![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Det enda jag kan kommentera är hytten. Som leoj säger, hytten är ett eget objekt. Det finns bara en instans av en hytt i Trainz. Hytten skapas när man trycker på tangent [1]. När man inte sitter i hytten så upphör den att existera. När man växlar hytt förstörs den förra och det skapas en ny hytt. Det är bara hyttdata som sparas (variabler), så att man kan återskapa hytten till samma status som den hade när man lämnade den.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Vad jag förstår så sköter moderna versioner skalningen av texturerna själv, så där behöver man inte bry sig.
Vad gäller LOD på 3d modellen så är väll (1) i princip meningslös, sällan man står så nära loket. Då är det enligt mig viktigare att modellen inte ändras allt för mycket när man zoomar innom ett rimligt område, sedan när detaljerna inte går att urskilja längre går det ju bra att plocka bort dem. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att jag tycker att det är bättre att detaljer saknas än att de försvinner tidigt när man zoomar ut. Åtminstonde jag reagerar nämligen mera på förändringen än på att något saknas eller bara är målat på objektet. Sedan är det ju ganska jobbigt att bygga enklare versioner och flytta över saker till texturen, särskilt om man skall få till snygga övergångar. Att bara plocka bort delar av modellen är ju i jämförelse ganska enkelt. Själv har jag gjort så att jag bara har haft en LOD som plockar det mesta av detaljerna, typ handräcken och ventilationsgaller när modellen upptar 10 - 15 % av skärmen. Det ser bra ut, och jag antar att det gör nytta, framför allt med de viewingdistance som finns i moderna versioner av trainz.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Min erfarenhet av LOD-nivåerna är att på ett detaljrikt fordon, så rasar en hel del till nivå 2. En detaljerad modell innehåller ju... ehh.. detaljer. Och sådana saker såsom räcken , handtag, isolatorer osv innehåller ofta mycket polygoner och i nivå 2 så har en stor del av dessa plockats bort eller förenklats och modellen är nu bantad till mer än hälften av ursprunget och det utan att det syns något i scenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har själv ingen koll på detta och jag antar, att du redan har läst MatsS (emges) Tutorial om LOD.
Men det är lätt att stirra sig blind, när det strular till sig. Så jag länkar ditt, ifall du har missat den. Är i och för sig, gjord för TRS2004. http://www.stw.se/STW_Tutorial_LOD.html
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Detta kan vara något jag fått om bakfoten, men har inte .im-mesher (Auran: LOD-mesher) inbyggd LOD utan att man behöver trixa med annat?
Ett problem som jag ser med loding (tror att det beror på det i alla fall)är att man mäter i % av skärmutfyllnaden. Om man ser ett lok framifrån så är det smalt och tar upp mindre av skärmens yta och har därför en tendens att gå ned i detaljrikedom även om man är väldigt nära modellen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har gjort LOD-meshar till Mg_body, inredning och boggi med följande parametrar:
Full: 15600 poys, full skärpa på texturer, endast ner till 50% av skärmvidd. Med: 6000 polys, halverade texturer, ned till ??? Low: 3100 polys, än en gång halverade texturer, ned till ??? ev. Lowest: ca 1500 polys, ytterligare halvering av texturerna. Försökte göra mig en uppfattning i driver (måste ha freeroaming camera). Bilderna visar (% av skärmvidd) - 100%, 50 %, 25 % och 6 %. Det man ser är att man kan gå ner med texturstorlekarna ganska tidigt. Det känsliga området är väl mellan 25 och 6 %, vad skall bort??? Sen måste jag läsa på om alla parametrar, speciellt :cull - labeln på fästpunkter. Sen måste detta testas. Jag tror LOD är nödvändigt på så här detaljerade modeller - vi får se hur det faller ut?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|