![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Det är roligt att följa ert resonerande om hur det hela skall gå till. Håller nog med Bengan lite.
Fattar nada om en hel del. I alla fall vad det gäller script och viss animerning. Tur att ni som kan det där finns. Skall med stort intresse följa denna tråd. En sak vet jag dock. Böjda fronter med rundade fönsterhörn är svåra att få till. Tänker på min Ybo6 som jag mocklar med i blender för tillfället. Tycker i alla fall att lan fåt fram ett mycket fint stuk på sin front. Kalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
(skall visa lite "polygonstatistik" från bygget så får ni se.)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Med anledning av Kalles inlägg presenterar jag några bilder av "polygon-h-v-t-e-t".
1. Snygg front: 2150 polys 2. Snygg takfront: 1750 polys 3. Hyfsad framboggi med flata sidor (snålvariant): 1450 polys Alltefter tiden går blir ju processorer och grafikkort allt kraftfullare och snart går väl även mina "polygongödda" modeller att köra utan infarkter!? (Träd som vajar för vinden är inte heller helt ekonomiska - treeeeezzzzzz[ oj jag somade ju ].
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
I framdelen på taket skulle du kunna welda ihop (slå samman) vertecies som sitter nära varandra i samma "rad". Det kan spara rätt mycket polygoner!
Runda former är alltid luriga, man måste väga lite fram och tillbaka mellan jämnhet och polygonöversvämning.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
jag skall ta fram "svetsen" och testa med lite olika inställningar så får vi se?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Att animera dörrar tar en del tid speciellt när alla dörrar är olika (per sida är det 7 på A-vagnen, 8 på M-vagnen och 9 på B-vagnen). Som tur är passagerardörrarna lika på alla vagnar. Jag visar en serie bilder från A-vagnens vänstersida så kan ni se hur jag gör. Förardörren öppnas 45 grader inåt, passagerardörren har två vikdörrar som viks inåt och resgodsdörren öppnas 150 grader utåt:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
|
![]()
Du vet att du kan animera för hand också? Något som är mycket enklare då man animerar som i ditt exempel, dörrar som inte ska vridas ett varav kring sin egen X-axel som hjulen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|