Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-04, 05:37   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Detta tågset gör inte bort sig, där är många polys, samtidigt är det exemplariskt loddat, så det funkar fint på en gammal traktor-dator

Det är nog ett av dom bäst byggda loken till MSTS, särskilt om man ser till allt arbete som är nerlagt på LOD
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scrgrb0_exposure_resize.jpg (120.4 KB, 133 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 23:40   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag har redan sagt att ett försök att ta in den i MSTS kommer att ske.
Hur det kommer gå vet vi inte och någon exakt vetenskap om hur många polygoner som fungerar finns inte.
Jag har bytt ut fönster och hjulen vilket bantat en hel del polygoner.
Sedan har jag också gjort nya strömavtagare som LAn också får använda till sitt nästa projekt.
Tyvärr är det rätt svårt att banta själva kroppen, skulle krävas en ny modell för att göra ordentlig skillnad men där drar jag gränsen.
När jag är klar med portningen till RS/RW provar jag att exportera till MSTS också så får vi se hur det går.
Därmed punkt i den frågan, postande av andra polygonrika modeller leder ingenvart.

Idag har inte hänt särskilt mycket men den går nu med mer realistiska hastigheter och jag har tagit en tur med manövervagnen på släp utan problem.

Fortsättning följer, Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 13:51   #3
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

Det var MYCKET glädjande. Jag skaffade ny dator nyligen och MSTS ligger ofta över 50 i FPS så det går att få bra flyt trots ganska tunga objekt, särskilt om de är LOD:ade.

Lycka till Anders! (och vi kanske ska hoppas på X5 framöver oxå
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 15:17   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Har för mig att tågen med många polys i MSTS var byggda på ett speciellt sätt (freight aim!?) och det var därför MSTS klara av dom!? Vet att när man skulle kolla på dom i Shape Viewer, så fattades många delar...

Visst vore det skoj med X7 till MSTS också, men funkar det inte, så är jag väldigt glad att det kommer till RS/RW iallafall! Tack KMW!!!!

En önskan vore att Y7/Y16 också kom till RS/RW...men det är bara en önskan...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 17:58   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
En önskan vore att Y7/Y16 också kom till RS/RW...men det är bara en önskan...
Y7/X16 (m.fl.) finns på arbetsbordet men ligger och mognar medans jag svär över bluprintsen för X7an.
Har fixat till animeringarna för dörrar, torkare och strömavtagare men det är bara torkarna som vill funger rätt.
Strömavtagaren går upp men återvänder sedan ned igen direkt?
Fast simulatorn tycker den är uppe och ström finns.
Dörrarna vet jag inte om de fungerar, i Asset Editor se de bra ut men jag har inte kommit så långt att jag testat dom i RS.
Har även kompletterat med strålkastarna fast även där fungerar det lite konstigt.
Manövervagnen har fullt ljus bakåt utan att jag rört knappen?
Och nu senast har motorn i motorvagnen pajat igen, ingenting händer då jag ger gas.
Kompletterade i alla fall med toaröret som saknades på LANs modell.
Ska kanske lägga till numrering på vagnarna så får jag någonting annat gjort.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 19:30   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Har för mig att tågen med många polys i MSTS var byggda på ett speciellt sätt (freight aim!?) och det var därför MSTS klara av dom!? Vet att när man skulle kolla på dom i Shape Viewer, så fattades många delar...
Hej Pierre
msts freight anim är inget sätt att Loda, det är när man kan lägga till delar på en redan befintlig modell, men det funkar ju i viss mån som nån slags LOD
Så har jag fattat de, typ man lägger till last på en vagn, eller en inredning, eller en gubbe i lokets hytt.
Jag tror att det bara går att ha en nivå, så någon LOD med upp till typ 2- 8 eller mer går inte.
Rätta meg om jag har fel
Man kan då ha olika synlighet på modellen och en på msts freight anim t.ex 7-800 meter på loket och 80 meter på resten.
Tyvärr så bygger nästan alla bara med 2000 (Default)meters synlighet, vilket påverkar frames negativt
Jonatan har utnyttjat den här finessen på sitt B-Lok, tror jag..
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2010-01-05 klockan 19:47.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 01:02   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Freight animation ger möjligheten att dela upp ett lok i två separata modeller, var och en av dessa kan LODas i vanlig ordning.
Det gör att istället för en jättekomplex modell med kanske 30000 polygoner så gör man istället två modeller med ca.
15000 polygoner styck och sätter ihop dom till det färdiga loket i MSTS via eng-filens freight animation.
Hade faktiskt glömt bort detta sätt när jag innan jul tittade på att porta en annan komplex modell från RS/RW till MSTS.
Tror jag ska ta en andra titt på den modellen om det går att göra något.
Freight animation kan dock bara användas en gång så det går inte dela upp på mer än två modeller.
Dessutom måste alla hjul, boggier, strömavtagare med mera sitta på huvudmodellen så det är delar av kroppen som kan brytas ut till en egen modell.
Det gör inte loket mindre polygonstint men hjälper MSTS genom att simulatorn får hantera det som två modeller.

Vad den andra modellen var för något? Dess namn påminner om en åsna som A.A. Milne skrev om.

ps fick ordning på strömavtagaren och fart på motorn igen fast helt rätt är det inte ännu. Lamporna fungerar numera som de ska i alla fall.


Senast redigerad av KMW den 2010-01-06 klockan 01:04.
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-06, 01:30   #8
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Vad den andra modellen var för något? Dess namn påminner om en åsna som A.A. Milne skrev om.
Hej
Vad betyder din sista mening, den med A.A.?
Hade de något med vad jag skrev för hopkok

Ja där ser man, men ja va på rätt spår iaf.
Men eftersom jag aldrig byggt något lok i 3D så har jag inte satt mig in i alla detaljer.
Det är faktiskt första gången som jag får reda på detta, mycket intressant faktiskt

EDIT
Kan man loda(Lodda??) modellerna likadant i både RS/RW och Trainz som i MSTS?
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2010-01-06 klockan 01:39.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009