Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-16, 23:18   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile Msts

Hej
Vore väl för mycket begärt att få denna skönhet till MSTS
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 23:20   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Vore väl för mycket begärt att få denna skönhet till MSTS
Prata med lan om det. Om du själv har kunskaper om hur man för över tåg från olika simulatorer så kan lan nog ordna filerna till dig så att den kan släppas till msts. annars kanske det finns någon annan kunnig inom msts som kan föra över den.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 00:12   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Prata med lan om det. Om du själv har kunskaper om hur man för över tåg från olika simulatorer så kan lan nog ordna filerna till dig så att den kan släppas till msts. annars kanske det finns någon annan kunnig inom msts som kan föra över den.

Tyvärr så kan jag inte bygga i 3D, tröskeln va för hög, eller så beror det på döda hjärncellerhehe

Men hoppas att någon annan kan göra det, det vore MSTS värt
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 00:16   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg

Tyvärr så kan jag inte bygga i 3D, tröskeln va för hög, eller så beror det på döda hjärncellerhehe

Men hoppas att någon annan kan göra det, det vore MSTS värt
Jag menar inte att du ska bygga en ny, bara föra in modellen i MSTS.. men det kan säkert någon här på forumet iallafall.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 00:20   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Jag menar inte att du ska bygga en ny, bara föra in modellen i MSTS.. men det kan säkert någon här på forumet iallafall.
Ja kan tyvärr inte de heller
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 05:35   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Vore väl för mycket begärt att få denna skönhet till MSTS
Enligt vad jag förstår av KMW så klarar inte MSTS en så polygonrik modell och om någon orkar med besväret att plocka isär, förenkla och banta ner den betvivlar jag. MSTS var en gudagåva när det kom för 10 år sen men klarar inte dagens avancerade modeller.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 09:20   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

När jag plockar in modeller till RS/RW tittar jag samtidigt på möjligheten att få in dom i MSTS också.
Gällande X7an så är jag tyvärr inte så förhoppningsfull men jag ska i alla fall prova och se.
Jag utför vissa bantningsåtgärder redan för RS/RW varianten som inte inverkar något på utseendet och jag återkopplar till LAn så att vi förhoppningsvis kan överträffa denna fina modell.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 23:00   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Gott Nytt År! En liten uppdatering efter helgerna.
Både motorvagn och manövervagn inne i simulatorn.
Fått till byglar till motorvagnen också så att vi har ström.
Ska härnäst försöka få till kontrollerna så att vi kan göra
en provstart av motorvagnen och se att den fungerar.
Sedan är det lite fixande med dörrarna så att de går att öppna som de ska.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg Xoa7.jpg (73.4 KB, 172 visningar)
Filtyp: jpg Box7.jpg (75.0 KB, 170 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 11:11   #9
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Det var ju väldigt snyggt. Sådana tågsätt gick överallt i västra Skåne när jag bodde där. Jättekul att du kan göra detta.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 18:31   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Fint att det går framåt, bra jobbat!

Får man fråga om det är mycket jobb att konvertera en modell såhär? Finns ju många mycket fina modeller till MSTS och Trainz, som vore trevliga att ha i RS/RW...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 21:13   #11
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Hur mycket jobb det är att konvertera en modell beror på utgångsmaterialet.
RS/RW är mer likt MSTS än Trainz så det är mer jobb att konvertera en Trainz modell.
Det sagt så var det rätt så enkelt att konvertera manövervagnen efter att modellen för motorvagnen var gjord så det beror mycket på erfarenhet också.
Naturligtvis är det mycket enklare att konvertera än att bygga från grunden då själva modellen redan är gjord men det är fortfarande en hel del jobb.
Kämpar nu med motorvagnens blueprints som är den bit som främst hindrar att det kommer fler RS/RW modeller.
Systemet med blueprints är väldigt ambitiöst för att få verklighetstrogna modeller men samtidigt väldigt komplicerat och svårt att få rätt.
Man vet inte vilka delar som verkligen har någon betydelse och hur olika delar samverkar.
Motorvagnen Xoa7 är inne i RS och kontrollerna för broms, fram/back och gaspådrag fungerar men motorvagnen är totalt kraftlös.
Hastigheten ligger i storleksordningen 0,01 km/h trots fullt gaspådrag så något är inte riktigt rätt.
Den enkla vägen är att kopiera befintlig blueprint rakt av såsom är gjort för Rc-loket men jag har högre ambitioner än så.
Dessutom var det i detta fall också nödvändigt att göra lite modelleringsarbete som också tar tid.
Dels har jag gjort lite justeringar på LAN:s väldigt fina modell men dessutom var det nödvändigt att göra helt nya strömavtagare.
På grund av motorproblemen så har de initiala testerna fått göras med ett Rc-lok som dragare men det ska nog gå att få liv i motorvagnen också.
Vagnarna fungerar som de ska då de släpas efter ett lok så vi kommer närmare.
Är lite som renoveringen av ett gammalt tåg i skala 1:1 .

Bifogade bilder
Filtyp: jpg Xoa7.jpg (37.2 KB, 139 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 04:30   #12
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Enligt vad jag förstår av KMW så klarar inte MSTS en så polygonrik modell och om någon orkar med besväret att plocka isär, förenkla och banta ner den betvivlar jag. MSTS var en gudagåva när det kom för 10 år sen men klarar inte dagens avancerade modeller.
Hej
Jag har ju ingen aning om hur många polygoner din modell har.
Men nog har det byggts modeller med mängder av polys till MSTS tidigare, särskilt av Micke Mad
Detta gröna Bayrische Schnellzug Lokomotive S 2/6
var ett av hans senaste alster och där var det mååånga polys, tror det handlade om runt 50.000, jag har loket, det funkar perfekt på min gamla dator


Här en bild där det står antal polys 17.598
http://www.mikemad.de/MSTS/BR03.html

Och de t var redan 2002
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2010-01-04 klockan 04:33.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 05:37   #13
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Detta tågset gör inte bort sig, där är många polys, samtidigt är det exemplariskt loddat, så det funkar fint på en gammal traktor-dator

Det är nog ett av dom bäst byggda loken till MSTS, särskilt om man ser till allt arbete som är nerlagt på LOD
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scrgrb0_exposure_resize.jpg (120.4 KB, 133 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 23:40   #14
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag har redan sagt att ett försök att ta in den i MSTS kommer att ske.
Hur det kommer gå vet vi inte och någon exakt vetenskap om hur många polygoner som fungerar finns inte.
Jag har bytt ut fönster och hjulen vilket bantat en hel del polygoner.
Sedan har jag också gjort nya strömavtagare som LAn också får använda till sitt nästa projekt.
Tyvärr är det rätt svårt att banta själva kroppen, skulle krävas en ny modell för att göra ordentlig skillnad men där drar jag gränsen.
När jag är klar med portningen till RS/RW provar jag att exportera till MSTS också så får vi se hur det går.
Därmed punkt i den frågan, postande av andra polygonrika modeller leder ingenvart.

Idag har inte hänt särskilt mycket men den går nu med mer realistiska hastigheter och jag har tagit en tur med manövervagnen på släp utan problem.

Fortsättning följer, Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 13:51   #15
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Det var MYCKET glädjande. Jag skaffade ny dator nyligen och MSTS ligger ofta över 50 i FPS så det går att få bra flyt trots ganska tunga objekt, särskilt om de är LOD:ade.

Lycka till Anders! (och vi kanske ska hoppas på X5 framöver oxå
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009