![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag instämmer i allt beröm som redan gjorts här i tråden.
En fråga dock - vilket 3D program använder korvtigern? Skulle det vara möjligt att få se en wireframe bild? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag använder Blender.
![]() Wireframerender: ![]() Lite svårt att lyckas när modellen är så stor och komplex.(dörrkanter, tak och väggar saknar vissa linjer, t.ex.) Hoppas att det var vad du ville ha. Bälgar och koppel är inte med då de är separata mesher som kopplas ihop i configen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Då var'e dags för vagn nummer två att se dagens ljus. Ao4, den vagn som sedan byggdes om till Co4a, alltså vill jag inte se någon som kör med båda vagntyperna samtidigt, om ni inte kallar det "museitåg".
![]() Mycket inredning kvar, men snart är även den klar. ![]() Ao4 2105, bakom skymtar Co4a 2001
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() ![]() Ao4 ska nu bara få tre teaktexturer till så är den klar. Lite om vagnstypen: byggdes mellan 1911-1913 av Arlöfs Mek. Verkstad och Waggonfabrik och Kockums Mek. Verkstad. 14 exemplar byggdes. Från början hade vagnarna inga vestibuler utan gavelplattformar med solgrindar och övergångsbryggor. 1921 byggdes dessa in. I vagnen finns 11 kupéer, en toalett och en tjänstekupé. I varje kupé fanns plats för 22 passagerare i dagklass (sittande) eller 11 sovande. Om vagnen användes för andra klass så fanns det plats för 33 sittande eller 22 sovande. Om den användes som andraklass vagn så fälldes sätenas ryggstöd upp i horisontellt läge och låstes fast med en regel på väggen. Denna vagn är märkt som vagnarna märktes efter ombyggnaden 1921. Är dock inte helt säker på om vagnarna märktes "1&2 KL", men det lutar åt det hållet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Stiligt, Korven.
Kul med lite info om vagnen. Har du någon tanke på, att göra versionen med solgrindar och övergångsbryggor också, så småningom?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag vet inte riktigt. Hade väl tänkt att det så småningom skulle bli lite boggievagnar med gavelplattformar och då kan det mycket väl bli så att man bygger om Ao4 till det. Dessutom skulle jag vilja bygga trävagnar(trästomme) med plåtklädsel, så att man kan få en ren andraklassvagn Bo4a samt med post/resgodsutrymme, som t.ex. CFo5. Men samtidigt vill jag börja på ett annat projekt. Kanske får slänga in det projektet i mellan, vi får se. Men jag kan nog lova fler äldre passagerarvagnar.
![]() ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|