Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-27, 06:03   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det enda jag kan kommentera är hytten. Som leoj säger, hytten är ett eget objekt. Det finns bara en instans av en hytt i Trainz. Hytten skapas när man trycker på tangent [1]. När man inte sitter i hytten så upphör den att existera. När man växlar hytt förstörs den förra och det skapas en ny hytt. Det är bara hyttdata som sparas (variabler), så att man kan återskapa hytten till samma status som den hade när man lämnade den.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 07:21   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Vad jag förstår så sköter moderna versioner skalningen av texturerna själv, så där behöver man inte bry sig.

Vad gäller LOD på 3d modellen så är väll (1) i princip meningslös, sällan man står så nära loket. Då är det enligt mig viktigare att modellen inte ändras allt för mycket när man zoomar innom ett rimligt område, sedan när detaljerna inte går att urskilja längre går det ju bra att plocka bort dem. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att jag tycker att det är bättre att detaljer saknas än att de försvinner tidigt när man zoomar ut. Åtminstonde jag reagerar nämligen mera på förändringen än på att något saknas eller bara är målat på objektet.

Sedan är det ju ganska jobbigt att bygga enklare versioner och flytta över saker till texturen, särskilt om man skall få till snygga övergångar. Att bara plocka bort delar av modellen är ju i jämförelse ganska enkelt.

Själv har jag gjort så att jag bara har haft en LOD som plockar det mesta av detaljerna, typ handräcken och ventilationsgaller när modellen upptar 10 - 15 % av skärmen. Det ser bra ut, och jag antar att det gör nytta, framför allt med de viewingdistance som finns i moderna versioner av trainz.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 09:39   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Det enda jag kan kommentera är hytten. Som leoj säger, hytten är ett eget objekt. Det finns bara en instans av en hytt i Trainz. Hytten skapas när man trycker på tangent [1]. När man inte sitter i hytten så upphör den att existera. När man växlar hytt förstörs den förra och det skapas en ny hytt. Det är bara hyttdata som sparas (variabler), så att man kan återskapa hytten till samma status som den hade när man lämnade den.
Det var inte hytten jag syftade på utan den inredning som är i loket/vagnen och som är en särskild mesh som laddas i mesh-tablen -som t.ex dag- och natt-meshen i X7. Måste dessa ochså LODDAS? Vissa saker i inredningen kan ju tas bort tidigare än vissa på utsidan (exvis baggaget som ju bara syns på mycket nära håll eller som outsideview från hytten. Och hur kopplas denna LODDNING till den yttre?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 10:04   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Min erfarenhet av LOD-nivåerna är att på ett detaljrikt fordon, så rasar en hel del till nivå 2. En detaljerad modell innehåller ju... ehh.. detaljer. Och sådana saker såsom räcken , handtag, isolatorer osv innehåller ofta mycket polygoner och i nivå 2 så har en stor del av dessa plockats bort eller förenklats och modellen är nu bantad till mer än hälften av ursprunget och det utan att det syns något i scenen.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 15:06   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Har själv ingen koll på detta och jag antar, att du redan har läst MatsS (emges) Tutorial om LOD.

Men det är lätt att stirra sig blind, när det strular till sig.
Så jag länkar ditt, ifall du har missat den. Är i och för sig, gjord för TRS2004.

http://www.stw.se/STW_Tutorial_LOD.html
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 16:09   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?

Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 18:53   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?

Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
Just det är problemet - en avvägning så det ser bra ut utan infarkter ur alla vinklar. Om Aurans utvecklare tänkt efter lite före borde dom ha använt avstånd från centrum på modellen i meter istället. Men nu är det som det är med det - lära sig dansa efter Aurans pipa!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 14:57   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Mg LOD

Har gjort LOD-meshar till Mg_body, inredning och boggi med följande parametrar:

Full: 15600 poys, full skärpa på texturer, endast ner till 50% av skärmvidd.
Med: 6000 polys, halverade texturer, ned till ???
Low: 3100 polys, än en gång halverade texturer, ned till ???
ev. Lowest: ca 1500 polys, ytterligare halvering av texturerna.

Försökte göra mig en uppfattning i driver (måste ha freeroaming camera). Bilderna visar
(% av skärmvidd) - 100%, 50 %, 25 % och 6 %. Det man ser är att man kan gå ner med texturstorlekarna ganska tidigt. Det känsliga området är väl mellan 25 och 6 %, vad skall bort???

Sen måste jag läsa på om alla parametrar, speciellt :cull - labeln på fästpunkter. Sen måste detta testas.

Jag tror LOD är nödvändigt på så här detaljerade modeller - vi får se hur det faller ut?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100204_0000.jpg (94.5 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100204_0002.jpg (62.4 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100204_0004.jpg (49.6 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100204_0006.jpg (245.4 KB, 66 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009