![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() Citat:
msts freight anim är inget sätt att Loda, det är när man kan lägga till delar på en redan befintlig modell, men det funkar ju i viss mån som nån slags LOD Så har jag fattat de, typ man lägger till last på en vagn, eller en inredning, eller en gubbe i lokets hytt. Jag tror att det bara går att ha en nivå, så någon LOD med upp till typ 2- 8 eller mer går inte. Rätta meg om jag har fel ![]() Man kan då ha olika synlighet på modellen och en på msts freight anim t.ex 7-800 meter på loket och 80 meter på resten. Tyvärr så bygger nästan alla bara med 2000 (Default)meters synlighet, vilket påverkar frames negativt Jonatan har utnyttjat den här finessen på sitt B-Lok, tror jag..
__________________
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2010-01-05 klockan 19:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Freight animation ger möjligheten att dela upp ett lok i två separata modeller, var och en av dessa kan LODas i vanlig ordning.
Det gör att istället för en jättekomplex modell med kanske 30000 polygoner så gör man istället två modeller med ca. 15000 polygoner styck och sätter ihop dom till det färdiga loket i MSTS via eng-filens freight animation. Hade faktiskt glömt bort detta sätt när jag innan jul tittade på att porta en annan komplex modell från RS/RW till MSTS. Tror jag ska ta en andra titt på den modellen om det går att göra något. Freight animation kan dock bara användas en gång så det går inte dela upp på mer än två modeller. Dessutom måste alla hjul, boggier, strömavtagare med mera sitta på huvudmodellen så det är delar av kroppen som kan brytas ut till en egen modell. Det gör inte loket mindre polygonstint men hjälper MSTS genom att simulatorn får hantera det som två modeller. Vad den andra modellen var för något? Dess namn påminner om en åsna som A.A. Milne skrev om. ![]() ps fick ordning på strömavtagaren och fart på motorn igen fast helt rätt är det inte ännu. Lamporna fungerar numera som de ska i alla fall. /æ Senast redigerad av KMW den 2010-01-06 klockan 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() Citat:
Vad betyder din sista mening, den med A.A.? Hade de något med vad jag skrev för hopkok ![]() ![]() Ja där ser man, men ja va på rätt spår iaf. Men eftersom jag aldrig byggt något lok i 3D så har jag inte satt mig in i alla detaljer. Det är faktiskt första gången som jag får reda på detta, mycket intressant faktiskt ![]() EDIT Kan man loda(Lodda??) modellerna likadant i både RS/RW och Trainz som i MSTS?
__________________
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2010-01-06 klockan 01:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Åsnan heter IOR och hans envisa förgångare hette Dm.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Just det, och han har en kompis som heter Puh! Hawk, googla på "A.A. Milne" så fattar du.
![]() LOD är en allmän teknik och används i alla simulatorerna. Problemet är hur LOD vänliga modellerna är. Modeller som är svåra att optimera är också besvärliga att LODa (är ju samma sak man gör i princip, bantar polygoner). Enklaste varianten är att se till att mindre detaljer bara syns på närmare avstånd medan de stora delarna syns längre bort. Mer avancerat är att göra enklare kopior på de större delarna som växlas till på längre avstånd. Både motorvagnen och åsnan är väldigt fina modeller men svåra att banta och LODa pga tekniken som använts vid bygget. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Så var det dags för en ny rapport om hur det går.
Nu är alla dörrar, siffror och detaljer på plats och fungerar som de ska. Har också pysslat en hel del med blueprintsen så att vagnarna fungerar rätt och riktigt. Tyvärr kan jag inte använda skuggmodellerna från LAn då Trainz uppenbarligen använder skuggmodeller på annat sätt. Blir till att snickra ihop egna skuggmodeller istället, kan förhoppningsvis använda den som LOD också då. Återstår sedan att snickra ihop motorljuden till X7an från de filer jag fått av LAn. Manövervagnen klar så när som på skuggmodellen, fönstren ser lite konstiga ut men det fixas på den slutliga modellen då det kräver redigering av den exporterade modellen. Tyvärr är det något problem med X7an då RS kraschar vid avslut av aktivitet. Jag hoppas att jag kan lokalisera detta under nästa vecka. Tag plats, dörrarna stängs! /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Snyggt jobbat, Anders!!
![]()
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|