoppas det kommar att passa till 04
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Hade inte så mycket att göra....
1. Räckena på tanken 2. Pinnen som sitter under pannan som reglerar fram/back (vet ej facknamnet) 3. Koppelstänger m.m. har blivit mer utsirade. 4. Plåtbiten som sitter framför tankarna under pannan har fått en ny form. Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4. Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil. Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
3 synpunkter...
1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag ![]() 2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner... 3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Ska undersöka saken vidare, men har hittills tyckt att de stämmer rätt bra mot de bilder jag också studerat. Tror du att du kan specificera vad som ser konstigt ut? Tack för erbjudandet om att få använda dina buffertar, men jag tror jag avvaktar och ser först ![]() Citat:
![]() 2. Där ser man ritningar och verklighet skiljer sig ännu en gång... Ska se om 1307'an ser likadan ut. 3. Ack, precis som på AB4'an har jag en stark fobi mot runda saker (vill fortfarande hålla viss standard vid början av ett projekt även om det brukar spåra ur efter resans gång ![]() ![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Kroppen ser för bred ut och det ska vara små flärpar som sticker ut längst ned vid buffertbalken. Sedan ska det vara en bit in till fjädern som sitter där inne. Kolla ritningen så förstår du vad jag menar.
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2331210058/ http://www.flickr.com/photos/michael...on/2187411400/ http://www.flickr.com/photos/michael...on/2032169715/ Kolla runt på Erhardsson's. Han har ett flertal bra Sb 1306 bilder. För övrigt så brukar man göra pannor med 20-24 vertecies. Men det är ingen lag som säger hur många det ska vara. Man jag kan hålla med om att det bör upp. Föresten, hur många polys ligger den på?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Kollade lite i mina gömmor angående antal ledstångsfästen på rökskåpet. Det är ju samma rökskåpsdörr som på ett antal andra ånglok, t.ex litt L, litt E och ett "antal" till typer. Och jag skulle nog vilja påstå att det är 3st som gäller, även om jag är nyfiken på om det fanns dörrar 5 fästen oxå. Kollade på en äldre bild på 1307 och den har 3st.
Angående pannan, så var det bara en reflexion. Jag vet, det är pyssligt att trycka in flera på redan placerade grejjor... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
[quote=sealpower;184620]Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag.. ![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Insåg just att pannan är en del av huvudmeshen vilket innebär att den egentligen bara är en halv cylinder (kör med symmetri-modifier) vilket gör det betydligt enklara att försöka få dit några fler små streck.
Angående de där fästena på sotskåpetsluckan så tror jag att han som ritade ritningen en gång i världen inte visste riktigt vad han sysslade med (en tanke jag tänkt tidigare också...) Jag tvovlar nämligen på att det skulle finnas flera versioner av luckan på en lokserie som endast bestod av 5 lok. Ska titta vidare på buffertar och diverse mekaniska mojänger. har redan nu stora problem med dimensionerna på grejerna, framförallt på lokets breddled (syns inte så väl på bilderna men det är ett stort gap mellan hjulen och kopplingsstången som jag inte förstår hur det kommer sig ![]() Polygon antalet ligger nu utan att jag optimiserat alltför mycket på ca 18000 trianglar och jag vägrar att gå över 20 Angående olika versioner så tror jag inte att jag orkr ägna mig åt sånt (det är svårare att ta bort än att lägga till!) men jag ska anstränga mig och göra den kraftigt LOD-ad
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2009-05-26 klockan 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny
![]() ![]() Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet... Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma. ![]() Pannan ser bättre ut nu! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.
Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor. ![]() Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu. ![]() /Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]() Citat:
Önskar att jag kan komma så långt som du fast det kommer nog att ta tid vid min ålder. Håller på med att försöka lära mig Blender som verkar vara flera hundra snäpp bättre än Gax. Du lämnar väll ut loket när det är färdigt? LokKalle
__________________
KAH |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|