![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Möjligt att den är ljus, men det är för att orginaltexturen från Janne var precis så ljus och för att matcha hans D-lok så har den den ljusheten. Sedan kommer ju två till nyanser av Jannes teak, en mörk och en sliten, se bla. ekans bilder i screenshots-tråden.
Sedan, ekan, du har ju gjort en del repainter på Janne's textur på D-loket, är det någon av dem som du vill se på mina teakvagnar? Kommer att använda texturegroups som möjliggör valfritt antal texturer per vagn, men minst 3 blir det, Janne's 3.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Fantastisk vagn!
Jag noterar en sak, tonen på fönstren är perfekt på den ljusa vagnen men blir lite "bleket" efter Ekans "mörkning". Sen tror jag Tomas orginal stämmer väldigt bra med leveransutförande, men efter skit, damm, olja, snus och ålder kunde väl dessa vagnar se ut lite hur som helst - men det är ju det vi har texturegroups till!? Teak "grånar" fort i väder och vind!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2010-08-02 klockan 16:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Fönstren på "min" bild råkade jag ljusa ner en aning av misstag, så bli inte lurad av det. Korvis: Jag mailar över några av texturerna på D-loket som jag har gjort, så får du kika på dom och "tycka till".
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() ![]() Co4a 2005, byggd på Arlöfs Mekaniska verkstad och waggonfabrik 1911 som Ao4 2005, omlitterad och ombyggd 1945-1946 till Co4a. Märkt som mellan 1945/6-1953. En dags arbete avklarat, återstår att animera dörrar, samt märkning av rambalkarna. Också ska ju passagerarna och bagaget dit.. Och handag på insidan av dörrarna... (Man får inte titta på bilden för länge, då upptäcker man bara hur långt det är kvar tills det är klart. ![]() Sedan ska ni få se lite flera texturer. Co4a kommer att få minst 4 texturer, Janne's 3 (ljus, mörk, sliten) och sedan en till som kommer att bli så lik N: o 2001 som möjligt så som den ser ut idag på NBVJ. http://www.flickr.com/photos/michael...on/2015892283/ Notera gardinerna i fönstren, skuggorna på teaken på gaveldörren i bälgen och STL-koppel.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() ![]() Co4a 2005 Har varit livligt på de senaste provturerna då snickarna fått dörrarna att öppnas via moderna "lattice"-gångjärn. Märkning och attachment färdigt, nu ska bara en attachment som hamnat på sniskan rätas upp så att en arm inte sticker ut (blir inte mycket testjobb för Bengan på denna vagn, inte ![]() Nu ska jag greja om texturen så att jag får den att passa till den mörka teaktexturen av Janne.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() ![]() Co4a 2073 Nu får ni textur nummer två, den mörka. Vackert eller hur? ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Eftersom ni skriker så efter fler bilder så kommer nu den sista av standardtexturerna:
![]() Co4a 2107 Den skarpögde kanske ser att märkningen är inte samma som på de förra vagnarna, rambalkarna är omärkta och teckensnittet är inte samma på det som är märkt. Till er: Duktigt tittat! Iakttagelserna är helt korrekta, detta är en senare variant av märkning, med SJ's futura-typsnitt som man började använda 1938 på nybyggda vagnar. Äldre vagnar med den andra typen av märkning fick behålla den märkningen fram till 50-talet. Dock så vet jag inte vilken av dessa märkningar som är riktig, som jag sagt tidigare så är Co4a:n en ombyggd vagn som byggdes om 45-46. Frågan är då om de ska märkas som en gammal vagn efter revision, eller som en nybyggd vagn. Tippar åt det sista, men om man tittar på den enda kvarvarande Co4a:n hos NBVJ, så är den märkt med den gamla märkningen, men med vagnsnummret i bägge hörnen på långsidan, vilket bara förekom fram till 1941. Alltså borde den vara felmärkt, om man inte struntat i 5 år gamla anvisningar om märkning och istället följt de som var 14 år gamla. Men eftersom alla vagnar var märkta på lite olika sätt beroende på märkarens humör och förmåga att följa de skrivna anvisningarna för märkning så har jag lämnat märkningen på rambalkarna och reserverar mig för att de två andra vagnarna kan vara felmärkta. Har dock bildbevis på att Co4a: orna var märkta med futura-typsnittet: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=30002 (Notera att det är precis samma individ som jag byggt!, Nr 2107) Bilden tagen innan 1952, vilket gör det troligt att alla Co4a: or märktes med futura efter leverans. Vagnen är nu märkt som en nybyggd vagn skulle märkas mellan 1941 och 1953. (men man märkte ju inte om alla vagnar just 1953, det kunde ju ta ett par år mellan revisionerna) så 1945/6-1953(+). Dock så ser den ju inte nufernissad ut, så den lär ju inte vara nylevererad, alltså tidigast i slutet av 40-talet, några år efter 1946.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|