Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-17, 08:43   #1
Silverwolf
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Bare ett lite spørsmål here. Når signalene er ferdige, vil det være en Engelsk guide til deres oppsett og konfigurasjon? Og kansje en link til signaloperasjoner i SJ, så nye brukere kan sette i gang og bruke dem og slikt.
Silverwolf besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-04-17, 10:58   #2
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Hej svenolov. Hur jag än gör kan jag inte hitta förreglad. Även sista inställningsknappen för signaltyp i Osynlig master 3.10 är oanvändbar, men förmodar att denna kommer till dom kommande signalerna.
Gammal 2010-04-17, 14:29   #3
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hgkn Visa inlägg
Hej svenolov. Hur jag än gör kan jag inte hitta förreglad. Även sista inställningsknappen för signaltyp i Osynlig master 3.10 är oanvändbar, men förmodar att denna kommer till dom kommande signalerna.
Angående knapparna "Typ av signal". För huvudsignaler finns det fem under typer (subtypes). Dessa typer är infartssignal (infsi), mellansignal (msi), mellanblocksignal (mblsi), utfartsblocksignal (ublsi) eller linjeplatssignal (lpsi). Alla huvudsignaler kan inte t.ex. inte vara en ublsi eller en lpsi. En huvuddvärg (hdvsi) t.ex., kan bara vara en mellansignal. Det är därför som det inte går att göra vissa val, så det är helt normalt.

I mitt exempel som följer (se bilder), har jag definierat en signalbild för en tågväg till en stoppbock som har namnet Ab 4. Om växeln läggs om till Ab 4 (bild 2) så blir hdvsi förreglad mot densamma. Om växeln är lagd rakt fram (bild 1), visar hdvsi ett automatiskt signalbesked som i det här fallet är blinkande grön till vänster.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (93.4 KB, 510 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (96.3 KB, 509 visningar)

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-17 klockan 14:34.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2010-04-17, 14:52   #4
hgkn
Medlem

Standard

Knappen linjeplatssignal (lpsi). fungerar inte för mig och förreglad finns inte med i listan av alternativ av signalbild. Får försöka om instalera CDP:n.
Gammal 2010-04-17, 15:03   #5
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Knappen linjeplatssignal (lpsi). fungerar inte för mig och förreglad finns inte med i listan av alternativ av signalbild. Får försöka om instalera CDP:n.
Om det är en huvuddvärg du pratar om så kan du INTE välja linjeplatssignal. En huvudvärg kan bara vara av typen mellansignal! Dessutom, om du ska kunna välja linjeplatssignal så måste det finnas en linjeplats där signalen är placerad. Det är bara en tvåskens huvudsignal som kan vara en lpsi. En mellanblocksignal kan dock ha en linjeplatsfunktion, men den följer samma regler som en lpsi.

Läs post #109: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...t=15905&page=8

EDIT: Den version av demosignalerna som du har är bara en "begränsad" version som jag bifogade tillsammans med AI-demon. Denna version är inte tänkt att utvärderas som en fullständig version. Det är bara betatestarna som har den fullständiga versionen. Men du och alla andra är välkommen att ställa frågor ändå. Både jag och kanske eventullt någon betatestare ska försöka besvara alla frågor som dyker upp.

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-17 klockan 15:42.
Gammal 2010-04-29, 09:02   #6
hgkn
Medlem

Standard

Hej svenolov.
Jag undrar hur mycket kraft tar dina signaler av datorn?
Har kört ScanTrack (se bild) samtliga växlar är Tomas animerade och samtliga signaler är dina demo. Allt är namngivet växlar, signaler och stoppbockar. Nu till problemet ju fler gamla signaler jag bytte ut mot demo ju oftare stängde spelet ner helt och hållet och efter att samtliga signaler är bytta stänger det ner efter c:a 30 sekunder så nu har jag börjat plocka bort så fort jag hinner.
Är min dator för slö?
Pentium D 3,2GHz
4 GB ram-minne
GeForce GTX260 896 MB minne
1TB Sata2 64MB Cache hårddisk
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bana kopiera.jpg (230.2 KB, 459 visningar)
Gammal 2010-04-29, 12:21   #7
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Hej svenolov.
Jag undrar hur mycket kraft tar dina signaler av datorn?
Har kört ScanTrack (se bild) samtliga växlar är Tomas animerade och samtliga signaler är dina demo. Allt är namngivet växlar, signaler och stoppbockar. Nu till problemet ju fler gamla signaler jag bytte ut mot demo ju oftare stängde spelet ner helt och hållet och efter att samtliga signaler är bytta stänger det ner efter c:a 30 sekunder så nu har jag börjat plocka bort så fort jag hinner.
Är min dator för slö?
Pentium D 3,2GHz
4 GB ram-minne
GeForce GTX260 896 MB minne
1TB Sata2 64MB Cache hårddisk
Bra fråga. Att dom tar extra kraft, jämfört med "vanliga" signaler, är sant. Den version som du testar är en version som innehåller kod för samtliga signaltyper. Detta för att det ska vara lättare att debugga och införa ändringar i koden, samt att den ska vara kompatibel med TRS2004/06. Detta för att det är lättare (för mig) att skicka ut nya versioner till betatestarna. Nu har alla mina testare TS2009 eller TS2010 (fast utan licensnyckel ), så vilken dag som hellst kommer bara den rätta versionen att testas.

När den rätta versionen släpps, kommer den att ha en helt annan programstruktur där varje enskild signaltyp är optimerad (kommer att spara mycket datorkraft). Detta kan bara göras i TS2009/10, där bl.a. alla "include scripts" har en egen kuid och som är gemensam för alla signaler. Det innebär att varje enskild signaltyp kan optimeras var för sig, samt att underhållet blir mycket enklare. Om en modellbyggare har gjort en viss signaltyp kommer den alltid att uppdateras med systemet utan att modellbyggaren behöver uppdatera sin signal med ett nytt skript. Det innebär också att signalerna aldrig kommer att släppas för TRS2004/06.

EDIT: Mao, din version är en hybrid bara för att passa till alla betatestare, och som kan bli lite "tung" om du använder många signaler. Den har också ett debugbibliotek (kod) som körs parallelt, som tar en del extra kraft.

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-29 klockan 12:30.
Gammal 2010-04-17, 11:03   #8
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Silverwolf Visa inlägg
Bare ett lite spørsmål here. Når signalene er ferdige, vil det være en Engelsk guide til deres oppsett og konfigurasjon? Og kansje en link til signaloperasjoner i SJ, så nye brukere kan sette i gang og bruke dem og slikt.
Dokumetation, guider görs av respektive konstrutör (3D-designer) för sina egna signaler. Korvtiger har en mycket bra guide på svenska om hur man använder hans semaforer och äldre signaleringsredskap i Trainz, med utgångspunkt från ett historiskt perspektiv.

Gemensamma funktioner i signalsystemet och tillbehör, tågklarerare, definition av tågvägar och blockstäckor etc. gör jag. Dessa guider kommer också att vara på svenska, till att börja med.

Om det blir någon engelsk version får väl varje konstruktör ta ställning till själv, om intresset finns bland våra icke svensktalande vänner.

EDIT: Språk i alla propertyrutor som har med grunskripten och inställningar att göra, kommer att vara valbar mellan svenska och engelska.

Senast redigerad av svenolov den 2010-04-17 klockan 14:56.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:59.