![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() Citat:
![]() Tack Pierre, du kunde inte ha mer rätt Detta handlar helt om ren konsumentrådgivning och absolut inget om att kasta skit på någon simulator, eller några personliga påhopp.
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Efter att ha hållit på med tågsim i närapå 10 år nu och med erfarenhet från de tre stora simulatorerna så blir detta mina slutsatser:
MSTS FÖRDELAR
TRAINZ FÖRDELAR
RAILWORKS FÖRDELAR
SLUTSATS Alla tre simulatorer har sina förtjänster och problem. Det är egentligen helt upp till användaren att välja märke utifrån vad han eller hon önskar göra i sin simulator. En annan sak som aldrig brukar nämnas, kanske mest beroende på att det bara är jag som är av den åsikten, är att nytt och kraftfullt inte alltid är bättre. 3D-modeller i Railworks till exempel kan idag göras nästan hur detaljerade som helst. Personligen så tror jag att det är en av anledningarna till att det inte kommer fram särskilt mycket nytt material. Kraven är helt enkelt så stora att det inte finns många byggare som klarar av att leva upp till dom idag, både vad gäller kunskap och tid att lägga på ett projekt. Om man tittar på MSTS till exempel så fanns det vid den här tiden mycket mer svenskt material ute än vad som idag finns till Railworks. Visst, modellerna var inte alls lika detaljerade, men visst hade vi kul med dom ändå. Detaljer är inte allt. I slutändan är känslan viktigast. Slutsatsen blir enligt mig att tågsimulatorns framtid ligger bakom oss. Med det menar jag flera mindre detaljerade modeller istället för ett fåtal precisionsbyggen. Men det är såklart bara min åsikt. mvh .... Mats
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2010-11-21 klockan 00:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 379
|
![]()
MSTS: väldigt lätt att köra tåg (använder engelska) finns gott om tåg mm
![]() ![]() Trainz: den är rolig, men nu är det för sent för att det går inte ladda ner tåg på DLS så man måste ha FCT för att köpa alltså aktivera DLS förut var det gratis och Content Manager är lite jobbigt
__________________
Mvh, fargus Gillar Taurus loket ![]() Ett stor Michael Jackson fan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Ängelholm, Sweden
Inlägg: 26
|
![]()
Min tur då... Varnar för långt inlägg.
Trainz Detta var den första simulatorn jag testade och jag har för mig att det var någon utav de äldre versionerna. Jag blev positivt överraskad av hur mycket svenska grejer det gick att hitta och ladda ned, och även hur mycket det fanns i spelet från början, fast ibland kändes som att det skulle vara en idé att sänka antalet objekt och kanske satsa på bättre kvalitet då vissa saker håller ganska låg klass sett till texturer osv. Dessutom var det roligt att jag som varit lite märklinbyggare i yngre år kunde köra tågen precis som man gör med den klassiska blåa dosan till märklin. Men jag skulle inte vilja kalla det här för en simulator, ovannämnda gör det hela lite arkadaktigt. Och spårläggningen blev jag aldrig kompis med, det blev bara krokigt. Det gick knappt att bygga kurvor som hade en jämn böj utan att hålla på med massa olika trix man hittar i tutorials. Växlar fick jag inte heller rätt på. Så jag kan väl säga att jag hellre vill ha bra infrastruktur och realism på mina rutter än många objekt, och det kan jag inte få i Trainz (nu väntar jag mig PM från alla Trainzspelare som vill försöka överbevisa mig ![]() Kuju Eftersom att jag inte fick ut det jag ville ur Trainz så började jag se mig omkring efter andra alternativ. Jag hade inte testat MSTS men det var, som sagt tidigare i tråden, gammalt vid det här laget. Då hittade jag en juste deal på Rail Simulator (har bytt upp mig till RW2 nu) och jag måste säga att även om antalet objekt och tåg var näst intill obefintligt så fattade jag rutteditorn direkt. Sättet man formar landskap på bygger på enkelhet och likaså hur man lägger spår. Kurvor och växlar blir korrekta utan problem. Grafiken är dessutom strålande bortsett från avsaknaden av strålkastarljus nattetid. Däremot blir jag lite arg på buggar som gör att om man har många objekt nära varandra, till exempel växter, så är det fruktansvärt svårt att träffa rätt objekt om man vill flytta något. Då kvittar det om man ändrar vinkel från över till under eller från vänster till höger, lik förbannat blir det ett träd eller spår man markerar och flyttar på. Dessutom har jag lagt märke till att om man bygger fel och använder ångrafunktionen så kan den ibland plocka bort och ändra andra grejer än just det senast ändrade, och det stör mig en del. AI:n kan ibland vara lite jobbig också, har man byggt slarvigt och glömt ändra hastighetsbegränsningen så bränner AI-tågen på som bara den inne på bangårdar och igenom växlar. I efterhand är det lite svårt att ändra hastigheterna utan att lägga om spåren, men det beror väl mest på okunskap från undertecknad. Bortsett från det dåliga är Kuju min favorit och vinner alltså den här fighten. Enligt mig är det den bästa simulatorn fram tills någon annan titel uppenbarar sig. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|