Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-18, 19:23   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Det ska vara en rätt enkel model, en fyrkant som med en särskilt namn på materialet alltid vänds mot betraktaren.
Texturen ska ha en alphakanal så att man kan se genom lövverket.
Fler variationer på träd är naturligtvis välkommet (växtlighet överhuvud) så en
lämplig 3D modell bör vi kunna skaka fram om du ordnar texturer.

ps 3DTrains paket finns i en gratisvariant också.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 20:30   #2
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Detta väldigt svenska träd (Picea fractalis) slängde jag nu ihop på några minuter.
Bifogad zip-fil finner du allt du behöver för att börja experimentera.
Innehållet packas upp i Source-mappen och du har en tga-fil i Textures-mappen.
Får du till något tjusigt kan vi snart producera 3D modeller i lite andra storlekar.

Bifogade bilder
Filtyp: jpg tree.jpg (65.2 KB, 235 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip KMW.zip (21.7 KB, 6 visningar)
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 23:19   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Tusen tack KMV
Hoppas jag kan få till något trevligt, kan undra om man skall köra med "högupplösta texturer ?
256 låter lite snålt enligt mig, iaf. på träd som skall vara nära spåren.
Där skulle jag nog föredraga 1024 eller mer
Kan jag förstora din textur som är på 256 ?, så att det ändå passar ihop med 3D-filen?



EDIT
Hur får jag till alpha kanalen?
Kan jag använda TgaTool, samma som till MSTS ?, och spara som ace-fil med alpha.
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2011-01-18 klockan 23:27.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 10:01   #4
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Texturens storlek går att ändra utan att det påverkar modellen.
Jag är dock tveksam till att göra den så stor som 1024 av prestandaskäl.
Träd gör det ju inget dessutom om de är lite suddiga i kanten.

Alphakanalen ska ett någorlunda bra ritprogram klara av.
tga-filen är ett standard bildformat med alphakanal.
Jag använder RwAceTool sedan för att konvertera den till ace-format.
Jag vet inte om TgaTool klarar RS/RW ace-filer?
Vilket fall skulle jag rekommendera skaffa ett ritprogram som klarar tga-filer då
det blir så mycket lättare än om man ska kladda med alphakanalen separat.
Finns flera gratisprogram som klarar tga-filer, själv använder jag Gimp.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 23:31   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 23:35   #6
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!

Hjälp, det lät svårt.
Kan man använda Photoshop i stället för Paint ?
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-01-20, 21:21   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Pierres välmenande råd är mycket mer omständligt än vad du behöver ta till eftersom jag skickade med originalfilen för texturen (tga-filen).
Du behöver inte ta ut den baklänges från TgPcDx-filen och hålla på.
Du behöver inte ens använda min fil om du inte vill, eftersom du ska
göra en ny textur är det bara att göra en helt ny bild i lämplig storlek.

Enda kravet för att den ska passa med min modell är att du konverterar den
till tree.ace t.ex. med hjälp av RWAceTool som jag tycker är väldigt enkel.
Rätt namn och en storlek 256x256 eller 512x512 eller 1024x1024 (fast jag avråder).
Formatet på filen använder jag TGA eftersom det är ett gammalt etablerat format för filer med transparens.
BMP eller JPG fungerar inte då de inte stöder transparens.
Möjligt att det fungerar med GIF eller PNG också, fast GIF har begränsat antal färger.
Du kan göra allt i en PSD fil med olika lager osv. och när du är nöjd sparar du en kopia som TGA.
Enklare att jobba vidare i PSD filen som du då har kvar.

Photoshop går alldeles utmärkt att använda, som att jämföra en Rolls Royce med en gammal Trabant.
Att jag inte nämnde Photoshop beror precis som med Rollsen på priset.
Andra billigare alternativ är Gimp, PaintShop eller Paint.net m.fl.
Med Photoshop har du tillgång till en massa filter och olika verktyg som gör det mycket lättare när man lärt sig dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009