Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-13, 03:37   #1
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Kolla bifogade bilder för aktuellt status.
Nu har loket rätt höjd.
Har också börjat klä det med foton som jag fått från forumet.
Tyvärr blir det ett hopplock från olika lok individer, därav de
olika färgvalörerna. Skall senare på nåt sätt försöka anpassa detta.....

Använder Adobe Photoshop och lär mig nåt nytt varje dag. Kolla
de rödmarkerade fälten från lokets vänstersida. Tyckte själv när jag
började texturera att bilderna på vänster hyttsida och panna lutade en smula, men anpassade detta under mappningen. Sen av en slump så hittade jag en feature under Photoshop, som kallas "Image rotation" och den föreslog en rotering på 2 grader av ovan 2 bilder.

Sagt och gjort! Därför blev mappningen en smula förskjuten som synes när jag
laddade upp loket igen under GMax, men den minimala lutningen försvann.
Går naturligtvis att rätta till, men jag ville bara visa detta......
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E907RightSide_2010_11_13.jpg (66.3 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg E907Front_2010_11_13.jpg (23.8 KB, 117 visningar)
Filtyp: jpg E907LeftSide_2010_11_13.jpg (102.1 KB, 117 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-13, 07:54   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Utseendet blir bättre och bättre! Samspelet mellan gmax och ritprogrammet är väldigt viktigt, intensivt och tidskrävande. Jag hoppar som en liten stenskvätta mellan gmax mappning och ritprogrammets vrid, flytta, ändra färg mm. Utan att ha båda öppna samtidigt kommer man ingen vart. Man ser att du börjar bli varm i kläderna nu, Vovven!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 15:18   #3
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Vilken bana är det? gp3119
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 04:04   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gp3119 Visa inlägg
Vilken bana är det? gp3119
Om du menar bilderna med mitt ånglok och landskapet bakom, så är det ett hemmabygge med tänkt miljö från svenskt inland såsom Norrland och Småland i andra avsnitt.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 04:13   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Nämnde i nåt tidigare inlägg att GMAX går trögare och trögare för varje dag.
Om jag väljer ut ett objekt för bearbetning så kan det ta upp till och mer än 5 minuter innan jag kan bearbeta detaljen.
Så här kan det ju inte vara!

Jag har ju sparat väldigt tätt under min utvecklingsprocedur för att inte råka ut
för nåt bakslag = förlora delar av gjort arbete.
Därför gick jag tillbaka och laddade in gamla versioner och fick gå tillbaka ända
till början av november innan GMAX fungerade normalt igen.
Så vad hade jag då gjort för dumheter???

Jämförde NORMALA filen med nästföljande som var LÅNGSAM.
Varför?
Jo, mellan dessa 2 versioner hade jag "ATTACHAT" LÄNKADE objekt med ett annat
LÄNKAt objekt.
Observera att de ATTACHADE objekten var LÄNKADE till samma KÄLLA: PANNAN.
Men aj, aj det var detta som sket sig.
En ny läxa att lägga på minnet!

Min strategi från början var att LÄNKA detaljer till PANNAN, så att jag senare på ett lätt
sätt kunde merga över ett LÄNKAT föremål till nytt projekt. T.ex säkerhetsventil, dom, luftpump osv
Av nån dum anledning så tyckte jag att det blev för många objekt under PANNAN, varför
jag ATTACHADE ihop vissa objekt.

Så gör inte som jag, eller är det nån som tidigare råkat ut för detta???
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 08:00   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Länkning använder man bara vid animeringar. Om du vill spara en detalj så markera den och välj Save selected, ge den ett bra namn och spara den i en katalog (t.ex. Parts). När du sen gör Merge så hamnar ju detaljen på samma ställe den var när du sparade. Det är min metod.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 16:29   #7
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

okej.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009