Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-13, 18:50   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ska sotskåpsluckan vara öppningsbar så är det nästan bud på att ha en vy där med
Ja Marcus,
men det hänger mycket på Svenolov om det lyckas (gäller det mesta som behöver skriptas).
Just nu är Svenolov upptagen med annat så det får komma senare, men en bild med sotskåpsluckan , dörrar och fönster öppna kan jag ordna de närmaste dagarna.
För övrigt finns väl i F1200-tråden nån bild på öppen sotskåpslucka, du får väl krypa in där så länge!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 18:56   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja Marcus,
men det hänger mycket på Svenolov om det lyckas (gäller det mesta som behöver skriptas).
Just nu är Svenolov upptagen med annat så det får komma senare, men en bild med sotskåpsluckan , dörrar och fönster öppna kan jag ordna de närmaste dagarna.
För övrigt finns väl i F1200-tråden nån bild på öppen sotskåpslucka, du får väl krypa in där så länge!

Har i andra kretsar konstaterats att jag trivs ganska bra i sotskåpet så jag får nog passa på!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 10:51   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 100914 f.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Har i andra kretsar konstaterats att jag trivs ganska bra i sotskåpet så jag får nog passa på!
Bara så att ni ser att allt är förberett för skriptning:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg open.jpg (59.8 KB, 263 visningar)
Filtyp: jpg sotlucka.jpg (83.7 KB, 263 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 10:56   #4
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Mycket trevligt! Du har ett riktigt öga för detaljer!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 17:15   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Protest! 40-50-tal är helt åt skogen med den märkningen! SJ-kroken användes bara till mitten av 40-talet! Sedan var det SJ av futura-typsnitt som gällde!

Precis som Marcus säger så är den grejen som hänger bakom skorstenen en gnistsläckare som fungerar genom att man fäller ned och spänner fast den över skorstenen. Den har ett nät av järn där de större gnistorna fastnar och ramlar ned i sotskåpet igen eller åtminstone slocknar. Många lok (t.ex. litt B har den inbyggd i sotskåpet, fast då som en plåt med avlånga hål i. Anledningen till att man kan fälla ned den är tvenne, dels för att kunna komma in i lokstall, då lokstall oftast byggdes precis så att loken gick in enligt normalsektionen för portar och eftersom skorstenarna byggdes så höga som det tilläts för att få bort röken och askan så mycket som möjligt genom att få upp den så högt som möjligt. Då hamnade dessa utanför normalsektionen för portar och kom inte in. (dock så var de ju innanför normalsektionen för linjen såklart!)
Och dels för att nätet förstör draget, dvs att det försvagar det drag som suger upp luft i asklådan, genom rosterna till fyrboxen där den drar med sig röken genom tuberna, till sotskåpet och upp ur skorstenen. Detta fungerar genom att det bildas ett undertryck när loket är i rörelse i skorstenen som drar med sig luften, askan och röken. Detta förstörs delvis av gnistsläckare, vilket då gör att röken inte stiger lika mycket under gång och försämrar förbränningen så loket blir mindre bränsleekonomiskt. Därav vill man helst köra med den avfälld.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-14, 19:54   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ah, klart som korvspad! Vad man får lära sig av Korvtiger.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 22:26   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 101010

Fått en ny och bättre fönstertextur av Ekan (min favorittexturerare):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20101010_0000.jpg (86.2 KB, 185 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009