![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Det ska vara en rätt enkel model, en fyrkant som med en särskilt namn på materialet alltid vänds mot betraktaren.
Texturen ska ha en alphakanal så att man kan se genom lövverket. Fler variationer på träd är naturligtvis välkommet (växtlighet överhuvud) så en lämplig 3D modell bör vi kunna skaka fram om du ordnar texturer. ps 3DTrains paket finns i en gratisvariant också. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Detta väldigt svenska träd (Picea fractalis) slängde jag nu ihop på några minuter.
Bifogad zip-fil finner du allt du behöver för att börja experimentera. Innehållet packas upp i Source-mappen och du har en tga-fil i Textures-mappen. Får du till något tjusigt kan vi snart producera 3D modeller i lite andra storlekar. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
Tusen tack KMV Hoppas jag kan få till något trevligt, kan undra om man skall köra med "högupplösta texturer ? 256 låter lite snålt enligt mig, iaf. på träd som skall vara nära spåren. Där skulle jag nog föredraga 1024 eller mer Kan jag förstora din textur som är på 256 ?, så att det ändå passar ihop med 3D-filen? EDIT Hur får jag till alpha kanalen? Kan jag använda TgaTool, samma som till MSTS ?, och spara som ace-fil med alpha.
__________________
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2011-01-18 klockan 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Texturens storlek går att ändra utan att det påverkar modellen.
Jag är dock tveksam till att göra den så stor som 1024 av prestandaskäl. Träd gör det ju inget dessutom om de är lite suddiga i kanten. Alphakanalen ska ett någorlunda bra ritprogram klara av. tga-filen är ett standard bildformat med alphakanal. Jag använder RwAceTool sedan för att konvertera den till ace-format. Jag vet inte om TgaTool klarar RS/RW ace-filer? Vilket fall skulle jag rekommendera skaffa ett ritprogram som klarar tga-filer då det blir så mycket lättare än om man ska kladda med alphakanalen separat. Finns flera gratisprogram som klarar tga-filer, själv använder jag Gimp. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Jag har använt RSBinTool och DXTBmp och Paint för att måla om tåg och objekt i RW. Tågen och objekten har haft TgPcDx-filer som texturer och dom har jag öppnat med RSBinTool och gjort om till dds-filer, som jag sedan öppnat i DXTBmp (ett program som liknar TgaTool) och därifrån skickat till vidare Paint. Lite omständigare än att måla om i msts, men funkar bra!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]() Citat:
![]() Hjälp, det lät svårt. ![]() Kan man använda Photoshop i stället för Paint ?
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Pierres välmenande råd är mycket mer omständligt än vad du behöver ta till eftersom jag skickade med originalfilen för texturen (tga-filen).
Du behöver inte ta ut den baklänges från TgPcDx-filen och hålla på. Du behöver inte ens använda min fil om du inte vill, eftersom du ska göra en ny textur är det bara att göra en helt ny bild i lämplig storlek. Enda kravet för att den ska passa med min modell är att du konverterar den till tree.ace t.ex. med hjälp av RWAceTool som jag tycker är väldigt enkel. Rätt namn och en storlek 256x256 eller 512x512 eller 1024x1024 (fast jag avråder). Formatet på filen använder jag TGA eftersom det är ett gammalt etablerat format för filer med transparens. BMP eller JPG fungerar inte då de inte stöder transparens. Möjligt att det fungerar med GIF eller PNG också, fast GIF har begränsat antal färger. Du kan göra allt i en PSD fil med olika lager osv. och när du är nöjd sparar du en kopia som TGA. Enklare att jobba vidare i PSD filen som du då har kvar. Photoshop går alldeles utmärkt att använda, som att jämföra en Rolls Royce med en gammal Trabant. Att jag inte nämnde Photoshop beror precis som med Rollsen på priset. Andra billigare alternativ är Gimp, PaintShop eller Paint.net m.fl. Med Photoshop har du tillgång till en massa filter och olika verktyg som gör det mycket lättare när man lärt sig dom. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|