![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
En GISSNING är att det är en bugg som man inte kommit till rätta med.
I TRS2006 "flög" massvis av stolparna (och även signaler, mm) käpprätt åt h..... om man la in en splinepoint, eller en växel. I 2009 vart det lite bättre, inte lika många stolpar, mm som drog iväg. 2010 har jag inte, men tydligen kvarstår problemet fortfarande. Som sagt, en ren gissning, men om någon har en lösning på problemet, så är vi nog flera som är intresserad av den. EDIT: Min erfarenhet av ledningarna är att man oftast (tyvärr) får efterjustera höjden på dessa, när man har spår som går lite uppför, eller utför, om man vill ha dom på EXAKT rätt höjd vid VARJE stolpe.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-02-18 klockan 20:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
bugg är det väl inte, mer av typen svårt fall.
Min "teori": Då objeken man snäpper fast vi spåren så måste ju dess position baseras på punken där man snäppt fast objekten på spåret. Varje spåravsnitt (går mellan två punker) är sin egna lilla värld. Om man då infogar ett objekt på ett spår så får den en referens relativt (dynamiskt) till spåret, och sen delar spåret med en ny punkt, så rasar ju spårets alla referenser ihop till kaos. Även om man flyttar spåret (gör längre/kortare) blir referenstabellen konstig Detta tror jag alltid kommer vara ett "problem", så lösningen till detta är att man pillarbli på spåret när det väl ligger. En lösning för att få det "perfekt" i stigningar är att höja punkten innan och efter stigningen med 0,2m, sen använda "utjämningsverktyget". Efter det är gjort ska man sänka spåret igen till utgångshöjden. Då kommer kontaktledningen hamna exakt rätt i förhållande till utliggarna. Tips för att få det extra bra vid höjder är att använda STWs verktyg (spåravstånd 4,5m tex). Lägga ut ett sådan där hödjen börjar/slutar, sen ta bort verktyget och ersätta med vanligt spår (se till och använda straight track vetktyget (b-tangenten)) och att båda punkterna ligger på samma höjd. Det blir otroligt snyggt tycker jag ![]()
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 398
|
![]()
Alltså, om jag förstått resonemanget ovan så är
Regel nr 1: INNAN man sätter ut signaler, stolpar och så vidare så MÅSTE all räls ligga rätt från början. Det är superviktigt för annars så flyttar sig saker och objekt som är anslutna till spåret (Trackside objects). ![]() Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|